• Rosana

Ournfärs i "klassisk" lasagne?

Min dotter ska ha en liten tjejmiddag på lördag och har önskat sig "klassisk" lasagne då. Några av flickorna äter bara veg, så nu undrar jag om det blir ok att laga den vanliga lasagnevarianten, men med qournfärs istället för kött? Måste jag krydda på lite extra isåfall?

• Svar på tråden Ournfärs i "klassisk" lasagne?
  • TinaElisabeth

Det går säkert att göra med qournfärs, och då tror jag att du kan krydda lite extra.

Jag hade nog valt att göra en lasagne med spenat, keso och en smarrig tomatsås (med vitlök, kryddor o lök som har fått koka i hop sig riktigt länge på spisen först)Men det är klart att det beror sig ju på om det går hem hos småtjejorna!

• Rosana

TinaElisabeth; Jo, jag föreslog en veglasagne istället, med keso, spenat och middevippen...Men du vet hur det är, när de önskar sig, de små liven...Funderar fortfarande på att göra spenat/kesovarianten dock..om jag kan "sälja" in det. Alla flickorna tycker om spenat, så det skulle också bli uppskattat vet jag.

• liten å klen

hejsan! jag å min fästman är vegeterianer, och vi gör lasagne med qournfärs. Blir jättegott. oftast får man ta lite mer vätska än till köttfärs, då qournfärsen suger åt sig väldigt mycket. vi brukar använda färdig lasagnekryddpåse, som är tänkt för ca 500gram köttfärs, men använda hela den påsen till en påse qournfärs, 300g.

• Rosana

litenå klen, tack för ditt svar! Åh, vad bra, då vet jag att det funkar med qourn! Kanske kan man ha i lite mer vätska och en grönsaksbuljongtärning också, för lite mer vätska?

• TinaElisabeth

Det var ju bra att vi fick klarhet i det! Bra att veta vad som gäller om man ändå väljer quornfärsvarianten!

• Rosana

TinaElisabeth; Ja verkligen! är faktiskt lite nyfiken att testa qournvarianten...kan ju egentligen inte gå så fel..?? Hoppas jag..med sju hungriga små prinsessor vid bordet...

• Lokatt

Funkar jätte bra! Vi gör på vanligt sätt. Har i tomatkross som ju är ganska blött och det är enda vätskan som behövs tycker vi.

• TinaElisabeth

Rosana: Näe, det kommer säkert att gå bra.

Jag klurar lite på om det kan vara en fördel att ha i riven morot i köttfärsåsen då... Det brukar jag har i vanlig köttfärsås för att det blir saftigt och gott. Det blir en god smak och fin färg oxå! Har ju inte testat det i lasagne förstås!

• Lady Dahmer

kör med quorn. krydda lite extra, smaka av. det blir supergott. jag e vegetarian o gör lasagne ofta. på klassiskt vanligt sätt. :)

• liten å klen

Rosana

ja varsågod! det blir nog bra vad du än väljer! det andra förslaget med spenat lät riktigt gott!

• Rosana

Nu blev jag såå sugen på qournlasagne!

TinaElisabeth; Ja, lite riven morot i kan nog vara värt att prova. Bra idé!

Chutzpah; Jo det VET jag - qourn. Om du läste min text sedan, så såg du kanske där att jag stavade rätt? Berodde alltså inte på obildning/ovetskap/lägre IQ eller dumhet, att jag råkade slinta på tangenterna, när jag döpte tråden. Men tack iallfall, för att du rättade mig!

• Chutzpah

Men det stavas inte qourn heller, utan quorn.

Jag har inte skrivit att någon är obildad eller dum, och det var inte meningen att peka ut någon, utan bara allmänt. Har sett det felstavat i väldigt många tråder.

Klart när du skrev rubriken kom inte "Q" med!

• Rosana

chutzpah: Ok, då är jag väl lite bortgjord då...Men man lär så länge man lever..Hursomhelst, nu vet jag iallfall att det funkar med quorn i lasagnen!

• Chutzpah

Vad bra! Lycka till med maten. Är nu sugen på lasagne.

• TinaElisabeth

Tror inte att det råder några tveksamheter om vad vi menar trots att ordet är felstavat ett flertal gånger i denna tråd! Lycka till med lasagnen, hoppas småflickorna får trevligt!

• liten å klen

hehe..

å det heter ju vegetArian också, ändå lyckades ju alla förstå vad jag menade med mitt inlägg..undrar just hur det gick till.

Lycka till med tjejmiddan Rosana! :)

• Snovit 79

Jag brukar göra veg lasagne på tomatkross och ostsås.
    I tomatkrosset är det stekt lök, morot och palsternacka samt grönsakbuljon och lite vatten. Blir så gott !
    Har dragit i Quornfärs i dem färdiga "lasagnette" mixerna med, men tycker det blir för mastigt. ( Quorn är ju väldigt mättande )

Svar på tråden Ournfärs i "klassisk" lasagne?