• 8Glader8

Råd om tungpiercing

Hej hej...
    Jag har lite frågor om tunpiercing...det är så här att jag tänkte pierca tungan snart men är lite rädd.
    Gör det ont? När kommer svullnaden och hur länge håller den?
    Undra också om piercingen syns mycket om man inte "leker med den"? Nämnligen så att mina föräldrar är inte så förtjusta i den ideen men skulle säkert inte säga så mycket om jag piercade den, men ändå, för att spara lite på deras nerver så tänkte jag om det syns mycket.
    Ett stort tack till er som svara!
    Kram

• Svar på tråden Råd om tungpiercing
  • Jennelii

Jag var mest rädd att jag skulle dregla eller att jag skulle vilja dra in tungan när jag hade "nålen" rakt igenom...men inget av det hände..

• Moa38

Man får inte heller kyssas eller ha oralsex ca 8 veckor framåt.
    Piggelin levde jag på de första dagarna efter jag gjort piercingen.
    Det jobbigaste som de andra oxå påpekat är svulnaden efteråt och att det gör satans ont om man råkar fastna lixom med piercingen mot tänderna för man är så ovan.
    Känns som att ha en karamell ovanpå tungan som man inte blir av med : )Men man vänjer sig efter ett par veckor. Och gör den hos en seriös pierceingartist, East Street piercing är superduktiga. Vet att de finns i Malmö och Sthlm iaf.
    Lycka till.

• Knyttet och K

Jag tyckte inte att det gjorde ont att ta hålet, däremot var tungan svullen och öm veckan efteråt. De första dagarna åt jag soppa, fil, kräm och annat som inte behöver tuggas. Jag fick med ett litet häfte med utförliga skötselråd när jag gjorde min. I början var det ovant att ha den där och jag väntade ganska länge innan jag bytte till en kortare stav vilket medförde att jag ibland tuggade på kulan, det var obehagligt, men som tur var höll mina tänder

• Shoegal

Här finns lite skötselråd och annan information om tungpiercing och andra piercingar också.

Bor man i Gbg-området kan jag iaf rekommendera Tribe, även om det hette Barbarella då jag piercade mig

• Shoegal

Det hade ju varit ännu bättre om jag kom ihåg att lägga ut länken också

www.tribe.se/

• Nirnaeth

Jag har haft min i 6 år nu, utan några komplikationer.
    I början var jag väldigt svullen, och hade hemskt ont. Det dröjde två veckor innan jag kunde få i mig fast föda.
    Sen fick jag vara noga med starka kryddor, eftersom dessa gjorde att tungan svällde upp lite igen. Men det gick över efter några veckor.

Är du rökare så kan det vara bra att tänka på att skölja munnen varje gång du rökt. ha en vattenflaska med dig om du är ute.
    Var väldigt noga med hygien, skölj med rengöringsmedel och borsta tänderna noga. Och framför allt, inget hångel på ett tag
    En inflammation i munnen är inte direkt trevlig och man använder tungan mer än man kan tro.

Som det redan har påpekats, så är det också viktigt att du byter till en kortare stav, när hålet har läkts. Läkstaven är för lång, och kan ställa till problem i munnen på dig. Dels kan du råka bita på den, och förstöra tänderna..sen kan staven skava i munhålan.
    Se till att du eller den som byter stav skruvar åt kulan ordentligt. En kompis var för slarvig med sin, och råkade svälja kulan.

Jag älskar min tungpiercing, och har inga planer på att ta ur den på ett bra tag. Den är även rätt praktisk har jag insett Om det kliar i gommen, så är det bara att gnugga med staven. Om det fastnat mat bakom tänderna så går det att använda staven som tandpetare i viss mån. Om man är lite vig i tungan

Lycka till!

• sofia23

jag har haft min i 6 år..tyckte varken det gjorde ont att ta hålet eller hade inte ont efteråt..knappt svullen heller..gick o åt piggelin glass i typ en vecka för att få ner svullnaden..

• ming

Och det syns nästan ingenting om man inte "har den framme". Dvs pratar man normalt så kan man kaaanske skymta den om man tänker på det.

