• JoelBus

Hur mkt betalar ni i månaden på erat lån...?

Hejsan!!

Jag och min sambo är lite sugen på att köpa ett hus och det skulle kosta runt 700 00kr. Min sambo är såå räd för att ta lån, medan jag säger att 700 000kr inte är så mkt att ha lån på.

Därför är jag nyfiken på hur mkt ni har i lån, hur mkt ni betalar i månaden och hur mkt ni har i inkomst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 13:56
    Vad många svar jag fått Tack så mkt!

Skrev väl mest pch undrade för att vi var intresserade avv att köpa ett hus och bygga på en ny del och totalt skulle det gå på ca. 700 000 kr. Min sambo har väl ca. 16.000 kr efter skatt och om jag jobbar heltid har jag ca. 12- 13 000 kr. Just nu är jag mammaledig och har ca. 7- 8 000 kr i månaden.

Vi har nu ett lån på 240 000 kr på det huset vi bor i och betalar ca. 2500 kr i månaden. Vet inte exakt.

Nu huset vi är intresserade av bli sålt till ett annat par . Men i framtiden kanske det blir något annat hus till salu häromkring.

• Svar på tråden Hur mkt betalar ni i månaden på erat lån...?
  • Sarge

vi har lån på ca 2,9 miljoner på vårt hus & det kostar oss i runda slängar 12000:- i månaden.

Vi lägger ner ganska stor del av inkomsten på vårt boende, men det är ju upp till var & en.

Vårt hem är vår borg!

• Lina 77

Hej!
    Idag så är det inget konstigt att ha ett huslån, ofta bor du billigare i ett hus med lån (om man inte har mångmiljonhus) än i en lägenhet. Dessutom betalar du ju så att säga till er själva. En hyra försvinner ju bara ut i luften.
    Vi köpte hus för 770 000. Har valt att amortera mycket på huset för att betala av lånet relativt snabbt. Har haft rörlig ränta så vi har tjänat en hel del pengar där på att inte binda räntan.
    Summan ränta och amortering för oss ligger på va 5500 i månaden. Då amorterar vi någonstans mellan 35 och 40 000 om året. Driftkostnader ligger på max 1500 i månaden.

Inkomst, tja sammanlagt så har vi väl en bruttolön på strax över 40.000.
    Därför har vi möjligheten att amortera mycket.
    Skulle vi ha en hyreslägenhet på samma kvm-yta skulle vi få betala över 8000 kr i kallhyra.
     Det kan man ju styra en del själv. Hus ska man se som en investering. Ofta stuger de ju i värde oxå. Vårt är värt drygt en halv miljon mer idag än när vi köpte det för 7 år sedan.

Så du kan lugna sambon med att se det som en investiering. Undvik bara att låna till extar på huset för ex bil, eller andra småköp. Och skaffa en bra bankkontakt. Jämför bolån.

Lycka till!!

• hesama

Har lån på mitt hus på 700000. Jag betalar väl ca 3500 kronor i månaden ( topplån och bottenlån ).. Eftersom jag går mammaledig nu så amorterar jag bara 1000 kronor i månaden ( men dessa är inräknade i de 3500 kr ).. Sen tillkommer såklart el, vatten etc..

Abolut det bästa beslutet jag har tagit, att köpa hus.. Lever idag mycket billigare än vad jag gjorde i min hyresrätt ( samtidigt betalar jag till mig själv och det är en bra investering)..

Om du vill bli älskad, så älska själv...
  • Lina 77

Vill tillägga att har men dyrare hus så är det fortfarande att betrakta som en investering, man har igen de pengarna man lägger ut påsitt boende. Säljer man huset i framtiden så har man ofta igen pengarna.

• 20110426

Vi har lån på 740 000.- hos länsförsäkringar bank, vi har dock inget topplån eftersom jag har så underbara svärföräldrar. Med rörlig räntaså betalar vi nu strax över 3000.- i månaden, vi amorterar inte just nu.

• 20110426

Jag är föräldraledig och får ut ca.13000 och min make tjänar på verkstad ca. 20000.

