Birry skrev 2008-01-14 10:28:24 följande:
Det är ungefär som att vi kvinnor ibland kan släppa två ägg från våra äggstockar. Vissa är mer benägna att göra det (=får tvåäggstvillingar, och kan få flera par). Höns har (om jag minns rätt) en äggstock som är aktiv och på den "hänger" flera gulor i olika stadier av utveckling, de mognaste ser precis ut som en vanlig äggula. Sen när gulan släpps vandrar den genom den enda äggledaren och byggs på med vitan (befruktas innan det, om det sker nån befruktning) och hinnor och sist skalet innan den kommer ut. Om hönan har två mogna äggulor samtidigt byggs de in i samma ägg eftersom de har en enda väg att gå ut...Vet inte om jag förklarade begripligt, det är några år sen jag dissikerade höns och läste om deras reproduktion... Tror inte att det har så mycket med steroider att göra i alla fall, men lite coolt är det!
Fin förklaring! :D
Nä, egentligen tror jag såklart inte det har nåt med steroider att göra, men man får ju såna här läskighetskänslor när det är saker man inte sett tidigare... :P
Jag tycker det är coolast att det blir skal??? Hur lång tid tar det för ett ägg att bli färdigt liksom? Vet du?