• Mandi74

Bästa bildredigeringsprogamet?

Vilket bildredigeringsprogram skulle du tips om? Vilket är bäst enligt dig?

• Svar på tråden Bästa bildredigeringsprogamet?
  • oxytocin

Jag använder bara Photoshop, har inte provat nåt bättre.

• Mandi74
    oxytocin skrev 2008-01-14 22:35:51 följande:
    Jag använder bara Photoshop, har inte provat nåt bättre.
    Verkar som om de flesta här använder det. Är det bra, kan man göra mycket saker med det?
  • R Franklin
    Mandi74 skrev 2008-01-14 22:27:19 följande:
    Vilket bildredigeringsprogram skulle du tips om? Vilket är bäst enligt dig?
    Bäst på vadå? Bäst enligt vilka kriterier?

Branchstandard är Photoshop CS3 men för en glad amatör är det knappast en speciellt bra investering.
  • Mandi74
    R Franklin skrev 2008-01-14 22:37:26 följande:
    Bäst på vadå? Bäst enligt vilka kriterier? Branchstandard är Photoshop CS3 men för en glad amatör är det knappast en speciellt bra investering.
    Klassar mig själv som en glad amatör, så vad skulle du rekomendera då?
  • Mandi74
    Pochahontas skrev 2008-01-14 22:51:08 följande:
    Jag har provat en hel del, och det finns absolut - enligt mej - inget som går upp emot Photoshop.
    Heter det bara Photoshop eller finns det olika versioner, vilken är den nyaste i så fall? *frågvis*
  • R Franklin
    Mandi74 skrev 2008-01-14 22:42:19 följande:
    Klassar mig själv som en glad amatör, så vad skulle du rekomendera då?
    Photoshop Elements om du är beredd att betala pengar. Gimp om du nöjer dig med bra gratisalternativ (Som lär räcka alldeles utmärkt för alla här på FL!)
  • Pochahontas

Den nyaste versionen av Photoshop heter CS3. Jag har CS2, och den duger till mej. Det är ett väldigt avancerat program, så är man nybörjare, så rekommenderar jag nog Photoshop Elements, men det är ju så, att efter ett tag vill man kunna göra mer och mer, och då kan man ju övergå till riktiga PS. Så gjorde jag.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • lia76

Photoshop CS3 är ju så mycket dyrare än Photoshop Elements.
    SKiljer tusenlappar.

Själv använder jag Photoshop CS3 och Ulead PhotoImpact

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • oxytocin

R Franklin skrev 2008-01-14 22:37:26 följande:

Bäst på vadå? Bäst enligt vilka kriterier? Branchstandard är Photoshop CS3 men för en glad amatör är det knappast en speciellt bra investering.
    Varför inte? Ju bättre program desto mer kan man ju utvecklas. Jag var också amatör när jag först började använda Photoshop och hade knappast tyckt att det hade varit lika kul att fortsätta med foton och bildredigering om jag hade haft ett halvdant program.
  • Havsblomma

Om jag tar mig friheten att gissa vad Franklin syftar på så är det väl att CS3 kostar sisådär runt 10 000 kr att köpa och det är nog ganska få hobbyanvändare som har ekonomi och lust att betala så pass mycket. Använder man det professionellt är kostnaden väl inte lika avskräckande och man kan väl inte heller förutsätta att alla vill vara olagliga och ladda ned en hackad piratversion (även om det väl går precis som med i princip alla andra mjukvaror).

Förutsatt att man vill vara ärlig och faktiskt betala för vad man använder så håller jag med om att Photoshop Elements räcker för de allra flesta (och kan man inget alls från början är det nog rätt program att börja med). Att de nyare versionerna av Elements skulle vara halvdanna håller jag absolut inte med om och jag tror inte att man direkt från början - utan förkunskaper - känner att fullversionen är värt så många tusenlappar extra.

Den nyaste versionen av Elements kom nyligen, heter Photoshop Elements 6 och kostar strax under 1 000 kr.

• McGyverForTehWin

Photochop CS3 är nog överlägset bäst men väldigt avancerat. Vill man få något utav det bör man läsa ett par böcker och kanske gå någon kurs.

Undantaget är väl när man skall fixa med RAW-filer, då tycker jag tillverkarnas generiska mjukvara är bättre. Plus att dum-Adobe inte har stöd för äldre RAW-komprimeringar.

• Mandi74

Laddade ner Gimp så länge tills jag skaffat mig nån version av Photoshop. Ska bara bestämma mig för vilken variant jag ska ha.

Svar på tråden Bästa bildredigeringsprogamet?