Bästa bildredigeringsprogamet?
Vilket bildredigeringsprogram skulle du tips om? Vilket är bäst enligt dig?
Vilket bildredigeringsprogram skulle du tips om? Vilket är bäst enligt dig?
Jag använder bara Photoshop, har inte provat nåt bättre.
Jag har provat en hel del, och det finns absolut - enligt mej - inget som går upp emot Photoshop.
Den nyaste versionen av Photoshop heter CS3. Jag har CS2, och den duger till mej. Det är ett väldigt avancerat program, så är man nybörjare, så rekommenderar jag nog Photoshop Elements, men det är ju så, att efter ett tag vill man kunna göra mer och mer, och då kan man ju övergå till riktiga PS. Så gjorde jag.
Photoshop CS3 är ju så mycket dyrare än Photoshop Elements.
SKiljer tusenlappar.
Själv använder jag Photoshop CS3 och Ulead PhotoImpact
R Franklin skrev 2008-01-14 22:37:26 följande:
Om jag tar mig friheten att gissa vad Franklin syftar på så är det väl att CS3 kostar sisådär runt 10 000 kr att köpa och det är nog ganska få hobbyanvändare som har ekonomi och lust att betala så pass mycket. Använder man det professionellt är kostnaden väl inte lika avskräckande och man kan väl inte heller förutsätta att alla vill vara olagliga och ladda ned en hackad piratversion (även om det väl går precis som med i princip alla andra mjukvaror).
Förutsatt att man vill vara ärlig och faktiskt betala för vad man använder så håller jag med om att Photoshop Elements räcker för de allra flesta (och kan man inget alls från början är det nog rätt program att börja med). Att de nyare versionerna av Elements skulle vara halvdanna håller jag absolut inte med om och jag tror inte att man direkt från början - utan förkunskaper - känner att fullversionen är värt så många tusenlappar extra.
Den nyaste versionen av Elements kom nyligen, heter Photoshop Elements 6 och kostar strax under 1 000 kr.
Photochop CS3 är nog överlägset bäst men väldigt avancerat. Vill man få något utav det bör man läsa ett par böcker och kanske gå någon kurs.
Undantaget är väl när man skall fixa med RAW-filer, då tycker jag tillverkarnas generiska mjukvara är bättre. Plus att dum-Adobe inte har stöd för äldre RAW-komprimeringar.
Laddade ner Gimp så länge tills jag skaffat mig nån version av Photoshop. Ska bara bestämma mig för vilken variant jag ska ha.