• Panter1

Mannagrynsgröt?

Min 9 ½månader älskling älskar mannagrynsgröt. Är det okej att ge till så litet barn?

• Svar på tråden Mannagrynsgröt?
  • Solskensmor

Ja, varför skulle det inte?

• snusmumriken2

Absolut!

Har gett det till min sedan han var 8 mån. Han får det som frukost o kvällsmat o älskar det!

• Saki

Mannagrynsgröt kokas ju med mjölk, och det kanske är lite för tidigt pga det? Jag vet inte riktigt... Men om jag vore du skulle jag prova med en liten portion, och om han fortsätter att må bra så varför skulle han inte kunna äta det.

• Panter1

Han får "vanlig barngröt" till lunch vilket han äter "sådär" men mannagryn till kvällen försvinner i ett nafs o sen jag börjat med det sover han hela nätterna dessutom! Jippi för mamma o pappa! Ville bara kolla att det är ok o om nån annan ger det till sitt barn.

Tack för svaren!! Finns det nåt annat mums ni ger era barn som funkar?

• Grodan Soda

Jag har också funderat över det men eftersom den ska kokas med mjölk låter jag bli. Dessutom innehåller den en hel del kolhydrater så risken är kanske att man blir hungrig fort igen? Men jag vet inte huruvida alla är snabba (kolhydraterna alltså) så jag vet som sagt inte.

• blackangel

Istället för vanlig komjölk kan ni koka den i rismjölk eller havremjölk.

• Panter1

jag använder vanlig mjölk o eftersom han mår bra av gröten o håller sig mätt HELA natten tycker jag att det är super! Har läst att man inte bör vänta alltför länge med att introducera mjölk i deras kost för att risken att de utvecklar allergier mot det är större om de ej får mjölkprodukter förrän väldigt sent.

• kattsan

Ni som ger era barn mannagrynsgröt....serverar ni det som det är el har ni något på, mjölk el riven frukt el nått?

• Panter1

Jag ger honom fruktpure tillsammans med gröten, ej mjölk på. Det gillar han, men ibland vill han bara ha gröten precis som den är.

• Solen

Hej,

Jag har gett min kille mannagrynsgröt - med vatten som bas - sedan 5 mån ålder.

• Cia o krabaten

Skulle också kommentera att den är gjord på mjölk oftast och att vissa barn inte tål det så tidigt.

• Panter1

Blir den lika god baserat på vatten?

• Lola Jämtland
    Panter1 skrev 2008-01-16 11:38:10 följande:
    Blir den lika god baserat på vatten?
    Jag fundera mera på om det blir rätt näringsvärde i den?
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Panter1

jo det har du rätt i lola, men om det är kris o man inte har mjölk hemma nån dag kan det ju vara ok med vatten?!

• Lola Jämtland
    Panter1 skrev 2008-01-16 11:43:25 följande:
    jo det har du rätt i lola, men om det är kris o man inte har mjölk hemma nån dag kan det ju vara ok med vatten?!
    Ja nån gång är säkert ok.
    O jag vet ju inte om det bli så stor skillnad i näringsvärde men det var min första tanke...
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • fillie

ni som ger gröt på kvällen...när? och får de ett mål välling/ers innan läggdax iaf?  min son är mjölkallergiker och gör gröt på ersättning. ska introducera gluten snart och tänkte då ge bla mannagryn.

~Neos mamma~
  • Panter1

Min pojke som snart blir tio månader får gröt senast 17.30 på kvällen och sen får han en stor flaska välling till kvällen mellan 19.30-20.30. Får han gröt senare upplever jag att han blir gnälligare, tror att det blir för mycket mat att bearbeta.

Detta funkar för oss i alla fall. Lycka till!

Svar på tråden Mannagrynsgröt?