• kammen

Turistfällor och guldkorn på Kefalonia!

Berätta om Kefalonia! Jag och min sambo har bokat en resa dit, och nu vill jag höra vad som bör undvikas (turistfällor?), och om det eventuellt finns några "måste göras!", guldkorn med andra ord =)Resa till någon av grannöarna, typ Ithaka?

Vi ska bo i Lassi, är stränderna där bra eller finns de bästa på ngn annan plats?

Tack på förhand =)

• Svar på tråden Turistfällor och guldkorn på Kefalonia!
  • Fru Frost

Vi var på Kefalonia i augusti förra året på vår bröllopsresa. Och Kefalonia är verkligen toppen! Nu beror det ju på vad man är ute efter men jag kan ge dig ett par tips. Precis som ni ska göra så bodde vi i Lassi. Lassi är en riktig turistort, med egentligen bara en stor gata där restaurangerna ligger på var sin sida. De dagarna man ville sola och bada och inte göra några utflykter så var det perfekt. Restaurangerna i Lassi är av varierande kvalitet men vi lyckades hitta några riktiga favoriter. Stränderna i Lassi är också fina sandstränder där man för några Euros kan hyra solstol, eller så tar man med sig eget alternativ.

Från Lassi kan man gå, ta bussen eller en taxi till Argostoli, Kefalonias huvudstad. Det bästa med Argostoli tycker jag var den livliga huvudgatan och torget. Men glöm inte bort att besöka hamnen. På förmiddagen när fiskebåtarna kommer inte och rensar sina nät kan man få se jättesköldpaddor.

Från hamnen i Argostoli skulle jag rekommendera att ta färjan över till Lixouri, på den andra halvön. Tar ca 15-20 min och kostar några Euro. I Lixouri finns det jättemånga mysiga restauranger vid hamnen och vi fick jättegod mat varje gång vi var där!

Eftersom vi var på Kefaloni i två veckor så hyrde vi bil den ena veckan och det var också toppen. Vi bilade till södra halvan av ön (Scala mm) och det var jättemysigt. Där är stränderna vidare men också stenigare.

Vi hoppade över att besöka Myrtos beach (vi såg den dock från stora vägen) och istället tog vi oss till Petani beach på Lixorihalvön. Helt fantastiskt. En stor vit strand inramad av berg. Där hade vi en riktigt härlig dag. Om man ska ta sig dit så är tipset att åka relativt tidigt på förmiddagen för att få parkeringsplats.

Sen så kan man hyra båt för en dag i Agia Efimia, besöka vindistriktet (finns mycket goda viner)...etc.

Fråga gärna om du vill ha mer tips eller andra förslag. Ska fundera om jag kommer på mer.

• kammen

Oj vilka fantastiska tips! Jag läste nyss upp ditt svar för min sambo, och nu längtar vi ännu mer!

Det där med att hyra båt fastande vi lite extra för. Gjorde ni det? Berätta gärna mer, om du vill!

Mums med viner, låter riktigt mysigt att resa till vindistrikt. Hur fungerar det? Var det bara att åka dit? Fanns det någon vingård som var extra bra?

Skriv jättegärna igen, vi blev så glada för ditt utförliga svar!

• kammen

Och nu när jag är igång, fanns det ngt som du tycker vi ska skippa helt?

• Fru Frost

Vad roligt att ni gillade våra tips

När vi väl skulle hyra båt så blåste det så otroligt mycket så vi valde att inte göra det. Men upplägget från Agia Efimia är så att man tar sig dit (vi tog bilen, ca 1-1,5 timme från Lassi har jag för mig). Parkeringsplatser fanns det gott om. I hamnen så satt det en uthyrningsfirma där man kunde hyra olika typer av småbåtar under dagen. Jag minns tyvärr inte vad det kostade (20 Euro och uppåt?). Verkade i alla fall riktigt mysigt och den norra kusten verkar skilja sig lite från kusten vid Lassi.

Vi besökte vingården Robola som jag tror ägs av ett kollektiv av olika odlare. Det ligger helt fantastiskt fint inramat av bergen. Vi kom dit mitt på dagen och fick en egen visning. Tyvärr så var det dagen innan druvorna skulle levereras så det var ingen produktion igång, men ändå roligt att se. Därefter besökte vi deras shop, som låg dörr-i-dörr och där fick vi provsmaka i stora mängder. Vi köpte med oss Robolas rosevin och vita vin - jättegott! (de kan också köpas i mataffärerna i Lassi.)

Jag gillade verkligen Lassi och Kefalonia så ni kommer säkert få det toppen!

• Fru Frost

Angående vad man ska skippa så måste jag konferera lite med min man. Just nu minns jag bara alla guldkorn . Lovar att återkomma på den punkten.

• kammen

Tack Fru Frost för dina toppentips! Verkligen gulligt av dig att du lade ned tid på att dela med dig av era guldkorn från Kefalonia!

