• M C Catta

Hur många kalorier är ett kilo?

Hur många kalorier är ett kilo? Förstår någon vad jag menar? Jag ska äta runt 1800 kalorier (-2000) om dagen, för att varken gå upp eller ner när jag inte rör mig så mycket. Hur många kalorier ska jag äta om dagen om jag vill gå ner knappt ett halvt kilo i veckan? Alltså, hur många kalorier måste jag skippa för att gå ner...?

• Svar på tråden Hur många kalorier är ett kilo?
  • lia76

Vet inte hur mycket du ska äta.
    Men man kan inte räkna kalorier på ett kg.
    Eftersom olika livsmedel innehåler olika mycket kalorier

Det som är A och O är att röra sej så mycket man kan.
    15minuter om dagen är bättre än ingenting alls.
    Och att inte äta så mycket sötsaker.
    Äta långsamma kolhydrater som gör att man känner sej mätt en längre tid.
    Så att äta bra och röra sej åtminstone 15min/dag borde funka

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • lia76

Hur ser din dag ut när det gäller mat och mattider? Det första som du bör titta på är att du äter regelbundet, aldrig låter det gå för lång tid mellan dina måltider och aldrig hoppar över. Vi behöver inte äta hela tiden heller som du förstår.

Att äta något med cirka tre timmars mellanrum är för de flesta lagom, under vaken tid ska sägas.

Det är bara rent teoretiskt som du kan få en siffra från mig på hur många kcal som du behöver per dag. Du behöver runt 2 900 kcal per dag för att hålla vikten och vill du gå ner i vikt kan du realistiskt tänka dig att minska intaget så du hamnar på en nivå runt 2 000 kcal per dag. Detta är möjligt och samtidigt äta "som vanligt".

Naturligtvis behöver du äta tillräckligt med grönsaker och rotfrukter till lunch och middag. Dessa ger inte så mycket energi och ändå behövs de för att kroppen ska vara nöjd.

Så, kolla - äter du frukost, en frukt o/el hård macka till mellanmål, en tallrik mat med tallriksmodellens proportioner till lunch, en frukt o hård macka på eftermiddagen, en tallrik mat till middag och slutligen en frukt o/el hård macka till kvällsmål. Det här fixar du utan att räkna kalorier. Egentligen håller det inte att räkna kcal för resten av livet.

KÄLLA: www.primavi.se/fragel_dietist/qaLista.cfm&subjectName=G%C3%A5%20ner%20i%20vikt

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Supertesco

När jag gick ner i vikt med viktklubben så har jag för mig att de sa att ca 7000 kalorier "för lite" genererar en viktminskning på ett kilo.

• Supertesco

Tänk förresten på att inte äta mindre än 1300 kalorier om dagen annars får inte din kropp i sig tillräckligt för att fungera, men det kanske du hade koll på. Lycka till!

• M C Catta

Alltså. Jag har stenkoll på vad som ska göras för att gå ner i vikt. Jag vet vad man ska äta, när man ska äta och hur man ska röra sig.

Tycker att 2900 kcal låter väldigt mycket, med tanke på att jag står still när jag äter 2000. Det beror ju på hur lång man är, hur gammal man är och hur mycket man väger. När jag skulle gå ner med viktklubb förut rekomenderades jag att äta 1300 per dag. Men jag undrar alltså rent teoretiskt hur mycket jag måste minska mitt matintag för att gå ner ca ett halvt kilo i veckan.

Supertesco: 7000 kcal på en vecka då?

• Supertesco
    Svar på #6
    Ja, såklart, glömde skriva det. -7000 kalorier i veckan ska resultera i ca ett kilos viktminskning. Tycker också att 2900 kcal låter mycket. När jag skulle "hålla vikten" rekommenderades jag att äta strax under 1900 kcal per dag har jag för mig.
Svar på tråden Hur många kalorier är ett kilo?