• holy

Kastrera hund

Någon här som har kastrerat sin hund?

• Svar på tråden Kastrera hund
  • kodoktorn

MIn förra hanhund var kastrerad. Tänkte att han skulle bli lite lugnare och mindre ilsk på andra hanhundar. Det hjälpte lite, men sen blev han så skotträdd att allt blev ett helvete pga det.

• TereseJörgen

Kastrerade våran tik hon hade sådana besvär när hon löpte. Man skulle bära henne hela tiden då och sen fick hon blåser på sin snippa. Hon fick det bättre när hon slapp löpet.

När man kastrerar hanhundar tidigt så slipper dom bli stressade när tikarna löper. Om man inte ska avla på hundarna så tycker jag att man kastrerar dom.

• Tervmatte

Min hund är kastrerad,en hane på 3,5 år nu. Vi kastrerade honom när han var exakt ett år gammal. Han går jättebra ihop med både tikar och hanar och bryr sig inte om löptikar. Du kan se lite bilder på honom i mitt galleri, där han busar med alla möjliga hundar.

Även hundar som inte går ihop med andra hundar brukar leka med honom..

Vi är dem enda på hundkursen och agility som kan stå bredvid löptikar, ha, ha... Han fattar ingenting..... Så skönt...

Vår förra hund var också kastrerad, med samma resultat.

Däremot om Er redan har några problem, så får Ni försöka lösa dem med hjälp av träning. Där hjälper inte kastreringen.

Och har man en hund som är ilsk pga att han är rädd för något som rekommenderar jag inte att kastrera honom. Då blir han bara ännu mer underlägsen och rädd vilken kommer att resultera i ännu mer ilska.

Så innan Ni kastrerar Era hundar, ta reda på hundens psyke och försök lösa hans problem på annat sätt istället.

Är hunden däremot frisk och trygg så ser jag inget som står i vägen för kastrering, det kommer bara att bära med sig positiva effekter.

MVH

Anna

• kodoktorn

Vår hund var 1-1,5 år när han blev kastrerad. Och jag håller med Tervmatte nu i efterhand. Har hunden problem lös dem med andra sätt än en operation. Men det finns ju många fördelar med att kastrera både hanhundar och tikar, man behöver ju aldrig oroa sig över oönskade valpar tex.

Svar på tråden Kastrera hund