• almafa

    Högt tsh och plötsligt gravid... orolig!!!

    jag har precis fått reda på att jag har 6,5 i tsh (sköldkörteln) och skulle börja behandla med levaxin så snart som möjligt... min gyn. sa att det troligen var mitt höga tsh som gjorde att vi inte fick till något syskon till Hannes, men nu är jag gravid iaf (plussade idag) Har man större risk att få missfall om man har har högt tsh???

    Vill vara överlycklig men är mest orolig...

    M.

  • Svar på tråden Högt tsh och plötsligt gravid... orolig!!!
  • Poppy Lee

    Ja, det är tyvärr lite högre risk både om man har för högt eller lågt TSH. Men det behöver absolut INTE bli missfall ändå. 6,5 är högt, men inte extremt (idealet är ju att ligga inom ref.värdena, dvs under 4). Har du börjat med Levaxin än, och i så fall, vilken dos har du? Jag har själv haft mycket underliga tsh-värden under min förra graviditet, men det gick alldeles utmärkt.

    Det som är lite viktigt när man har en underproduktion under graviditet är att man kollar barnets värden när det är fött. Om barnet påverkats kan man behandla det bums efter förlossningen. Nu för tiden testar man alla nyföddas sköldkörtelvärden, så det upptäcks i regel tack och lov.

  • lamama

    Hej, vill inte skrämmas, men jag har precis haft missfall,v9 och det visade sig att mitt Tsh låh på 20!! jag har haft hypo i många år och fött två helt friska barn, har fått kollats och justerat levaxin dosen under graviditeterna, och det har ju gått hur bra som helst, utom denna då, men vi tänker allt försöka igen.Allt kommer att gå bra ska du se!!

  • MammaHela

    SÅ länge du medicineras och TSH håller sig på en bra nivå (helst under 2 när du är gravid) så är det bra.

    Hoppas att du har fått börja med levaxin. Annars måste du få det på en gång. Kontakta specMVC på en gång.

  • almafa

    Jag har fått Levaxin utskrivet idag... Hoppas på det bästa...

    Hur lång tid tar det att komma ner från 6 till under 4 (helst 2) tror ni???

  • Poppy Lee

    Det går faktiskt ganska fort att förbättra värdena, dock brukar det ta ett tag innan de stabiliseras. Men för mig tar det bara 1 1/2-2 veckor innan jag märker av en skillnad i dosering (senaste året har mina värden varit helgalna, har pendlat mellan 0.01 och 4 i TSH, trol. pga förlossningen). Sedan gäller det att hålla koll på värdena och ta prover ganska ofta, minst var 6:e vecka.

    Hur många mikrogram/dag tar du?

    Kram!

  • Lillamamma05

    Vad hade ni för symptom? Jag ska boka tid snart igen för att göra ett nytt test om det är något problem med sköldkörteln. Första visade att det inte är riktigt normalt. Jag är ju lite orolig att det är det som gör att vi inte blivit gravida än. Gick jättelätt med första barnet men då hade jag ingen koll på skäldkörteln eller symptom.

  • MammaHela

    PÅ mig tog det 6 veckor att komma från 96 ner till 3,8, så med rätt dos så hamnar du på en bra nivå ganska snabbt =)

  • almafa

    Det låter ju lovande... Igår var jag helt hysterisk efter att ha surfat runt på internet med alla skrämande artiklar och inlägg men efter att ha pratat med MINST 4 olika "experter" (typ ssk på endokrinologen, min gyn mfl) så sa ALLA att det är lugnt och att jag ska njuta av min nya graviditet, mina värden är ju inte såååå dåliga, plus att fostret tar det den ska ha så får jag det som blir över, samt att min kropp hade förmodligen inte tagit emot ägget om den inte kunde "klara av det" så igår kväll bestämde jag mig för att vara glad tills något annat ev. händer...

    Jag har fått 100mg/dag (jag tyckte det var mycket men jag får lita på min läkare...)

    Lillamamma05: jag har frusit som en galning hela hösten och varit så trött att jag vissa dagar sovit 20 timmar på ett dygn och ändå velat gå och lägga mig igen...

    Det är säkert bara psykiskt men redan igår kväll (ca 3 timmar efter min första tablett) kände jag mig piggare och framför allt kändes det som om jag andades "frisk luft" om ni förstår vad jag menar...

  • Poppy Lee

    MammaHela: hade du 96??? Stackare, du måste ha varit som en levande död! En annan känner av värden över 3, blir jättetrött, frusen och går upp i vikt.

