• Tabby

VAB - behöver snabbt svar tack.

Vet någon vad som gäller?

Maken ska börja skola in yngsta barnet i morgon på dagis. Verkar som om äldsta barnet börjar bli sjuk. Om hon är sjuk i morgon får jag som jobbar ta VAB då mannen måste skola in pojken?

Får man ta halva VAB dagar?

Vet inte hur vi ska lösa det om jag inte kan vabba.
    Skjuter vi upp inskolningen blir det problem, för när inskolningen ska vara klar om 2 v ska maken tillbaka till jobbet.

• Svar på tråden VAB - behöver snabbt svar tack.
  • PippiLottan

OJ...vad knepigt. tror kanske att du inte får vabba om jag ska vara ärlig

• solsken

Man kan ta halva vabdagar. Eftersom barnet kan ju bli sjukt under dagen o man måste hem.

O du borde kunna vabba för din stora kille när den lille ska skolas in av pappan. De har ju liksom ett annat åtagande för sig.

• Tabby

Mitt jobb börjar nämligen kl 7 och maken måste hemifrån 9:15 och kommer förmodligen inte vara hemma förrens ca kl 11

Tro ni att det är ok att ta VAB från kl 7- ca 11.30 tiden (då jag kan var tillbaka på jobbet igen?

För att börja jobba kl 7 och jobba till 8:20 ( ca 40 min färdväg till jobbet och lika lång tid hem) och sedan åka till jobbet igen för att vara där kl 11.30-snåret igen är helt bortkastad tid. Att vara på jobbet 1h och 20 min med ganksa lång färdväg fram och tillbaka känns väldigt onödigt. För i så fall får jag åka till jobbet 2 ggr och lämna jobbet 2 ggr. Färdvägen den dagen kommer ju 2 h och 20 min i så fall .

• Therese6699

Om han har föräldraledig för det andra barnet så kan du vabba för det barn som är sjukt.

TEss

• iii83

Det får du... min man jobbar på försäkringskassan..

• plutto

Var noga med att skriva att din man inte var hemma under den delen av dagen som du tar VAB. För normalt sett får man inte vabba för ett sjukt barn om den andra föräldern är föräldraledig.

• Tabby

Tack snälla ni för svar

Men hur fyller man i 4,5 timmar sedan på pappret med tanke på att det är 1, 1/2, 1/4 eller 1/8 dels dag som gäller? Jag menar kan man ta för exakt 4,5 timmar eller hur gör man. Första gången jag kommer vabbar från jobbet därav min osäkerhet.....

• plutto

Du kanske inte får exakt den tiden som du är hemma. Har du årsarbetstid i dagar så ska du ange hur stor del av din ordinarie dag du är hemma. Avrunda nedåt. Ex. halv dag om du skulle ha jobbat 8 timmar.
    Om du har årsarbetstid i timmar måste du förutom del av dag uppge hur många timmar du SKULLE ha arbetat (t.ex 8 timmar).

Du förlorar en halvtimme i ersättning.

Tabby skrev 2008-01-13 20:46:41 följande:
    Tack snälla ni för svar Men hur fyller man i 4,5 timmar sedan på pappret med tanke på att det är 1, 1/2, 1/4 eller 1/8 dels dag som gäller? Jag menar kan man ta för exakt 4,5 timmar eller hur gör man. Första gången jag kommer vabbar från jobbet därav min osäkerhet.....
  • Anna i Skåne

Tabby- Du kan bara få VAB för de alternativ som finns på blanketten och det avrundas neråt, så i ditt fall 4 timmar.

Svar på tråden VAB - behöver snabbt svar tack.