• malin7502

Ägg med dubbla gulor...

Måste väl höra till mat och bak eftersom man använder ägg både i mat och bak

Måste bara höra, har nämligen nu haft två sexpack med ägg med dubbla gulor i varje ägg - vad sjutton beror det på, vanligt??? Har upplevt detta EN enda gång förut i ett ägg - och det är mååånga år sen, nu i tolv ägg på raken alltså...

Lite småläskigt, känns som man äter nån sorts steroidägg... Gissar att det har nåt med hönans äggproduktion, kanske könsmognad att göra så det är så enkel förklaring?

Nån som vet? :)

• Svar på tråden Ägg med dubbla gulor...
  • Birry
    malin7502 skrev 2008-01-14 10:30:33 följande:
    Fin förklaring! :DNä, egentligen tror jag såklart inte det har nåt med steroider att göra, men man får ju såna här läskighetskänslor när det är saker man inte sett tidigare... :PJag tycker det är coolast att det blir skal??? Hur lång tid tar det för ett ägg att bli färdigt liksom? Vet du?
    Hmmm... har för mig att det tar 1-2 veckor (skalet tar längst tid) men det är som sagt snart 10 år sen jag läste detta och har inte direkt haft nån användning av det sen dess... Skulle kunna kolla upp det i anteckningar, men de är hemma. (Och det kanske är nån annan som vet?)

Håller med om att det är lite skumt när det dyker upp fler ägg på raken!
  • malin7502
    Birry skrev 2008-01-14 10:35:42 följande:
    Hmmm... har för mig att det tar 1-2 veckor (skalet tar längst tid) men det är som sagt snart 10 år sen jag läste detta och har inte direkt haft nån användning av det sen dess... Skulle kunna kolla upp det i anteckningar, men de är hemma. (Och det kanske är nån annan som vet?)Håller med om att det är lite skumt när det dyker upp fler ägg på raken!
    Inget som behöver undersökas, känner mig mycket klokare nu! :) Tack för så bra svar!
    Ville väl närmast höra så man inte just tryckt i sig massa mutationsägg eller nåt sånt... *S* Skönt höra det är helt normalt fenomen Och lite mer hönskunskap på köpet, jättebra! :D
  • en glad

"nu blev jag jättenyfiken, hur gör man för att påverka hönsen att värpa onaturligt?"

Ja man laborerar med ljuset i sk hönsfabriker, ungefär som då man driver fram julstjärnor som ju egentligen också är en (oftast) onaturligt framdriven blomma på våra breddgrader. I äggfabriken handlar det om att få maximalt med ägg ifrån hönsen de 72 veckor de får leva! Det skall vara 1 ägg, minst, per dygn.

Naturligt värper inte en höna varje dag under värpsäsongen och under hösten ruggar hon dvs byter fjädrar och då värper hon inte alls en period.

Men avlar också på att få fram höns som värper så stora ägg som möjligt - ibland så stora att hönsen får äggstockning och dör!

Ett tips! Hjälp hönsen till ett värdigare liv! Köp endast ekologiska ägg och aldrig sk frukostägg (som är "för stora")!

• uniMog
    en glad skrev 2008-01-14 11:02:39 följande:
    "nu blev jag jättenyfiken, hur gör man för att påverka hönsen att värpa onaturligt?"Ja man laborerar med ljuset i sk hönsfabriker, ungefär som då man driver fram julstjärnor som ju egentligen också är en (oftast) onaturligt framdriven blomma på våra breddgrader. I äggfabriken handlar det om att få maximalt med ägg ifrån hönsen de 72 veckor de får leva! Det skall vara 1 ägg, minst, per dygn. Naturligt värper inte en höna varje dag under värpsäsongen och under hösten ruggar hon dvs byter fjädrar och då värper hon inte alls en period. Men avlar också på att få fram höns som värper så stora ägg som möjligt - ibland så stora att hönsen får äggstockning och dör! Ett tips! Hjälp hönsen till ett värdigare liv! Köp endast ekologiska ägg och aldrig sk frukostägg (som är "för stora")!
    fast det var lite det jag menade, under de 2 åren vi hade höns så värpte de flesta hönorna regelbundet ett ägg per dag året om. Fast de var ju unga iof. Men vi märkte ingen uppgång under sommaren/våren och inga "döperioder" heller
    Why are vampires always so stupid?
  • Strumpan 78

Det händer att jag köper ägg från en äggbod, då finns det en massa olika storlekar på ägg att välja på. De medelstora-stora har ofta dubbel gula. Sen finns det också jätte gulliga pytte ägg också!

