• lillasjöjungfrun

Tvättservetter för spädbarn?

Jag undrar om man kan använda tvättservetter till nyfödda spädbarn? Eller är det bättre att använda endast fotté och vatten? När kan man i sa fall börja med tvättservetter?

• Svar på tråden Tvättservetter för spädbarn?
  • Chanteuse

Vi har använt parfymfria tvättservetter från början

• korven72

Vatten och lite olja är ju alltid skonsamt för bebbarna, men jag använder även ELdorados tvättservetter. Barn kan vara olika känsliga för olika märken. Man får testa och se =)

• Me o Mike

Jag har använt våtservetter från start.. Vissa tycker man ska ha vatten o vanliga tvättlappar..
    Jag har sett en stor undersökning om våtservetter och den jag använder (Eldorados) hade fått superbra kritik.. Gällande allergiframkallande ämnen o sånt.. Så gör det som är lättast!

• AnnaGBG

Vi har använt våtservetter från första början. Pamper eller Huggies föredrar jag.

• Nymne

Om du använder det någon enstaka gång är det väl inga problem. Man ska ju inte utsätta små barn för kemikalier i onödan. Men om man är ute och det bajsas är det onekligen väldigt smidigt.

Jag har alltid använt ljummet vatten och pappersservetter i normalfallet. Ibland blir det våtservetter, när det är svårt att få bort bajset, och då brukar jag eftertorka med vatten.

• Blindness

Vi har också använt våtservetter från första början, pampers sensitive, funkar bra men det är som sagt olika för olika rumpor

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • HelleBelle

hemma har jag euroshoppers el coop de mjuka. (torra) som jag fuktar med vatten och sen klickar på en tvättgel (natusan)

borta har jag pampers. Jättebra behövs bara en trots massa bajs.

• kolibri

Vatten och tvål/olja funkar toppen. Har sett en tråd här på FL om att folk använt våtservetter för att få bort alla möjliga sorts fläckar, som inga andra rengöringsmedel hjälpt mot. Säger väl en del om innehållet. Tycker det känns skumt att använda på en barnrumpa. Om jag själv är smutsig tvättar jag mig med tvål och vatten, och inte våtservetter...

• Abessiniern

Vi har alltid använt pappers servetter, vatten och ibland olja när det varit extra kladdigt till vår bebis som nu är 2,5 månader. I helgen använde jag våtservetter (Änglamark) för första gången, vid nästa blöjbyte var hon illröd i rumpan. Så för vår del blir det inte våtservetter igen. Men många använder ju det och det funkar bra för deras bebisar. Jag har för mig att Liberos parfymfria våtservetter är de som fått "bäst i test", de innehåller endast citronsyra av alla de ämnen som brukar finnas i våtservetter som kan ge upphov till allergier och irritationer. Har man tillgång till vatten vid skötplatsen hemma, skulle jag nog ändå rekommendera att använda vatten i början till bebisen, amnings/ersättningsbajs är inte alls lika svårt att tvätta bort som "vanlig mat bajs".

• MuminMy

Skulle aldrig i livet använda köpta våtservetter. Fulla av onödiga kemikalier. Använder linfröolja och vatten, ska vi iväg fixar jag snabbt lite egna våtservetter.

Våtservetter använder jag bara till fläckborttagning, det är de å andra sidan väldigt bra till - även tvättade gamla fläckar går bort med natusan baby wipes

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Tvättservetter för spädbarn?