• Myrna

ni som är adopterade.....

Jag tänker vanligtvis inte heller på att jag är adopterad men i.o.m att jag blivit förälder själv har jag funderat lite mer på saker som är relaterade till att jag är adopterad.

Har väl inte direkt upplevt att jag haft problem just för att jag är adopterad men ibland har det varit tjatigt att ens svenska nationalitet blivit ifrågasatt och visst har jag stött på såväl positiva som negativa fördomar som grundar sig på att jag ser asiatisk ut. Detta hände dock mest tidigare på den lilla bruksort där jag är uppväxt, här i storstan där jag bor numer smälter man in mer.

Känner igen det där med separationsångesten. Lider svårt av den nu när jag håller på att skola in min son på dagis. Men, men man får bita ihop och göra sitt bästa för att inte projicera sin ångest på sonen.

Vad var det där med matte och adoption? Det har jag aldrig hört innan. *nyfiken*

Jag är urusel på matte och skyller gärna detta på att jag är adopterad *ler*.

• Myrna
    Vietnammamma skrev 2008-01-15 21:44:54 följande:
    Vad jag menade med att jag är dålig i matte har nog mer med mig som person att göra, inte det faktum att jag är adopterad. Kanske är det ärftligt att ha svårt för matte?
    Aj då, läste slarvigt! Tycket väl att det läte lite konstigt att generalisera så där....
  • Myrna
    inoka skrev 2008-01-16 18:14:30 följande:
    Vietnammmamma: *S* ja folk är konstiga ibland. Fast jag tycker faktiskt mina små tanter på boendet jag jobbar är så söta när de frågar hur länge jag bott i sverige och jag alltid säger att jag kom hit när jag var 1 månad och alltid varje gång blir svaret att - kom du för en månad sen och du pratar så bra svenska... *S* De är djupt imonerade och berättar för alla runt omkring vilken duktig tjej jag är.
    Jag har också jobbat en del i äldrevården och vet vad du menar!

• Myrna
    Nericia skrev 2008-01-16 20:32:08 följande:
    Hon hade kallat mig för en sån där rikemansbarn lianunge.
    Ganska korkat sagt. Jag har också hört begreppet "statusbarn" om adopterade vilket är minst sagt lika smaklöst. Okunnigheten bland vissa är nästan smärtsam. *tar mig för pannan*
  • Myrna

Ja, det är skönt att man kan skratta åt det!

Om dagsformen är god kan man ju göra det, men en dålig dag kan man ju bli lite uppgiven.

• Myrna

Ja, frågor av typen "har dina föräldrar varit snälla mot dig" vet jag aldrig vad jag ska svara på. Man får väl svara med motfrågan "varför frågar du det?"

• Myrna
    Vietnammamma skrev 2008-01-19 17:40:05 följande:
    Jag gillar inte heller den frågan! Och samma sak, åh, så dina föräldrar har adopterat dig, då har du väl varit tacksam och aldrig sagt emot dina föräldrar.....Det är provocerande...Tacksam, näe, tror inte det.....klart jag bråkat med mina föräldrar på samma sätt som mina vänner gjort med sina bioföräldrar!!
    Oj, den kommentaren har jag faktiskt sluppit!
    Eller i.o.f har jag fått höra en del "är du glad över att du har fått komma till Sverige?" och det är väl ungefär samma sak...

Jo, jag är väldigt glad över att bo i Sverige (som är demokratiskt, har yttrandefrihet, ett bra socialt skyddsnät etc) på samma sätt som att jag är tacksam över att leva ett privilegierat liv på många andra sätt men så känner ju även många av mina vänner som inte är adopterade. Adoptionen/flytten till Sverige är ju så att säga varken någon garanti eller enda orsaken till att gått bra för mig i livet så här långt. Ja, ni förstår säkert vad jag menar.
Svar på tråden ni som är adopterade.....