• Lisa79

Ska man klippa ner klängrosor?

Lite fel årstid kanske men jag kom på de här nu..
    Jag har klängrosor som har växt lite si så där, men den ena har växt mer än dom övriga. Ska man klippa ner dom eller låta dom vara över vintern?

• Svar på tråden Ska man klippa ner klängrosor?
  • Saltlakrits

Rodor brukar man klippa på våren

När jag köpte en klängros sa de till mig att de första 3 åren behövde man inte klippa dem alls.
    Sen när de börjar växa till sig kan man ansa dem liten. Klippa det man vill ska bort.

Då klipper du strax över ett nytt skott..

Mamma till tre underbara barn!
  • Saltlakrits

Glömde att skriva att du inte ska klippa ner dem helt, om de är fina i övrigt

Mamma till tre underbara barn!
  • Crea Diem

De äldsta grenarna gallras bort när rosen är några år och kanske börjar bli för stor, annars klipps bara dött bort. Och kanske grenar som är på fel ställe/i vägen. Detta sker på vårkanten, när björkarna börjar skimmra i grönt! Oh, vad jag längtar tills dess!

• Ramona Fransson

En äldre dam lärde mig att rosor ska klippas när björkarna har fått musöron. När det gäller klängrosor har jag tre praktexemplar. Dessa ansar jag på våren. Klipper inte ner dem som jag gör med rosenbuskar.

Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
  • Thursday

Som de andra sagt så ska man klippa rosor när björkarna börjar spricka ut, eftersom man då ser vad som är dött eller inte. Klängrosor behöver man inte klippa, men mina monster attackerar jag friskt med sekatören varje år. I år funderar jag på att ta bort det mesta faktiskt, de börjar bli lite väl påträngande...

• Rosie74

Klängrosor tar du bara och gallrar bort gamla grenar på, samt klipper tillbaka och ansar bara precis så du tycker det ser bra ut.
    "Vanliga" rosor klipper man däremot ner ganska rejält.

Detta görs när björkarna på våren har "musöron"

Kram!

Svar på tråden Ska man klippa ner klängrosor?