Väntar med spänd förväntan på att du återkommer till tråden =)

• Fru Frost

Det är bara roligt att få dela med sig av sina favvo-resmål

Jag har pratat ihop mig med min man angående saker man ska skippa och vi har svårt att komma på några klockrena saker. Det beror ju till viss del på vad man är ute efter. Vi kände aldrig att vi hamnade på rent "turist-dravel". Om man bara tar sig bort från Lassi då och då så hamnar lätt på bra ställen. Sen kanske vi hade en del tur också.

Vi kom i alla fall fram till en sak som vi kanske undvikit. Vi bilade till Assos en dag. En fantastisk liten by som ligger bara en liten bit från Myrtos Beach. Resan ner från huvudvägen till staden var ringlande och hisnande. Assos är känt för att man för lääänge sedan byggde en ringmur längst ut mot vattnet. Problemet var att få folk att bosätta sig där så det blev aldrig någon succé. Jag och maken bestämde oss för att vandra från Assos upp till muren (bilvägen var förbjuden för vår hyrbil). Så vi gick och gick i hettan och förväntade oss världens upplevelse när vi väl var framme vid muren. När vi äntligen tog oss igenom så var det helt öde. Grönskande och fint men inget mer. Och van som man är vid beskrivande skyltar och entusiastiska guider så blev vi allt lite besvikna. Så ska man skippa något kanske man ska skippa den promenaden...

Jag känner att jag bara spyr ur mig minnen så säg till när det räcker

Ett sista mattips. Om man går från Lassi tidigt på kvällen mot fyren vid udden så är det verkligen häftigt att vara vid fyren när solen gick ner. Om man sedan följer vägen runt udden (vägen fortsätter till Argostoli) så kommer man så småningom till ett par restauranger som har servering utomhus (restaurangen på ena sidan vägen och serveringen på andra) med gruset som golv och stjärnorna och natthimlen som tak. Träden var pyntande med små lyktor och det var jättemysigt!

När åker ni förresten och vilket hotell ska ni bo på?

• kammen

Tack tack tack för dina nya tips!

Jag ska skriva ut dina svar imorgon på jobbet =)

Bra att du tipsade om restaurangerna, det tänkte jag inte ens på att fråga om!

Vi ska åka 24 juni, och blir borta 2 veckor.. Grymt skönt att boka tidigt och ha en resa att drömma sig bort till. Vi bokade in oss på Aloni/Malibou, ett lägenhetshotell som verkar ganska så enkelt. Var bodde ni?

• Fru Frost

Åh, vad skönt att solgarantin för sommaren redan är fixad! Är lite avis måste jag säga.

Vi bodde på hotel Thalassa, i samma krokar som ert hotell ligger. Jag har för mig att vi passerade ert hotell på vägen till stranden.

• Pillemajsan

vi är jätte sugna på att åka till kefalonia i sommar och man har ju sett en hel del bilder på Myrtos beach men nu undrar jag finns det hotell så man kan bo där eller vart på kefalonia ska man annars åka för att komma i närheten?

• Deia

Det finns inga hotell på Mythos beach. Närmsta by är Assos som ligger i nordvästra delen av Kefalonia. Myrthos ligger lite söder om Assos.
    Närmsta turistort på östra sidan är Ag. Efimia.

• skånetös78
    Pillemajsan skrev 2008-01-17 14:40:40 följande:
    vi är jätte sugna på att åka till kefalonia i sommar och man har ju sett en hel del bilder på Myrtos beach men nu undrar jag finns det hotell så man kan bo där eller vart på kefalonia ska man annars åka för att komma i närheten?
    Kefalonia är inte någon jättestor ö så till Myrthos kör ni lätt en dag, vart ni än bor! Dock ska ni INTE bada vid Myrthos om ni har små barn eftersom vattnet är väldigt strömt och även vuxna varnas för att simma långt ut! Det är dessutom bråddjup bara nån meter ut, och då menar jag verkligen bråddjupt!! Det är småstenar vid kanten så den är inte skön att gå på heller! Det jag kan säga om Myrthos är att den är vansinnigt vacker men ingen vidare badstrand!
    **Bebisverkstaden är öppen igen**
  • kammen
    Svar på #9
    Ja, efter förra sommarens flopp, så ville jag inte chansa i år.. =( I somras hade jag just avslutat mina studier, och såg fram emot en låååång och skön semester i härliga sommar-sverige, haha. Jag spenderade exempelvis tre regntunga veckor på en skärgårdsö! Inte att rekommendera ;)
  • Fru Frost
    kammen skrev 2008-01-19 11:27:22 följande:
    Svar på #9Ja, efter förra sommarens flopp, så ville jag inte chansa i år.. =( I somras hade jag just avslutat mina studier, och såg fram emot en låååång och skön semester i härliga sommar-sverige, haha. Jag spenderade exempelvis tre regntunga veckor på en skärgårdsö! Inte att rekommendera ;)
    Haha, ja förra sommaren var inget rolig alls vädermässigt. Jag jobbade dock hela tiden fram till vårt bröllop i augusti och tro det eller ej men på vår bröllopsdag så var det faktiskt sol! Är lite sugen på att boka sommarsemester jag också men om det blir fint i sverige så är det svårslaget
Svar på tråden Turistfällor och guldkorn på Kefalonia!