• ducky

Sockerpasta

Kan man bara köpa sockerpasta/sugarpaste via internet och på Panduro? Eller finns det att köpa i vanliga butiker såsom Ica Maxi eller Coop?

• Svar på tråden Sockerpasta
  • Queequeg

Jag har aldrig sett det i vanliga butiker så som coop eller Maxi,verkar som att det bara finns att köpa i specialbutiker via internet (en del av dem har även en "vanlig butik" som man kan handla i)

Annars så kan man göra egen SP om man inte vill beställa från nätet.

• ducky

Är det väldigt svårt att göra egen sockerpasta? Kan man färga den med vanlig karamellfärg?

• ducky

Är det väldigt svårt att göra egen sockerpasta? Kan man färga den med vanlig karamellfärg?

• Queequeg

Det är inte alls speciellt svårt att göra tycker jag, här är ett recept som jag brukar använda mig av och tycker funkar bra. Det går att kanvända karamellfärg men jag tycker det blir bäst om man använder så kallad pastafärg.

Sugarpaste

1 matsked gelatin

4 matskedar kallt vatten

30 gr shortening eller kokosfett

120 ml vit baksirap

(önskad mängd smakextrakt, om man vill)

840 gr siktat florsocker

Lägg i en skål över en kastrull med sjudande vatten. Gelatinet ska lösa sig helt i vattnet, lägg i fettet och låt det smälta.

Tillsätt sedan baksirapen och smakextrakt.

Häll upp florsockret i en stor skål och häll i den flytande blandningen. Blanda för hand eller med hushållsmaskin ( inte handvisp, den är för klen).

När blandningen är någorlunda fast och inte alltför kladdig, ta upp och knåda tills den är slät. Tillsätt lite mer florsocker om det behövs.

Linda in den i plastfolie och lägg i en lufttät behållare. Förvara i rumstemperatur, hållbarhet minst en månad.

• ducky

Tack så mycket för tips och recept Queequeg!! Ska absolut testa detta, kanske redan ikväll. Muffinsbak blir det garanterat och ska även göra chokladbiscotti, men jag har ännu inte bestämt om jag ska garnera muffinsen á la cupcakes. Har inte testat det tidigare så det kunde ju vara lite kul. Men går det att frysa sockerpasta? Eller är det bäst att baka muffins och frysa dem som de är och sedan garnera dem allteftersom man ska äta dem? Misstänker att det är det bästa alternativet.

• Queequeg

Jag har aldrig fryst Sp,så jag vet inte om det går och hur den blir då. Men hemmagjord Sp håller sig i ca en månad inplastad och förvarad i rumstemperatur.

Om du ska göra cupcakes är det bäst att frysa dem som de är och garnera dem vartefter man tar fram dem.

Svar på tråden Sockerpasta