Fiskrecept!
Jag tycker om fisk och vill äta det oftare men saknar vardagsrecept som är lätta att göra med fisk som huvudingrediens.
Har ni några bra recept som jag kan få?
Jag tycker om fisk och vill äta det oftare men saknar vardagsrecept som är lätta att göra med fisk som huvudingrediens.
Har ni några bra recept som jag kan få?
Recept på en god fiskrätt som jag lärt mig av en kompis och dessutom lagat idag kommer här =)
Lägger ett torskblock i en form.
Ovanpå lägger jag på hackad purjolök, champinjoner (jo det blir faktiskt gott) ketchup och frusen dill.
Över det lite salt och matlagningsgrädde.
Sen in i ugnen, snabbt & enkelt.
En annan supergodfavorit är fiskgryta.
Bryner purjolök, röd lök och röd paprika.
Pressar ner lagom med vitlök, inte mkt i denna rätt även om det är gott.
Kryddar med salt, peppar och curry.
Häller på lite vatten och lägger i delat torskblock.
Låter koka i 10 min sen häller jag på grädde och kokar tills fisken är klar. Supergott!
Tack!
Jag brukar fräsa gröbsaker( tex champinjoner, paprika, purjo -vad du vill) och göra en sås av det, ha i (grädde, fraise, mjölk vaddudvill) och buljong, gärna hönsbuljong. Red av med topredning och koka ur mjölet. Tärna fickblocket i bitar och lägg i småputtra i fem-tio min tills fisken är genomkokt.
En god fiskgryta, som man kan 'rensa skåpet' med. Går att varieras i det oändliga beroende på grönsaker och vad man väljer att ha till.
Jag brukar ha i räkor allra sist också.
Om du har frusna laxfilér tar du bara dem och låter de tina. Gör ett snitt uppe på laxen och salta hela filen. Läg i lite philadelpia och hackade soltorkade tomater. Krossa till sist rosepeppar och strö över. Sen slänger du in dem i ugnen på tyo 200 grader tills de är färdiga. Servera med ris eller potatis och valfri sås. Gott med kallsås till. Min sambo bjöd mig på detta första gången han bjöd på middag och nu är jag fast så det måste vara ett bra recept.
Jag brukar ta torsk m creme fraiche franska örter kör i ungen supergott!
Jätte gott!!! Min dotter på 21/2 år är kräsen på mat men det här älskar hon.
Fisk i ugn med gott kaviartäcke. (Kaviarbakad torsk)
Ingredienser
4 port
600 g fiskfilé, t ex torsk eller sej
4 msk orökt eller lättrökt kaviar
1 gul lök
2 dl lätt crème fraiche
1/2 msk.dill
Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Dela fisken i portionsbitar. Lägg dem i en ugnssäker form. Skala och finhacka löken. Blanda försiktigt kaviar och lök med crème fraiche. Bred blandningen över fisken. Stek i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med kokta grönsaker och potatis.
Gruset77: Mmmm låter underbart gott. Vad har du för sås till? Fick idétorka där
Gott med romsås till. Blanda creme fraiche med rom även gott att klippa ner lite gräslök och/eller dill.
ta en laxfile
lägg på en bra bit al.folie
salt, peppar, örter (gärna färska), en klick smör, en skiva citron (lite citronsaft över oxå) och skiva shalottenlök eller rödlök över. till sist häll lite vitt vin över detta och "vik" ihop folien som en kappsäck in i ugnen typ 15-20 min i 200 gr.
servera me Potatis och dillcremefraiche.
(blanda ihop creme fraiche me en massa dill salt o peppar.)
ett jätte enkelt recept är annars att steka spätta (färsk el fryst) går ifs bra me vilken annan vit fisk oxå.
salt peppar lite citron över.
servera me kokt potatis eller pressad potatis och skrat smör över.
om man vill ha lite mer till kan man oxå göra portvinsstuvade champinjoner att ha till eller smör slungade grönsaker.
skulle stå SKIRAT smör.. ;)
Detta är rätt så gott...
....ta 1 pkt tinad torsk och lägg den i en form, krydda med citronpeppar och lite salt.
Hacka 1 gul lök och blanda den med 200g kräftost och 2 1/2 dl creme fraiche, bred över allt på fisken. Strö över ca 1 dl ost. Grädda i 200 grader i 20 minuter.
Servera med potatis och grönsaker!
Lycka till!!
Tacofisk:
1 pkt torsk eller liknande fisk. Tina lite först.
Lägg i ugnsform. Blanda 2-3 dl valfri grädde med 1 burk stark tacosås. (kan ta en mildare sort om man vill, men då blir smaken lite sämre) Häll blandningen över fisken. Krossa ca 15-20 tortillia eller nachochips och sprid över. Lägg lite riven ost överst.
In i ugnen på 200-225 C i ca 15-20 min eller tills fisken är klar. Servera med kokt potatis och ärtor.
Mmm gott gott. Ska vi äta idag!
Supersnabbt och enklast möjligt (men förvånansvärt gott):
Halvtina några laxfiléer.
Lägg i ugnsform. Salta och peppra lite och bred sedan en god pesto över. In i ugnen. Koka någon god pasta till, t ex tagliatelle och "fuska" med Felix fisksås på flaska.
En fiskgryta med både vit fisk och laxgryta, vitt vin/buljong och lite saffran är supergott. Gärna med en klick aioli vid sidan om!
Fiskgryta med vit fisk och tomatsås är också gott. Naturligtvis med aioli...
Fisksoppa? Även det en höjdare!
*spammar tråden*
Om man vill göra en fuskversion av saffransgrytan så rekommenderas Arlas färdiga creme fraiche med saffran och tomat! Mums!