• Moder07

Gardinproblem i vardagsrum.. idésprutor se hit!

Jag har ett litet probs...

Har ett vardagsrum med mycket fönster... total bredd på de är ca 4 meter. Och i dessa 4 meter innefattar en altandörr + 3 fönster. Varje fönster respektive dörr är ca 90cm breda + emellan varje "fönster" är det ca 1 dm vit list. Fönstren börjar ca 40-50cm från golvet och är lite över 2 meter höga, inkl list.

Altandörren har lika stor glasruta som de andra fönstren så utifrån när det är mörkt ser det ut som 4 likadana fönster.

Hur skulle ni haft gardinerna om ni fått välja?
    Har ni liknande själv hos er, har ni kort?

Nån som har tips på ställen där man kan köpa billiga gardiner på nätet?

Hoppas på tips för det kliar i fingrarna just nu och fixa till det, är inte nöjd som det är nu,  med dubbla panelgardiner på vardera sida... ser så tomt ut:/

• Svar på tråden Gardinproblem i vardagsrum.. idésprutor se hit!
  • hylero

Du är inte ensam.

Jag har samma problem.

Vi har varit utan gardiner till o från i ca 5 år.

Får bara inte till det.

Har 3 uppsättningar gardiner som inte passat, vilket jag upptäckt när dom kommit på plats.

Är just nu inne på att köpa färdiga längder från Ikea, ej panel.

Att ha på varje sida, mest för väggen faktiskt.

Har hittat snygga, som passar i färg o så.

Nu är det bara ett problem kvar, vad ska vi ha för gardinstång?

• hylero

Hm, varför blir det så?

När jag skriver gör jag inga "mellanrum" mellan raderna.

Någon som kan o vet?

• sweetpea

Jag skulle sätta upp Ikeas trespåriga panelskena (Kvadrant, tror jag att den heter) i taket och köpa kanske fem paneler till. Ikeas paneler är 60 cm breda och inte lika "fjuttiga" som de andra, och i och med att de glider i skenan istället för att hänga på sådana där fjantiga panelhängare blir det mycket snyggare - det skapar djup i arrangemanget och det blir lättare att faktiskt flytta runt dem, och variera sig.

Jag skulle sätta skenan från vägg till vägg och sedan skapa en "tygvägg" med kanske sex paneler. Jag skulle köpa två eller tre mycket tunna, vita, som släpper igenom mycket ljus, och kanske två ljusa fast mönstrade (det här beror ju helt på er stil och vad ni gillar och så. Till vänster om fönstren skulle jag hänga kanske tre gardiner i olika nivåer, med en mönstrad längst fram. Det täcker hela väggen där. Sedan skulle jag hänga två stycken till vänster om fönstret, den ena framför den andra. I mitten skulle jag hänga en eller två helt tunna (kanske i vitt rispapper?) gardiner som släpper igenom ljus men som ändå binder ihop väggen till en helhet.

Antalet paneler är flexibelt, man får prova sig fram. Jag har ett liknande arrangemang hemma och åkte fram och tillbaka till Ikea som en jojo innan jag blev nöjd - men nu är det jättefint, och jag får jättemycket komplimanger för det. Det blir liksom som en hel vägg av tyg och fönster. jag har tre Anno Inez, två "täckande" vita och tre tunna vita.

Det här blev långt, och rörigt, men jag hoppas att du fattar vad jag menar.

• Moder07

Jag förstår tanken ni alla har med att det ska se fylligt ut på sidorna... Men jag vet inte om det blir en helhet då det är alldeles tomt ovanför fönstren...

Är det ingen som har kort på sina liknande fönster...?

• Moder07

Har sökt på google hur mycket som helst men hittar inget alls... ingen som har en aning om denna typ av fönster (när det är så många fönster och dörr i bredd) kallas?

• wellah

vi kommer ha ungefär likadant i vårat blivande hus vi kommer ha kanallängder en på var sida, så att så mkt ljus som möjligt kan komma in :) kanallängd som är ganska bred och ger mer maffigt intryck. inte panellängd eller hankgardiner det ser för "lite" ut...
    Fast allt beror ju på vad ni har för inredningsstil vi har ganska clean stil + massa personligt... mix match *skratt*

• sweetpea

Moder07 - men eftersom gardinerna sitter i taket täcker de ju väggen över fönstret också? Man får ju hänga en eller två gardinlängder över fönstren också, för givetvis. Jag vet inte, jag tror inte att det skulle se konstigt ut.

Jag kan försöka fixa en bild, men mina fönster sitter närmare taket, så just där kan jag inte hjälpa till.

• flixflax

Jag har ju förretsen liknande hemma går att se lite på bilden "matplats" jag har satt gardinerna på varsin kort stång och sedan kommer altandörren utanför liksom.

• Coquine

Jag tycker att du ska ha gardinlängder bara längst ut på sidorna. Sedan kan du fylla upp fönsterbrädorna med snygga, krukor och ganska höga växter, en växt i varje fönster. Skulle nog haft likadana krukor och ett litet värmeljus mellan varje kruka eller något annat. Försök hitta stilrena gardiner, är mitt tips. Skulle inte haft hissgardiner i vardagsrummet, där vill jag gärna ha lite klass och stil, som enligt min smak är riktigt snygga gardinlängder. Med enbart två längder får du in tillräcklig med ljus också.

Vad är det för färg/mönster på tapeterna och möbler?

• badroses

du kan sätta upp skenor i taget då tex paneler eller vanliga gardiner fästs i clips, då kan man justera mer själv hurlång in i mitten å sånt gardinerna ska vara genom att bara dra dem dit eller så kan man täcka för förnstren helt, om man har mysig filmkväll.

annars har jag 2 par gardiner, som vanlig längst ut på stången med omtag & sen ett par i mitten som man knyter ett omtag runt.

• Mariarv78

Skulle inte ha nån gardinstång tror jag... du kan ju bara hänga upp EN stång alltså i samma storlek som själva tyget är. Svårt & förklara... men nån form av sken-system men ganska breda längder där du kan dra för. Kanske lite "omlott-känsla"? Hoppas du fattar... =)

• mimmi006

Jag har skenor med fyra spår i, vi har sex hela fönster i vardagsrummet så det kan vara bra att dra för. Men nu har jag inga gardiner och trivs med det! Funderar på att inte ha panelgardiner längre och ta ett par bredare kappor och vecka dem... i linne förstås! Ellos har en hel del snygga enfärgade...

Svar på tråden Gardinproblem i vardagsrum.. idésprutor se hit!