• AnnaSa28

Livmodertapp??

Jag undrar hur tappen känns? Jag tror jag kände den häromdan med fingret, då var den halvmjuk med ett litet "hål" i. Idag är den mjuk och plats för 2 fingrar, vad betyder det??? Hoppas nån kan svara. (är i vecka 34)

• Svar på tråden Livmodertapp??
  • Minxy

För omföderskor är det vanligt att tappen är lite öppen.
    På förstföderskor brukar den inte öppnas förrän det börjar närma sig förlossning, men det finns förstföderskor som gått omkring och varit ca 3sm öppen i veckor innan förlossningen sätter igång.

Gravid i vecka 34!
  • buffybus

oj..det e väl inte så bra o känna o trycka på den?? eller?

Längtar efter dig bebis
  • Tingeling83

ja me känt min men kände inte ngt hål??

• AnnaSa28

Vet inte om det är "bra" eller inte. Har ju inte direkt använt våld Räcka ut tungan, bara känt där. Låter väl inte så bra heller att går runt o vara öppen i ett par veckor?? Ska man avstå från sex o så då pga bakterier??

• Tingeling83

känt min me nu .. kunde få in ett finger

• Minxy
    AnnaSa28 skrev 2008-01-15 13:55:27 följande:
    Vet inte om det är "bra" eller inte. Har ju inte direkt använt våld , bara känt där. Låter väl inte så bra heller att går runt o vara öppen i ett par veckor?? Ska man avstå från sex o så då pga bakterier??
    Nej, infektionsrisk är det om vattnet gått. Inte om du är lite öppen. som sagt - för omföderskor är det normalt att vara lite öppen.
    Gravid i vecka 34!
  • Nanne84

Ursäkta om jag är lite trög men hur känner ni detta? Livmodertappen sitter ju inte precis i slidmynningen direkt, har fått för mig att den sitter ganska många cm in....?

• Minxy
    Nanne84 skrev 2008-01-15 14:21:32 följande:
    Ursäkta om jag är lite trög men hur känner ni detta? Livmodertappen sitter ju inte precis i slidmynningen direkt, har fått för mig att den sitter ganska många cm in....?
    På omföderskor kan tappen vara framåtriktad - på förstföderskor är den för det mesta bakåtriktad tills det är dags för förlossning. Därför kan det vara svårt för förstföderskor att nå sin tapp under graviditeten, men lättare för omföderskor.
    Gravid i vecka 34!
  • CyberHarmony

Har också funderat det där med livmodertappen.. Kan man vara "öppen" fast livermodertappen är kvar??

(¯`°?.¸ ♥ Familjen är mitt allt ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Livmodertapp??