• Jagge
    Äldre 29 Apr 13:28
    1226 visningar
    1 svar
    1
    1226

    Pappaledig..

    Jaha nu är snart sista dagen gjord på jobbet inför pappaledigheten som varar ända till nyår.. Känns skönt och samtidigt spännande.. Hur skall det gå? Kommer man orka? Vad skall man hitta på på dagarna? Många frågor blir det, men det löser sig säkert som vanligt. Blir nog en hel del vandring i skogen.
    Några andra farsor som kan dela med sig av vad de gjorde tillsammans med sina barn under pappaledigheten kan ju dela med sig av sin visdom.
    Innan vi fick barn trodde man ju att man skulle hinna renovera hela huset under pappaledigheten, nu när grabben är 8 månader har man ju börjat inse att tiden och orken inte kommer räcka till för sånt.

    Ha en bra dag.
    Jagge

  • Svar på tråden Pappaledig..
  • hagge
    Äldre 1 May 20:10
    #0

    Hej Jagge!

    Grattis till den långa pappaledigheten!
    Själv tog jag också ut 8 mån på första barnet och det var väääl investerad tid. Med andra barnet, så hade min hustru inget jobb, så hon tog det mesta själv, vilket gjorde att det tog lååång tid innan dottern accepterade mig, hon var mammig väldigt länge.
    Du har väldigt bra koll redan tycker jag, när du säger att du inte ska renovera hela huset. Så planera inget annat än att vara med din grabb är mitt råd. Min första reaktion under pappa ledigheten var att hur i h*te kunde männen tidigare komma hem och förvänta sig uppassning? för det borde ju ha varit tvärtom!
    Ja, vad göra då? även här har du redan koll på bästa tipset, att gå i skogen, vara ute helt enkelt. Plocka kottar och pinnar. Kolla på myror, plaska i vatten. Att träffa och titta på levande djur.
    Sen kan det vara trevligt att leta reda på öppna förskolan, där man kan träffa andra föräldralediga. Jag funderade mycket på baby simning, men det blev aldrig av.
    Det här var inte mycket till råd, men det viktigaste är att ta dej tid! Se till att detta är er tid tillsammans och så är det inte så himla viktigt om man gör något speciellt. All tid du tar nu har ni igen för resten av livet. Och din grabb behöver nu bara trygghet och närhet.
    Lycka till!!!

Svar på tråden Pappaledig..