• 8Glader8

Råd om tungpiercing

Hej hej...
    Jag har lite frågor om tunpiercing...det är så här att jag tänkte pierca tungan snart men är lite rädd.
    Gör det ont? När kommer svullnaden och hur länge håller den?
    Undra också om piercingen syns mycket om man inte "leker med den"? Nämnligen så att mina föräldrar är inte så förtjusta i den ideen men skulle säkert inte säga så mycket om jag piercade den, men ändå, för att spara lite på deras nerver så tänkte jag om det syns mycket.
    Ett stort tack till er som svara!
    Kram

• Svar på tråden Råd om tungpiercing
  • exoria

Jag tyckte att själva håltagandet var otrevligt och jag hade ont i tungan efteråt, självklart. Men jag hade bara min piercing i 2 månader sedan var jag tvungen att ta ut den då jag låg och rispade den mot tandköttet när jag sov. Gick runt och såg ut som dracula med allt blod från munnen.

• miafelix

jag hde i nåra år...jag tycker det gjorde ont att ta hållet men det är en så kort smärta....sen är lju tungan svullen ett ta...

• Maria 23

Jag har haft min tungpiercing i snart sex år! =)

Det gjorde lite ont att göra den, och min tunga var svullen ett par dagar efteråt. Kunde bara käka youghurt typ. och glass var gott, skönt med det kalla mot tungan!

det viktiga när man piercar sig är hygienen.... borsta tänderna noga. Och ett tips är att skölja munnen med vatten efter varje gång man käkat ett par veckor. Du ska också köpa klorhexedin dental att skälja munnen med en gång om dagen de två första veckorna!

Och nu syns den inte alls, i början syns den lite mer för man leker med den. =) Man är ju lite ovan i början!

Fråga den som piercar också om hur man ska sköta den!
    Lycka till!

• Älskeling

Hej!

Jag har oxå haft min i en herrans massa år... Tyckte faktiskt inte det gjorde ont att pierca tungan, det går ju så snabbt. Däremot är det lite jobbigt dom första dagarna, men jag kunde äta vanlig mat rätt snabbt.
    Min syns aldrig, om jag inte vill! Tycker ärligt talat det ser ganska löjligt ut att "leka" med den bara för att den ska synas.

O, som Maria 23 säger, är det mycket viktigt att sköta hygienen och rengöra piercingen och tänder, tandkött ofta.

Lycka till!

• TypeONegative

jag tyckte inte det gjorde ont att göra den, det jobbiga "onda" var den jobbiga svulnaden. Tror den försvann ganska fort ändå eftersom jag inte minns det nu...
    tror inte heller att någon har sett att jag har haft piercing i tungan om jag inte visat det...pratar väl inte med så öppen mun eller nått

• Shoegal

Har haft min i snart 9 år och ångrar inte att jag skaffade den. Att pierca sig gjorde inte speciellt mycket ondare än att göra hål i örat och då är jag livrädd för sprutor. Svullnaden kom väl efter några timmar och efter någon dag kunde jag äta små små smörgåsbitar. Tyst blev jag aldrig till sambons stora förtret Jag kunde prata hela tiden även om jag läspade lite i början.

Som svar på frågan om den syns utan att man leker med den så får jag väl säga att mina klasskompisar (som jag umgås varje dag med) inte märkte den förrän efter drygt ett år, då för att jag gäspade *S* Men som sagt, i början leker man ju med den lite mer.

Skötselråd får du på stället du piercar dig och gör det hos en seriös piercingartist!!

• 8Glader8

Några mer tipps? vore snällt eftersom dagen jag ska pierca mig på börjar närma sig!=)*nervös*
    MvH

• Tin o Trolls mamma

Min klasskompis har piercat tungan och hon tyckte att det gjorde "asont" och hade problem i flera dagar. Hon kunde bara äta och dricka kalla saker som glass, youghurt och isvatten. Nu tror jag att hon är ganska nöjd med den. Vet inte ens om hon har den kvar förresten för jag ser den inte..

Ekorren.

• Jennelii

Jag tyckte inte det gjorde särskilt ont att ta det men efteråt.... *ajj* min tunga var svullen o gjorde ont ett bra tag. Det mest positiva tror jag var att godissuget försvann, jag kunde inte äta godis på 7-8 månader, tyckte bara lukten av det var döäckligt =) jag har nog haft min i 4-5 år och jag märker aldrig av den men det är otroligt obehagligt att ta bort den...

• Shoegal

Ett tips är att då du ska byta till en kortare stav (man har ju längre i början pga svullnaden) så kan du göra det hos piercaren. Jag föredrog att låta någon annan byta eftersom jag var ovan vid att köra en stav genom tungan. Dessutom är jag lite känslig eftersom jag blir yr osv varje gång jag piercar mig eller tar en spruta (pga sprutskräcken) så jag blev faktiskt lite yr efter jag bytt staven.

Ett tips för själva piercingen är att du kan ta med någon som kan "hålla dig i handen" Jag tog med en kompis som själv var piercad och det kändes tryggt. Ytterligare ett tips är att blunda, ser man tången de håller tungan med, eller mojängen de piercerar med så blir det ju läskigare *ler*

Svar på tråden Råd om tungpiercing