Inlägg från: josieposie |Visa alla inlägg
  • josieposie

Kan det vara så att barn till halvasiater får tänder senare?

Hejsan!

Idag var jag hos tandläkaren med våran dotter 14mån. Hon har ännu inte fått några tänder och tandläkaren tyckte det var lite konstigt att det inte ens såg ut att vara några på gång...
    Hon frågade om vi föräldrar fått tänder ovanligt sent och jag kunde bara svara för mig själv att så inte var fallet.

Min sambo är adopterad från Korea och vi vet inte vid vilken ålder han fick tänder.

Tandläkaren sa då att eventuellt kan det kanske vara så att barn till asiater får tänder senare... (alltså hon visste inget om det egentligen utan det var mest en fundering och hon skulle höra med barntandhälsovården om det kunde vara så)

Jag undrar om det är någon här som vet om det kanske är så att det stämmer...???

Tack för hjälpen!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-14 19:04
    Det ska naturligtvis stå asiater i rubriken!! Ursäkta mig...

• Svar på tråden Kan det vara så att barn till halvasiater får tänder senare?
  • josieposie

Tack för era svar!!

Jag vet ju som sagt ingenting om detta utan hoppas ju bara att det dyker upp några bissingar snart... och att det inte är något som inte "stämmer"

Tufselina> Kan ju inte tänka mig att det är särskilt skönt att få MASSOR av tänder på en gång så där.. Hur var det för din dotter? Hade hon mycket ont/besvär...?

Någon annan som har några erfarenheter???

• josieposie

Jag tycker själv att det låter lite långsökt....

Ska bli spännande att höra vad barntandhälsan har att säga.

Hör av mig igen när jag fått svar därifrån.

Om det är nån mer som vet/inte vet så får ni gärna skriva...

• josieposie

Kul med flera svar... Mera, mera!!

Idag ringde tandläkaren tillbaka och vi fick en ny tid om två månader. har det inre kommit några bissingar då så får de kanske röntga sa hon.

Hon sa ingenting om vad det kunde bero på...

• josieposie

Ja det stämmer! Alla i vårat län blir automatiskt kallade till tandhygienisten någongång runt 1 årsdagen. De informerar lite om hur viktigt det är att etablera goda vanor med tandborstningen och inte låta barnen småäta mellan målen etc.

Jag är tacksam för att så många har svarat och berättat hur det var för er/era barn när de fick tänder.

Jag tror inte heller riktigt på att det skulle vara något samband mellan att hennes pappa är från Korea och att hon inte har några tänder än men jag var ju tvungen att höra mig lite för om det var någon annan som hade fått en liknande kommentar av tandläkaren...?

• josieposie

Ville bara stolt säga att Alices första tand har spruckit igenom idag!!!
    Än så länge är det bara något lite vasst där nere men det kommer väl mera och fler...

• josieposie

Kul att så många har svarat på min fråga..
    Alice har fortfarande bara fått två små risgryn och nu är hon 17 månader men tandläkaren sa att nu vet vi ju att de finns där och kommer förr eller senare, så ingen fara på taket...

Kramar

Svar på tråden Kan det vara så att barn till halvasiater får tänder senare?