    Almafa: 100 mg/dag är en jättebra grunddos. Det är definitivt inte för mycket tror jag. Se till att du testar igen snart bara!

  • Cecese

    När jag var nygravid med sonen så var jag på allmän koll och då upptäckte läkaren att jag haft förhöjt tsh. Minns inte exakt vilket värde jag hade men någonstans 12-15 låg jag då. Sen kom vi på att jag ända sen första barnet föddes 7,5 år tidigare haft hypothyreos utan att få behandling för det, prov är tagna och provsvar sparat men läkarna har missat att ge mej medicin. Ja iaf, så fick jag då medicin i januari 2006 och det tog ända till sommaren 2007 innan värdet låg inom det normala så 1,5 år tog det för min del. Sonen föddes fullt frisk. Just nu ligger jag på 150 mikrogram om dagen och imorgon får jag veta svaret på senaste blodprovet. Dock känner jag men mer frusen igen samt den enorma tröttheten har kommit krypande senaste veckan. Så det återstår att se om jag måste öka ännu mer.

  • MammaHela
    Poppy Lee skrev 2008-01-16 13:58:56 följande:
    MammaHela: hade du 96??? Stackare, du måste ha varit som en levande död! En annan känner av värden över 3, blir jättetrött, frusen och går upp i vikt. Almafa: 100 mg/dag är en jättebra grunddos. Det är definitivt inte för mycket tror jag. Se till att du testar igen snart bara!
    Ja, jag var verkligen levande död, inte nog med att jag var sjuk, jag hade en nyfödd bebis och flyttade till hus i samma veva.

    Men nu mår jag mycket bättre =D
  • Ghalen007

    Hur upptäcktes det att ni hade TSH? Vad fick läkare att testa för TSH? Vad hade ni för symtom?

  • Cecese
    Ghalen007 skrev 2008-01-17 08:32:18 följande:
    Hur upptäcktes det att ni hade TSH? Vad fick läkare att testa för TSH? Vad hade ni för symtom?
    När jag var nygravid med tredje barnet så ville jag göra en allmän hälsokoll för att se om allt var bra. Då kände läkaren på halsen och kände att sköldkörteln var kraftigt förstorad.
  • Ghalen007
    Cecese skrev 2008-01-17 08:37:55 följande:
    När jag var nygravid med tredje barnet så ville jag göra en allmän hälsokoll för att se om allt var bra. Då kände läkaren på halsen och kände att sköldkörteln var kraftigt förstorad.
    Men DU kände inget speciellt eller?
    Sköldkörtlar har man ju lite överallt. Vart var det din läkare kände det nånstans? (hoppas du förstår vad jag menar)
  • Cecese
    Ghalen007 skrev 2008-01-17 11:54:01 följande:
    Men DU kände inget speciellt eller?Sköldkörtlar har man ju lite överallt. Vart var det din läkare kände det nånstans? (hoppas du förstår vad jag menar)
    Sköldkörteln har man bara en av och den sitter i halsen. Är den normal så känner man den inte men så stor som den var på mej så kände jag den tydligt i halsgropen sen när läkaren visade. Nja jag vet inte om jag kände något speciellt, jag mådde lika som jag hade gjort länge. Å andra sidan så gick jag med underfunktion av sköldkörteln så många år att jag antagligen vande mej med att känna mej frusen, trött osv. Nu känner jag direkt av när värdena börjar stiga men det beror väl även ppå att jag nu vet vad jag ska känna efter också.
  • Ghalen007

    Anledningen till att jag frågar är att jag är trött, frusen, ofta låg (psykiskt), för några år sedan började jag träna och rasade då i vikt (åt som vanligt, men sååå kass mage under den perioden), 15 kilo på under 1 år! Osv osv...

  • Cecese
    Ghalen007 skrev 2008-01-17 15:04:02 följande:
    Anledningen till att jag frågar är att jag är trött, frusen, ofta låg (psykiskt), för några år sedan började jag träna och rasade då i vikt (åt som vanligt, men sååå kass mage under den perioden), 15 kilo på under 1 år! Osv osv...
    Det som stämmer med hypothyreos är ju trött, frusen och att man kan bli deppad. Dock går man inte ner i vikt utan man brukar gå upp i vikt. I våras när mina värden sköt i höjden så ökade jag 20 kilo på bara 2-3 månader.
  • CQQkieë

    Hej 

    Någon som har erfarenhet av TSH på 75 som varit gravid där det gått bra för mamman och barnet?

Svar på tråden Högt tsh och plötsligt gravid... orolig!!!