Inlägg från: Hjartesjalen |Visa alla inlägg
  • Hjartesjalen

Kan man ha endometrios i knäna?

Vad lustigt att denna traden startades, for jag har borjat sedan ca 4 manader tillb att fa sa ont i knana med jamna mellanrum, o mina leder i fingrarna, sarskilt nar jag vaknar pa morgonen. Jag trodde att det vart hormoner, men sa har jag aven last o hort manga som far sadan vark nar dom ater vete, typ brod, pasta osv.

Men jag vet inte, det kommer o gar pa mig, men nu nar jag tanker narmare pa det sa hade jag det forra helgen o da hade jag just haft min mens. skumt.

• Hjartesjalen

Pimpinellan: Har du gjort titthalsoperation igen efter medecinering eller forsta tillhal for att fa diagnosen endo?

Jag tex har endo, men kanner inte av den, jag har mera "vanligt" ont nar jag har mens o e trott o sa, o har regelbunden mens, kanske nagot minimalt oregelbunden pga titthalsop da men inget annat.

• Hjartesjalen

Ja det forstar jag, vark ar fruktansvart att beh ha.

Ar spola aggledarna o att se med kontrastrontgen samma sak, eller lika "effektivt att gora? Jag har ju kollats via titthal, men da for dom in en blafargad vatska upp i livmoden for att se om det fortsatter ut i aggledarna o om det finns passage. Det e det jag ska gora nu igen snart om ca 3 veckor, men denna gangen ska jag vara vaken sa jag sjalv far se pa tv monitorn hur det ser ut.

• Hjartesjalen

Jo, den lakaren som gjorde titthalop pa mig i slutet pa Maj forra aret, han sa ju bara da "muntligt" att mina aggledare e bada 2 blockerade. Han var konstig ocksa sa vi, jag o min man litade inte riktigt pa honom, han ville gora pengar bara.

Sa jag ville att en annan gyn har dar jag bor ska gora VU med blafargad vatska upp i livmoden for att da fa se pa tv monitor sjalv ocksa om dom e stangda.

Jag tror ju att dom e det men jag maste vara 100% saker pa det kanner jag. Sist hade jag bara lakarens ord, nu vill jag se sjalv.

• Hjartesjalen

Ja det e skont att hora dallas! Lakaren som gjorde titthalet pa mig visste inte vad det kom sig att mina ar blockerade sa han, det kan vara endo sa han o det kan ocksa vara arrbildning fran en "gammal" infektion av nagot slag.

Han sa ocksa att han inte kan veta hur "langt in i aggledarna" det ar blockering. Om jag ville veta det sa skulle han beh gora en ny operation pa mig, ater igen alltsa, han ville tjana pengar, han ville tydligen inte kolla det pa en gang aven att vi sa att vi vill ha barn.....

Jag har ju ingen aning om dom e sammanvaxta el om det ligger endo i vagen.....han sa bara blockerade pa bagge sidor ganska nara sjalva livmoden vid borjan av aggledarna.

• Hjartesjalen

Ja, endo kan sprida sig till hjarnan, man har hittat fall av detta. Men, man kan dock bli "botat" sa lange man e gravid eftersom endon da far svalta ut sa att saga.

• Hjartesjalen

Precis lolilla, sa ratt sa, det var darfor jag gjorde " " over botad, for man kan saga att man kan bli lite botad for ett tag.

• Hjartesjalen

Lolilla, jag tog det inte som en rattning :) Helt ok. Jag haller med, lakarna sager att man skulle kunna bli botad av en graviditet, vad dom istallet skulle saga o forklara e att man svalter ut endon o inte ger den naring att sprida sig o vaxa sig storre, samma sak med p-piller eller Synarela. Men botad, nej, for den kommer ju nastan alltid tillbaka nar man avslutat "hjalperna" Tyvarr!

• Hjartesjalen

Ja, jag haller med helt o fullt, for det later sa skrammande speciellt i borjan, man far ingen direkt forklaring o lakarna vill liksom manga ggr dra ett streck over det o latsas som det e en varldsenkel sak. "ta en alvedon sa ska du se att det gar over" Det fumkar ju inte riktigt sa.. ;)

• Hjartesjalen

Klumparna har inte med endon att gora!!

Svar på tråden Kan man ha endometrios i knäna?