• mina barn

Har haft min sen jag var 15, är 23 nu och har aldrig haft några besvär av den. Tyckte inte heller att det gjorde ont att pierca sig, men efteråt är det ju lite värre. Men min svullnad gick ner efetr nån vecka och sen dess har allt varit bra. Min syns ganska ofta, jag har en tendens att fortfarande leka med den efter alla dessa år =)

• BabyJia

vet inte om nån har skrivit detta innan, men när du väl byter te kortare stav sen så e ett tips att du väljer en stav me platskulor. Platskulor e helt klart bättre...

• 8Glader8

Tänkte bara fråga angående svullnaden...går svullnaden ner (lite för stunden) om man suger på på en isbit? Vad mer kan man göra för att stoppa svullnaden lite?
    Föresten, är det väldigt obehagligt med svullen tunga?
    Tack för alla svar som kommer in...jätte tacksam!
    MvH

• CoolJen

och se till att äta massor av god mat innan du gör det...för sen gör det mycket ont när man ska äta...så flytande mat passar sig bäst

• SaraBabic

Jag gjorde hål i tungan ungeför är 3 månader sen.
    Själv så tyckte jag inte alls att det gjorde ont när dom gjorde.
    Det står att man inte kan äta efter 1 vecka eller något.
    Jag kunde äta korv, smörgås typ 1 eller 2 dagar själv.

Ett tips; var med kompis eller någon när du gör hål i tungan, slappna av ändå om du tror att det gör ont, för då komme det inte göra så ont när dom gör.

• marskattan
    BabyJia skrev 2005-05-02 15:00:00 följande:
    vet inte om nån har skrivit detta innan, men när du väl byter te kortare stav sen så e ett tips att du väljer en stav me platskulor. Platskulor e helt klart bättre...
    Bara av ren nyfikenhet, varför tycker du att plastkulor är bättre? Jag har haft min piercing i ca 7 år och har bara haft metall. Kanske skulle prova med plast?

Till TS, jag tyckte det var obehagligt att ta piercingen men det gjorde inte ont. Det som var läbbigt tyckte jag var att de drog i och masserade tungan innan de tog hålet. Jag blev svullen och lät som ett fyllo i några dar men det var inte så farligt. Nu låter jag som ett fyllo om jag nån gång tar ut den . Jag har även fårt korta ner min stav två ggr eftersom tungan sjunker ihop där man piercat sig, man märker att den måste kortas av när man börjar bita i den av misstag.
  • Frk Svår

För att svara på frågan om den syns: jag har haft min piercing i 13 år och det har tagit flera år för vänner och kollegor att upptäcka den och då har det varit om jag suttit och lekt med den eller gäspat stort

Svullnaden gick väl ner något när man sög på isbitar osv men det gjorde jag mest direkt efter håltagningen. Sedan tog det 4-5 dagar innan min tunga var i prinicp som normal vill jag minnas, man pratade lite lustigt i början Efter kanske 3 dagar kunde jag äta fast föda men i små, små bitar. Spagetti var lite kul att äta, det snurrade sig kring staven

• Sophia f

jag har läst alla svar men är fortfarande tveksam :/ altså om tungan blir svullen så man knappt kan prata så kommer de ju låta helt sjukt (pinsamt) och varför får man inte kyssas eller ha oralsex ca 8 veckor framåt ?

• Bestla
    Sophia f skrev 2010-08-09 12:25:24 följande:
    jag har läst alla svar men är fortfarande tveksam :/ altså om tungan blir svullen så man knappt kan prata så kommer de ju låta helt sjukt (pinsamt) och varför får man inte kyssas eller ha oralsex ca 8 veckor framåt ?
    Infektionsrisken?
  • Sofie 388
    Hej, jag undrad vilken studio i växjö som är bäst, om det e någon som vet och som bor nära eller i Växjö?
  • solvindoch vatten

Känns det som när man blir bedövad när man laga hål i tänderna hos tandläkaren? då kan ju tungan bli helt bedövad och det är jäkligt obehagligt!!

Svar på tråden Råd om tungpiercing