• Skytten

Börja dagis vid 1,5 år eller 2 år? Vad är bäst?

Ni som skolat in era barn på dagis. Vilken ålder funkar bäst? Och varför?
    Vi funderade på att vänta till 2 år men pratade med dagispersonal i dag som rekommenderade 1,5 år eftersom barn vid 2 år är svårare att skola in. De är för medvetna om sin egen person, sa de....

• Svar på tråden Börja dagis vid 1,5 år eller 2 år? Vad är bäst?
  • Xara

Ingen aning, men vår var 1,5 år och de tre inskolningsveckorna gick kanonbra.

Sedan var han ledsen "hela dagarna" i två dagar, så vi fick backa och halvera tiden han var där (från 5h till 2,5h) de följande två dagarna.

Därefter gick det jättebra igen och nu är han varken ledsen när jag lämnar eller intresserad av att gå hem när jag hämtar... . Han går fem timmar om dagen fortfarande.

• Teskedsmamman

Sonen började när han var 13½ och det fungerade utmärkt! Nu när han är 15 mån ÄLSKAR han sitt dagis!!!

• Veladis

Det beror på...
    1½-års åldrn kan vara krånglig då det ofta förekommer en trotsperiod där (jag-utveckling, ni vet =) ), men den kan å andra sidan komma både tidigare och senare...
    Vid 2-årsåldern kan barnen ha blivit så pass stora och vana vid att vara hemma, att förskolan bli alltför stor kontrast. 1-1½-åringen tar mer det hela som en kul grej, att få leka med nya saker och se något nytt...

Så jag skulle nog rekomendera 1-1§-årsåldern, faktiskt...

• Litheas å Elliots mamma

Lithea började på dagis när hon var 1 år och 4 mån.

• Smulia

Har man den möjligheten att barnet kan få vara hemma med mamma eller pappa tills det är 2 år så borde väl det vara det bästa. Med erfarenhet av dagens barnomsorg med så stora grupper och lite personal är det väl bättre och tryggare för barnet att få vara hemma och utvecklas i lugn och ro istället för att stressa fram det sociala i barnet. Kan man däremot inte vara hemma tills barnet är 2 år pga bl a ekonomi så är väl 1 1/2 år lämpligare än 1 år.

Satsa du på 2 år, det rådet tror jag all förskolepersonal skulle ge(hoppas jag)

• Liwa1

Jag skulle inte ge rådet att vänta till 2 år

Blir svårare oftast när barn är äldre. Men sen är det till stor del hur barnet är som person själv.

Leja började vid 13 månade och för henne är dagis skoj och riktigt bra. Hon har alltid varit aktiv och hon gick helt själv vid 9 månader. Hon trivs med andra barn och har ett stort behov att lära sig nya saker och utvecklas.

Hon sover mycket bättre nu när hon går på dagis. Hennes grupp är 10 barn och 3 fröknar som alla 3 är riktigt bra och härliga. Hon har gått på dagiset i en månad nu och hon gråter inte när vi hämtar eller lämnar.

Jag tror man måste känna efter själv när ens barn är moget för dagis och man själv med.

Jag är av den uppfattningen att jag tror barn har det bättre på dagis/förskola än bara hemma med förälder i flra år. Dom får lära sig att vara i barngrupper. Kunna koncentrera sig trots andra runt om kring. Barnen lär varandra. Lär sig hur man behandlar andra när inte föräldrar är med. Kunna vara harmoniska och hantera sistuationer. Få en trygghet och även ro även på dagis.Har alltså ett förssprång där mot andra barn när dom börjar skolan och barn som varit hemma till skolåldern.

Barn som börjar skolan och bara varit hemma har större risk att inte klara av skolan enligt forskningsrapporter

• Siranbiran

Jag hade väntat till satt barnet var 2. VArför skynda på allt här i livet ?? Själv är jag hemma med vår dotter som är 3. Vi har aldrig behövt lämna henne på dagis eftersom vi turats om att vara föräldralediga.
    VAd jag däremot anser är viktigt för barnen är att de får träffa andra barn, så vi besöker öppna förskolan 3 dagar i veckan.
    JAg tror nog att barn som får vara hemma med sina föräldrar blir mer lugna och harmoniska än andra barn.

• Curlingmorsan

Jag tillhör oxå dom som tror att det är bäst för barnen att vara hemma med sina föräldrar så länge som möjligt. Men självklart måste man tillgodose deras behov av att träffa andra barn.

• Skytten

Jag har alltid (innan jag fick barn) varit av den åsikten att barn ska få vara hemma länge. Jag och mina syskon var det och mådde jättebra av det. Vi hade många kusiner att leka med om dagarna.
    Jag var inställd på att skola in vår son vid 2 år men blev tveksam när dagispersonalen sa att 1,5 år är bättre. Jag tycker att motiveringen - att de är för medvetna vid 2 - låter så hemsk. Det är väl bra om de förstår mer av det som händer eller?

Jag tackar för alla synpunkter och tar gärna ännu fler!

• Skytten

Jo en sak till, dagiset vi ska skola in på har ingen småbarnsavdelning utan blandar 1-4-åringar. Och det gjorde mig ockås tveksam. Hur ska tre i personalen hinna med 18-20 barn när flera är under 2 år???

Är det bättre med dagis som har småbarnsavdelningar tycker ni?

Svar på tråden Börja dagis vid 1,5 år eller 2 år? Vad är bäst?