• Nisselina

Sulky vid resa

Vi funderar på att resa i mars och jag undrar vilken sulky vi ska införskaffa? Är det något man ska tänka på när man flyger? Får man ta sulkyn som handbagage? Eftersom ekonomin inte är den bästa efter mammaledighet osv så ska den dessutom vara billig. Vad rekommenderar ni?

• Svar på tråden Sulky vid resa
  • Ewis

Hur gammalt är barnet när ni reser är en viktig fråga gällande vagn på resa.

Vagnen checkas oftast in packad i plastpåse som man kan köpa på flygplatsen på separat ställe från där man checkar in väskorna.
    Plastpåsen till vagnen köper man inte där man checkar in vagnen utan i informationsdisken.
    Var i alla fall så sist vi reste

Vi åker utomlands om två veckor och har bla. en tös på 3 år till henne tar vi med oss en Brio race, en sulky med liggläga så hon förhoppningsvis sover i den på kvällarna.

• Nisselina

Ah, glömde ju att säga att dottern är då ca 16 månader gammal.

• Multignutten

Tipsar om att de flesta resebolag har sulkys som man kan hyra på plats. Oftast bokar man den i samband med att man bokar resan.

• jomi

i somras hade vi en paraplysulky Mclaren den var toppen!!!!!
    liten och smidig lätt att dra/bära.
    vår dotter var då 10 mån!
    tror den kostar ca 1000kr men det finns ju billigare,men vi ville ha så man kunde fälla ryggstödet

Trevlig resa....

• tessanior

Jag ska själv ut och resa nästa helg med min 19 månaders och har hört att man får lov att ha sylkym med sig in som handbagage.

Vi har en BT clikclak. Där är fullt liggläge och liten och smidig när man fäller ihopa den, men samtigigt så tycker jag att den är ganska stor och rejäl för att vara en sulky.

Fast det kunde nog också vara lite olika beroende på personalen vid incheckningen... men jag räknar med att vi får ta med den in.

• Ewis

Har aldrig varit med om att man får ha vagnen som handbagage när vi rest, däremot så har det hänt två gånger utomlands på flygplatsen att vi fått haft vagnen till gaten och där har dom tagit vagnen och checkat in den.

• amg 06

Min rekommendation är att skaffa en paraplysulky där ryggen går att fälla åtminstone en del så hon kan sova i vagnen, samt med "tak" för att lätt kunna använda regnskyddet till vanliga vagnen om det börjar regna. Med lite god vilja går det utmärkt att använda regnskyddet för liggvagnen även till paraplysulkyn, kan dock vara bra att ta med några klädnypor eller liknande för att "dra ihop" öppningen lite grann.

Vi skaffade en då vår dotter var 11 månader och för henne fungerade det utmärkt utan fullt liggläge.

På SAS måste man numera förpacka vagnen i påse (eller kanske en egen väska), men sådant är olika för olika bolag. Även när det gäller att ha med vagnen till gaten så är det olika beroende på vem och varifrån man flyger.

Trevlig resa!

PS Om det nu är snö eller annat dåligt "väglag" ska man nog överväga en vagn med stora hjul - vad som passar är ju alltid beroende av omständigheterna.

• Mollymajs

Vi köpte en riktigt billig sulky på jysk till vår Turkiet resa som va i september. Den kostade 300kr. Är kanske inte den bästa vagnen men funkade kanon för oss. Liggläge, sufflet o STOR korg under. Vi tänkte att den håller så länge den håller. Nu planerar vi ny Turkiet sem i juni o den vagne får förja med då med

• Mollymajs

Hon va förresten 14 mån när vi åkte sist o kommer va 22-23 mån när vi åker nästa gång.

Svar på tråden Sulky vid resa