• Vill1till

Sushi ris, tips på annat ris att göra sushi på?

Jag undrar om någon har tips på annat ris än just Japanskt rundkornigt ris att göra sushi på, det är så dyrt.

Finns det annat liknande, men som blir lika bra?
    Tänkte på grötris om det kanske skulle funka?

Någon som vet?

• Svar på tråden Sushi ris, tips på annat ris att göra sushi på?
  • Egensinnig

jag har gjort på grötris o det funkar men det blir lite svensk touch Skillnaden är att det japanska behåller en fast kärna medans grötris mer blir mjuk o slafsigt. Svårare att rulla och få fin form som håller sig.
    Skulle kunna tänka mig att testa med risotto ris , arborio eller avorio.

Matilda, Matilda........
  • Mint

Grötris funkar! Jag tror rentav att det är exakt samma sorts ris, men till en fjärdedel av priset. ICA:s grötris kostar typ 6:90 för ett kilo, och det har jag gjort sushi på flera gånger med perfekt resultat.

• Mint
    Egensinnig skrev 2008-01-15 10:23:23 följande:
    jag har gjort på grötris o det funkar men det blir lite svensk touch Skillnaden är att det japanska behåller en fast kärna medans grötris mer blir mjuk o slafsigt. Svårare att rulla och få fin form som håller sig.Skulle kunna tänka mig att testa med risotto ris , arborio eller avorio.
    Oj, tycker du? Vad gjorde du med riset mellan kokning och rullning? Jag tycker mina rullar blir väldigt kompakta, stadiga och fina nämligen...
  • Vill1till

Jag har oxå för mig att vi gjort på grötris någon gång men är inte säker. Men man måste blanda exakt av vinäger socker o vatten eller vad det nu är för att det ska bli bra konsistens.

Ska testa igen

• Egensinnig

Jag är lite sushi-gourmet och tycker konsistensen blir olika på grötris och japanskt sushiris. Och smaken. Men kanske blir det bättre om man drar ner koktiden på grötriset och smakar sig fram till rätt konsistens? Jag kokar i japansk riskokare och då blir resultatet som sagt bättre med äkta vara. Har gjort egen sushi i säkert 20 år och experimenterat en hel del

Matilda, Matilda........
  • morsa06

Jag har gjort på fullkornsris, funkade också bra! Blev ju lite nyttigare också

• morsa06

Har även gjort på jasminris kom jag på! Gick också strålande!

• Mint
    Egensinnig skrev 2008-01-15 10:34:01 följande:
    Jag är lite sushi-gourmet och tycker konsistensen blir olika på grötris och japanskt sushiris. Och smaken. Men kanske blir det bättre om man drar ner koktiden på grötriset och smakar sig fram till rätt konsistens? Jag kokar i japansk riskokare och då blir resultatet som sagt bättre med äkta vara. Har gjort egen sushi i säkert 20 år och experimenterat en hel del
    Aha, då var det ju en annan sak

Jag litar på dig, och ska nog testa med "äkta" sushiris när grötriset är slut.
  • Egensinnig

Kul med fullkorn...undrar om man kan göra på kokt dinkel? det ska jag testa! Blir ju värsta GI-rätten då!! Enda felet med sushi annars att det är så snabba kolhydrater

Matilda, Matilda........
  • Egensinnig

Äsch - allt som man tycker är gott funkar ju! Man ska inte vara en gammal rigid kärring som jag utan våga prova lite nytt!!! Jag ska prova igen med grötris ocksp, tack vare dig

Matilda, Matilda........
  • Vill1till

Men Sushi är GI mat. Riset i samband med laxen gör att Gi:n blir lågt! Så det är en alldeles utmärkt maträtt

• Egensinnig

fast massa vitt ris har ju relativt högt GI, sen sänks det ju av att det är kallt och i kombination med lax som är en bråkdel av måltiden blir GI medelhögt enligt alla listor jag läst. Så det är ju inte dåligt men passar inte in i en low-carb-diet

Matilda, Matilda........
  • Vill1till
    Egensinnig skrev 2008-01-15 19:22:53 följande:
    fast massa vitt ris har ju relativt högt GI, sen sänks det ju av att det är kallt och i kombination med lax som är en bråkdel av måltiden blir GI medelhögt enligt alla listor jag läst. Så det är ju inte dåligt men passar inte in i en low-carb-diet
    Nej ok,. det beror på hur hård man ska vara Jag äter nyttigft nu och ska ner 4 kg men sushi går utmärkt
  • Yrslan

Vanligt gröt ris gör vi på, 10kr för 1kg.

• Egensinnig

Jag håller på o viktminskar och käkar också sushi - ändå så gott o nyttigt jämfört med mycket annat! Och det finns sämre GI att stoppa i sig....

Matilda, Matilda........
  • Neko

Ta jasminris!! Det använder vi alltid, det blir mycket godare än sushiris :) Ännu bättre om det görs i riskokare för då blir det lite kladdigare.

I nödfall har vi testat basmatiris men det blev inte så bra. Men jasminris blir perfekt :) Får ofta komplimanger om att det är godare än på restauranger.

• Vill1till

Igår gjorde jag på grötris men det blev kattskit Gjorde exakt som annars men antagligen har jag aldrig gjort med grötris för så äckligt ris har jag aldrig ätit,, det gick ju att äta men var klibbigt som satan och alldeles för löst.. nej nu blir det riktigt hädanefter men det var kul o prova, nu vet jag

Svar på tråden Sushi ris, tips på annat ris att göra sushi på?