Tvättservetter för spädbarn?
Jag undrar om man kan använda tvättservetter till nyfödda spädbarn? Eller är det bättre att använda endast fotté och vatten? När kan man i sa fall börja med tvättservetter?
Jag undrar om man kan använda tvättservetter till nyfödda spädbarn? Eller är det bättre att använda endast fotté och vatten? När kan man i sa fall börja med tvättservetter?
Vi använder bara ibland... har oxå hört att vissa använder våttserveter till annan smuts.
Kolla artikeln från aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/foraldrar/barnhalsa/article232849.ab
Jag har alltid använt tvättbara frottélappar och vatten, och någon droppe barnolja vid behov. Av rent ekonomiska skäl har jag undvikit våtservetter. Nu före jul fick jag emellertid tips här på FL om vad man kan använda våtservetter till, så jag köpte Pampers våtservetter för att använda till julstädningen. Efter att ha fått ugnen skinande ren med sådana servetter, så skulle jag aldrig ens pröva att använda sådana till en liten baby!
Jag är också skeptisk till sådana tvättlappar, så har dem bara i skötväskan, och då parfymfria. Jag använder torra tvättlappar och vatten hemma. Använde först toapapper, men det smular sig så när man torkar.
Men det är ju olika vad man tycker om det där. Jag använder inte någon parfymerad tvål eller olja heller till henne, utan endast oparfymerat och inte i onödan. Även parfymfritt tvätt- och sköljmedel till kläderna. Men då är jag också väldigt känslig själv så jag är nog väldigt försiktig.
Håller med föregående inslag, de innehåller så mycket kemikalier att jag aldrig skulle använda dem regelbundet på min bebis. I skötväskan räcker, och då Coops egna eller Änglamark som är minst kemikalier i. På skötbordet vatten eller olja på tvättlapp eller bomullstuss, tvål vid morgontvätt och bajskalas.
Jag använder frottelappar o vatten med barnens rumpor.
Är vi ute så har jag våtservetterna.
Den använder mest när jag ska byta från bajsblöja.
Om jag själv vara tvingad att bära blöjor, skulle jag föredra vatten och tvål att tvätta bort urin och bajs. Aldrig skulle man tvättlappstvätta en vuxen? Vilka servicehem, tex, avänder våtservetter? Känns rätt äckligt, eller hur? Varför skulle det vara bättre på nyfödda?
Jag vill tom tvätta mina händer med vatten efter toabesök, fast jag antagligen inte fått något på händerna vid besöket. Inte skulle jag nöja mig med en våtservett. Tänk er då att ha haft rumpoan full med bajs och bara torka bort det med våtservett? Skulle du gilla det? Inte jag!
Det känns inte hygieniskt. Och även om de innehåller "få kemikalier" så innehåller vatten garanterat minst. Och det är inte osmidigt, såvida man inte saknar vatten i sitt hem.
Att ha våtservetter att byta med i skötväskan om man är på resa eller på stan någon gång kan vara smidigt, men hemma använder vi vatten. När han var under året och låg på skötbordet använde vi vatten och fropttétvättlappar vi klippt och sytt till av gamla handdukar- jättesmidigt! Nu är han två och då han ännu bajsar i blöjan tömmer vi bajset i toan och spolar och tvättar honom med vatten över handfatet. Billigt, enkelt och smidigt.
Jag upplever att de barn som tvättlappstvättas har mindre len rumpa, småprickig, och framför allt har en lite läbbig doft.
Med vatten luktar barnet rent barn, med våtservett luktar den gammal våtservettparfym och lite surt, inte rent.
Men det verkar, enligt undersökningar här på FL, som att de flesta föredrar våtservetter.
Dyrare och mer ohygieniskt, men mer populärt, verkar det som.
Vi använder torra papperstvättlappar och fuktar dom i vatten. Jag har också köpt en tvättcreme på apoteket som är parfymfri och skonsam för huden eftersom den blir som en lotion om man inte lyckas torka bort precis allt. Tvättcremen används när dottern har bajsat mycket och det är svårt att få bort.
Har du inte tillgång till rinnadne vatten i närheten av skötbordet så finns det ett supersmidig korgset med en lite baljs att ha vatten i på IKEA som man kan hänga på kanten av skötbordet. Bara att fylla på rent, ljummet vatten innan man byter blöjan
Instämmer med flera andra att det känns onödigt att utsätt en känslig liten barnrumpa för en massa onödiga kemikalier när vanligt vatten funkar lika bra Har bara våta tvättservetter i skötväskan.
Jag använder hederliga tvättlappar med vatten och ibland lite Latacyd eller olja på. Våtservetter endast när vi är på resande fot.
Tvättservetter kommer inte i närheten av min bebis. Men de bra till städning.
jag använder liberos våtservetter som ska var de bästa ur allergisynpunkt,minst kemikalier.
Min son var 2 år innan vi introducerade tvål/schampo, innan dess hade vi enbart tvättat med olja.
Jag använder Willys torra tvättlappar med vatten när jag gör ren min bebis.
de kan vara lite sträva, men på känsliga ställen som typ bakom öronen och i armhålorna använder jag Eldorados bommullsrondeller. De är superbra och kostar bara ca 5 kr har jag för mig. köpte dyra på apoteket en gång, men de luddade som tusan!
Inte läst alla inlägg & kommer inte ihåg vart undersökningen gjordes, men de flesta tvättlappar har så mkt ämnen i att de t.om går att torka bort tuschpenna med.
(svärmor berättade att hon läst det i en tidning)
Själv använder jag bara torra, m. vatten å olja då det behövs. Billigare, och känns fräschare, samt att jag vill undvika att ha massa onaturliga ämnen på mitt barns hud.
vi använder endast babmbitoappapper för att ta bort det värsta bajset, sedan är det vatten som gäller...innan anv tvättlappar hemma med men det slutade jag med efter att ha läst massa tester..o det är lika smidigt med bambi toapapper som tvättlappar tar endast ett par minuter mer...inte kul alls...testade tvättlapparna på min egen stjärt..ush vad det kliar o svider...använde då Natusan no tears-lika mild som vatten...men alla kemikalier ..o det är ett underliv vi pratar om...nää det funkar bra för oss med bambi o vatten...
vi föräldrar gjorde ett test på tvättlappar förut, de testade alla möjliga olika, och de allra flesta innehåller farliga kemikalier enligt deras test. Prenumererar man inte på vi föräldrar så kan man köpa testet för 20 kr.
Här hemma på sonen så använder vi vanliga skumtvättlappar, och vatten och tvättar honom med. Det funkar jättebra tycker jag.
Använder ibland sådana där våtservetter, de är praktiska när man inte är hemma... men inte annars.
använder coops våtservetter..
Har inte märkt nåt på min sons hud att de skulle vara dåliga och de tillhör de som har minst kemikalier