Trodde i min enfald att dessa hönor hade det bra, men det kanske de inte har om de värper (för?) stora ägg?

• uniMog
    Strumpan 78 skrev 2008-01-14 11:54:07 följande:
    Det händer att jag köper ägg från en äggbod, då finns det en massa olika storlekar på ägg att välja på. De medelstora-stora har ofta dubbel gula. Sen finns det också jätte gulliga pytte ägg också! Trodde i min enfald att dessa hönor hade det bra, men det kanske de inte har om de värper (för?) stora ägg?
    njäe inte om de avlas fram att värpa FÖR stora ägg men det finns ju hönor som värper jättestora ägg helt naturligt och utan att lida av det.
    Why are vampires always so stupid?
  • OneHeart

Hej

Jag fick uppleva det där med ägg och dubbel gula på självaste julaftonen första ggn i mitt liv och nu åter igen i går..Jag vet inte men jag kastar dem äggen,jag klarar inte av att äta dem..Löjligt kanske men det kändes ju inte "normalt" eller vad man ska säga..Hua jag tyckte det såg rent av äckligt ut.

• malin7502
    Marlean skrev 2008-01-14 13:59:33 följande:
    Dubbel gula betyder ju tur!
    Hmm... Med andra ord borde jag spela på lotto nu vilket jag aldrig nånsin gör - läge för en storvinst med alla dessa gulor
  • malin7502
    OneHeart skrev 2008-01-14 12:55:38 följande:
    HejJag fick uppleva det där med ägg och dubbel gula på självaste julaftonen första ggn i mitt liv och nu åter igen i går..Jag vet inte men jag kastar dem äggen,jag klarar inte av att äta dem..Löjligt kanske men det kändes ju inte "normalt" eller vad man ska säga..Hua jag tyckte det såg rent av äckligt ut.
    Ja lite skeptisk var jag allt... Men, det som inte dödar en det härdar... Alltså åt vi äggen, som smakade precis som vanligt - så det kändes ju dumt att kasta dussintals med ägg... :P
  • Ragetti

är du bagare eller nåt? :)

Chutzpah skrev 2008-01-14 10:25:20 följande:
    Jag använder hundratals ägg i veckan, och ibland har jag fått hela flak med dubblor!
  • OneHeart
    malin7502 skrev 2008-01-14 15:32:40 följande:
    Ja lite skeptisk var jag allt... Men, det som inte dödar en det härdar... Alltså åt vi äggen, som smakade precis som vanligt - så det kändes ju dumt att kasta dussintals med ägg... :P
    Jo jag kan föreställa mig att det säkert inte smakar konstigt eller kanske inte ens är konstigt vad vet jag,men jag tror att till saken hör att jag e gravid och lite extra känslig för vissa saker nuGlad Jag skulle heller inte vilja slänga så många ägg..Men jag tror mig ha märkt ett samband med ägg med dubbla gulor..För mig har dem bara påträffats i den större sortens ägg..hmm..blir å köpa små ägg för mig nuGlad 

Ha det gott allesammans!
  • äntligenpåG

Hej!

Håller med oneheart, lite läskigt är det allt med dubbla gulor. Köpte själv ägg i lösvikt igår, alla med dubbla gulor. Kokte ägg till kvällsmat men fick slänga mitt, det kändes onaturligt. Löjligt kanske. Sambon käkade och var glad i alla fall.

• en glad

Det är naturligt med dubbla gulor! Det tyder på att hönsen mår bra och är reproduktiva!

Ät och må gott!

Svar på tråden Ägg med dubbla gulor...