• 20110426

före skatt alltså, inte får ut.

• Lina 77

Vi har eller inte topplån, har omvärderat huset och då det är värt bra mycket mer än vad vi har lån på så kan vi utan problem bara ha bottenlån.
    Kolla värdet på huset nåt år efter inköp, kan vara värt att värdera om och lägga om lånen, många gånger har värdet ökat så man kan ligga på bara bottenlån.

• Sockerpinglan

Vi betalar ca 12.000 i ränta varje månad och har lån på 2,7 milj.

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • abkn

Vi köpte vårat hus för 450.000 + att vi tog en kontokredit på 250.000 (bara till renovering av huset).

Så det blev sammanlagt 700.000 å i december gjorde vi en omvärdering på det å fick det värderat till 875.000.(Badrummet var inte gjort innan värderingen)

Men vi tog lån till renoveringen av badrummet också så lånen ligger på 762.000 i dagsläget.

Så då la vi om lånet så nu har vi 2 bottenlån vi betalar 5.500 i månaden varav 1000 kr är amotering på lånet.Vi har bunda räntor i 10 år eftersom jag har varit arbetslös i 1 år så vill vi veta att vad vi har i boendekosnad.

Vi har inkomst efter skatt på:Han 15.500 kr  Jag A-kassa 7480kr( inte mycket att hänga i julgranen)

• Disis

har ett lån på 390000. sammanlagt betalar jag ca 4500kr/mån varav 1200 är hyra, 1500 amorteringar och resten ränta!

• Sarge

lavande de provence skrev 2008-01-16 19:17:47 följande:

Sarge! hur hög är räntan? är det efter skattejämkn.?
    4.85 i ränta
    Ingen skattejämkning
  • SannaSolsken

Vi har ett nybyggt hus med lån på 1,8 mkr.
    På det amorterar vi endast nån tusenlapp på topplånet.
    Vi har en månadskostnad på ca 8000 kr.
    (Sen får vi en skattereduktion med ca 20 000 tillbaka varje år)

• Stugmamman

Vi lånade 375 000. Betalar 3100 i månaden och ska göra i 20 år. Eftersom vi är medlemmar i en räntefri bank får vi efter dessa år tillbaka de pengar som överskrider det vi lånat.

Skönt att slippa tänka på ränteuppgångar och slippa lägga om lånen.

• sicksack
    Stugmamman skrev 2008-01-24 09:59:40 följande:
    Vi lånade 375 000. Betalar 3100 i månaden och ska göra i 20 år. Eftersom vi är medlemmar i en räntefri bank får vi efter dessa år tillbaka de pengar som överskrider det vi lånat. Skönt att slippa tänka på ränteuppgångar och slippa lägga om lånen.
    Med risk för att låta jättekorkad...men vad är en räntefribank?
  • Stugmamman

Känn dig inte korkad, det är inte så många som hört talas om det. Vår bank heter JAK. Det går ut på att man först sparar i banken (som lånar ut pengarna gratis till andra) sedan får man själv låna utan att betala ränta. Dessa regler har gjorts om sedan vi sparade så jag tror inte att man behöver spara så mycket innan man tar lån längre. Kolla på deras hemsida om du är intresserad.

Vi lånade som sagt 375 000 och betalar 3100 i månaden i 20 år och får sedan tillbaka det som överskrider det vi lånade.

Fördelar: TRYGGHETEN att slippa följa med vad som händer med räntan och att lägga om lån osv. Vi VET från dag ett att vi betalar inte mer än 3100 i månaden 20 år framåt.

Nackdelar: Vi betalar ganska mycket i månaden med tanke på att vi lånar så lite. De pengar vi kommer att få tillbaka kommer att ha urholkats i värde under tiden. Vi får inte göra några avdrag för räntor i deklarationen.
    Vi sparade länge (ca sju år) och mycket ( hade väl som mest ca 200 000:- på kontot (som vi sparat ihop genom kneg på sunkjobb och låg standard)).

Men jag är jättenöjd idag.

Svar på tråden Hur mkt betalar ni i månaden på erat lån...?