• Bebis0607

Hur är det att bo i Linköping?

Hur är det för en barnfamilj i Linköping?
    Vad är bra respektive dåligt med Linköping?
    Och vilka områden är "bra" att bo i och vilka är lite stökiga områden?
    Vore så glad om några kunde svara på en eller flera av mina frågor:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-15 09:15
    Glömde fråga om arbetsmarknaden också?

• Svar på tråden Hur är det att bo i Linköping?
  • Perry the Platypus

Beo på vad ni har för ekonomiska förutsättningar. Är ni täta är Hjulsbro väldigt poppis.

För en ekonomisk barnfamilj passar Vidingsjö, Johannelund och Ekholmen bra. Även förorten Malmslätt bor det många ungar i. Undvik Berga och Skäggetorp; det är lite stökigt där. Villaområdet i Ryd är väldigt trevligt, men lägenhetsområdet är inte lika mysigt.

kent 7/2 - C U there, Solfia!!!
  • Cantina

Jag kommer från en liten stad från början och trivs jättebra i Linköping.

Nackdelen är att villapriserna ligger ganska högt. Fördelen är att det är en lagom stor stad som har det mesta. Det är heller inte långt till Norrköping (ca 30 min) om man vill ta en shoppingtur dit för att se några nya affärer.

Bra områden är tex Hjulsbro, Vidingsjö, Ånesta, Vimanshäll och Tannefors.

Lite stökigare områden, ur mitt synsätt, är Skäggetorp, Ryd (studenterna bor där), Berga.

• Cantina

De två stora företagen här i stan är Saab och Universitetssjukhuset! Sedan finns det en mängd företag tex i företagsbyn Mjärdevi

• Perry the Platypus

Mjärdevi och Lambohov är helt ok ställen att bo på också.

kent 7/2 - C U there, Solfia!!!
  • KaeJ

Hejsan!

Är uppväxt i Linköping närmare bestämt i Tokarp/malmslätt. Det var kanon. Där finns två olika skolor med 1-9. Gick på Tokarp den lite mindre. Trivdes jättebra. annars är de ju de områdena de andra har skrivit! :)Garnisonen har ju fina lägenheter men jag vet inte hur det är där. Tror inte att det är stökigt.

Bra och dåligt med Linköping.

Det som är bra är att det finns mycket idrottsklubbar som man kan välja och vraka ibland om dina barn är intresserad av sånt.

Simhallen är ju kanon, bowlinghallar, sporthallar finns det. Ikeahuset eller Ikano som det numera heter! :) och hela det området. Stan är kanonfin med många affärer. Sen har vi ju ett fint universitet, och US.

Det som är lite dåligt är just det höga huspriserna. Även också att det kan vara lite stökigt inne i stan på helgerna men där kanske man inte planerar att vara så mycket! :)

Glömde det viktigaste. LHC! ;)

• Magiska under

Jag har bott i Linköping... Trivdes jätte bra !!

***Tindra 060915***Bebis BF 080708***
Svar på tråden Hur är det att bo i Linköping?