• Litetdahl

Måste man köpa "mammakläder"?

Är det någon som klarat sig från att köpa särskilda "mammakläder" under graviditeten?

Jag är lite småsnål! Tycker ofta att "mammakläder" är fula. Sen vill jag inte heller köpa kläder som jag bara har några månader. "Vanliga" toppar och tröjor borde ju gå att köpa under graviditeten. Modet är ju nu ganska gravidvänligt med linnen och tunikor med löst fall. Byxor och kjolar är kanske värre. Har funderat på att köpa en magtub från Polarn och Pyret:

www.polarnopyret.se/Pages/Showroom/ShowroomProduct.aspx

Borde jag inte kunna ha den underst över magen, sen lite lösare "vanliga" kjolar och byxor "under magen". Och en lös "vanlig" tröja över. Vad tror ni? Jag kommer att vara höggravid under sommaren.

Berätta om era erfarenheter av "vanliga" kläder under graviditeten!

• Svar på tråden Måste man köpa "mammakläder"?
  • InteVetJag

erfarenheter av vanliga kläder.... blir för små, och sitter konstigt, då dom inte är formade för en bebismage=) tyvärr!

• aktuelle

jag gillar mina "vanliga kläder" bäst, de mammaplagg jag köpt (spec byxorna) tycker jag är osköna. Har mest plyschbyxor och långa linnen :) only har en serie mammakläder som är ganska bra dock, har några linnen därifrån och de kostade 100 kr styck :) finns på www.hafva.se , de är suuuperstretchiga och billiga och bra :) men annars har jag mest haft vanliga kläder som sagt.

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Cookita

dagens mode är ju rätt bra för oss gravida. Mycket som funkar före under och efter graviditeten. Har än inte behövt köpa mammaöverdel (är i v.32), men nederdelar är ju svårare.

Sen beroe det ju självklart på hur stor man blir. Hur mycket man ökar i "omfång" ich hur stor ens mage putar. ;)

• aktuelle
    [36+4.jpg]vanlig tröja från gina tricot.
  • aktuelle
    [37+1.jpg]ett av linnena jag pratade om.. 100 kr st :)
  • Älskade vovvsing

vanliga kläder skär förr lr senare in magen så det gör ont och tar man då ett par storlekar för stora kläder så sitter dom nog rätt illa för du har ju inte blivit lika stor om övriga kroppen som om just magen.. Men prova funkar ju! Jag har bara hittat snygga gravkläder denna gången mot för två år sen! *hua* Lycka till!!

trött på höst och vinter... =( -redan!
  • Miss Love

Jag köpte inte så mycket gravid kläder bara ett par jeans och ett par shorts och jag var höggravid över sommaren jag körde med kjolar med resår som jag hade under eller ovanför magen (beroende på längd på kjolen), klänningar i stretchtyg, töjbara tröjor som var lite längre några i en större storlek än jag annars har, tunikor och något par byxor med resår i midjan. Ja, modet nu är ju väldigt gravidvänligt faktiskt. Leggings funkar ju bra också. En sådan där tup funkar ju också jätte bra då kan man använda de flesta av sina vanliga tröjor.

• Carrie75

Jag har kunnat köra med en hel del vanliga tröjor under min grav. Har dock köpt mågra mammatoppar och tunikor, men siktade in mig på sådanna som jag även kunnat ha efter graviditeten. Däremot så har jag varit tvungen att investera i några par mammabyxor eftersom vanliga byxor är tvärkört. Visst är det plagg som du bara kan använda under några få månader, men att hålla på med en tub och trånga byxor tycker inte jag låter särskillt bekvämt och man vill ha bekväma kläder särskillt i slutet av graviditeten.

Älskar mina grabbar
  • bebe längtan

samtycker att mammakläder är extremt fula, speciellt jeans
    personligen skulle jag kunna tänka mig ge rejäl summa på ett par fina mammajeans, men alla är så fula tycker jag, har köpt 3-4 par som står i garderoben och kommer nog hamna på blocket

använder helt vanliga tights och vanliga tunikor, samt polotröjor fast storlek större, M istället för S
    använder mina diesel, replay och fornarina i str 25-26, även om jag redan är v.30 nu
    de är låga i midjan, och jag har en vanlig hårgummisnodd istället för att knäppa knappen

alla klänningar i trikå från förra vintern använder jag också

höggravid under sommar-då behöver du inga ytterkläder, kan köra med kjolar som har resår, 3/4 tights och långa toppar, a-linje formade klänningar,och du klarar dig med dina vanliga jeans om du inte går upp mycket i vikt

• astalacasta

Tröjor eller klänningar har jag aldrig köpt på mammaavdelningarna. Det har funkat bra med många av de tröjor jag redan har haft, fast med ett långt linne under. Jag köpte ett gäng långa linnen på Gina Tricot, de hade billiga och snygga som var stretchiga och bra.

Och just nu är ju modet extremt gravidvänligt. Omlottklänningar är ju perfekt, tunikor och leggings likaså.

Kjolar och byxor är det ju lite värre med. Jag köpte en svart mammakjol och ett par svarta tajta mammajeans. Vissa av mina vanliga kjolar kunde jag med lite uppfinningsrik styling ha tills sjunde månaden ungefär.

Strumpbyxor körde jag på vanliga, hasade bara ner linningen under magen.

Svar på tråden Måste man köpa "mammakläder"?