• malin7502

Ägg med dubbla gulor...

Måste väl höra till mat och bak eftersom man använder ägg både i mat och bak

Måste bara höra, har nämligen nu haft två sexpack med ägg med dubbla gulor i varje ägg - vad sjutton beror det på, vanligt??? Har upplevt detta EN enda gång förut i ett ägg - och det är mååånga år sen, nu i tolv ägg på raken alltså...

Lite småläskigt, känns som man äter nån sorts steroidägg... Gissar att det har nåt med hönans äggproduktion, kanske könsmognad att göra så det är så enkel förklaring?

Nån som vet? :)

• Svar på tråden Ägg med dubbla gulor...
  • MiDaMi

Hej! Jag har oxå vatt med om dett ett par gången.. jag har tänkt att det kanske e tvillägg??

• uniMog

det lilla jag läst/hört är att det beror på hönans fertilitet. Yngre hönor är mer fertila och ger oftare dubbla gulor.

Why are vampires always so stupid?
  • malin7502
    Pejgan skrev 2008-01-14 10:21:54 följande:
    det lilla jag läst/hört är att det beror på hönans fertilitet. Yngre hönor är mer fertila och ger oftare dubbla gulor.
    Ja det var så jag tänkte, om det kanske har o göra med att det kan släppas två gulor innan liksom könsmognaden är färdig och stabiliserad cykel osv... :P
  • Runguska

Jag skulle gissa att det är genetiskt och att du fått kartonger från samma gård. Det finns ju nummer på kartongerna och äggen så det bör gå att kolla upp tänker jag. Det är ungefär som med fyrklöver - de är sällsynta, men där det finns en kan det finnas anlag för det och då finns det många.

Nu blev jag sugen på att röra ihop en sockerkaka!

Min hemsida - www.kulturellt.se
  • Chutzpah

Jag använder hundratals ägg i veckan, och ibland har jag fått hela flak med dubblor!

• en glad

Så är det, unghöns som nyss börjat värpa kan värpa extrastora ägg med två gulor i. Det kan också hända lite äldre höns efter vinteruppehållet (om man nu köper ägg från en "naturlig" äggfabrik där hönsen tillåts värpa i en naturlig årscykel...)

• Birry

Det är ungefär som att vi kvinnor ibland kan släppa två ägg från våra äggstockar. Vissa är mer benägna att göra det (=får tvåäggstvillingar, och kan få flera par). Höns har (om jag minns rätt) en äggstock som är aktiv och på den "hänger" flera gulor i olika stadier av utveckling, de mognaste ser precis ut som en vanlig äggula. Sen när gulan släpps vandrar den genom den enda äggledaren och byggs på med vitan (befruktas innan det, om det sker nån befruktning) och hinnor och sist skalet innan den kommer ut. Om hönan har två mogna äggulor samtidigt byggs de in i samma ägg eftersom de har en enda väg att gå ut...

Vet inte om jag förklarade begripligt, det är några år sen jag dissikerade höns och läste om deras reproduktion... Tror inte att det har så mycket med steroider att göra i alla fall, men lite coolt är det!

• malin7502
    Chutzpah skrev 2008-01-14 10:25:20 följande:
    Jag använder hundratals ägg i veckan, och ibland har jag fått hela flak med dubblor!
    Ok, det är alltså inte så ovanligt... :)

Och farligt är det inte har jag ju själv upptäckt - smakade gott och sjuka har vi inte blivit... *S*
  • malin7502
    Birry skrev 2008-01-14 10:28:24 följande:
    Det är ungefär som att vi kvinnor ibland kan släppa två ägg från våra äggstockar. Vissa är mer benägna att göra det (=får tvåäggstvillingar, och kan få flera par). Höns har (om jag minns rätt) en äggstock som är aktiv och på den "hänger" flera gulor i olika stadier av utveckling, de mognaste ser precis ut som en vanlig äggula. Sen när gulan släpps vandrar den genom den enda äggledaren och byggs på med vitan (befruktas innan det, om det sker nån befruktning) och hinnor och sist skalet innan den kommer ut. Om hönan har två mogna äggulor samtidigt byggs de in i samma ägg eftersom de har en enda väg att gå ut...Vet inte om jag förklarade begripligt, det är några år sen jag dissikerade höns och läste om deras reproduktion... Tror inte att det har så mycket med steroider att göra i alla fall, men lite coolt är det!
    Fin förklaring! :D
    Nä, egentligen tror jag såklart inte det har nåt med steroider att göra, men man får ju såna här läskighetskänslor när det är saker man inte sett tidigare... :P

Jag tycker det är coolast att det blir skal??? Hur lång tid tar det för ett ägg att bli färdigt liksom? Vet du?
  • uniMog
    en glad skrev 2008-01-14 10:25:55 följande:
    Så är det, unghöns som nyss börjat värpa kan värpa extrastora ägg med två gulor i. Det kan också hända lite äldre höns efter vinteruppehållet (om man nu köper ägg från en "naturlig" äggfabrik där hönsen tillåts värpa i en naturlig årscykel...)
    nu blev jag jättenyfiken, hur gör man för att påverka hönsen att värpa onaturligt? Jag gissar att det har med ljus och värme att göra? Eller kost kanske? Våra höns värpte nämligen väldigt jämt året om så de verkade inte påverkas av ljus/värme trots att de gick fritt.
    Why are vampires always so stupid?
Svar på tråden Ägg med dubbla gulor...