• Zazla

Hel kyckling i ugn! Behöver tips!

Nu sitter jag här med en hel kyckling färdigtinad och allt! Vad gör jag nu? Alltid när jag gör hel kyckling i ugn så blir den alldeles för torr. Vad gör jag för fel? Ska den vara i en form, plåt eller på galler? Hur många grader och hur längre ska den vara inne? Vad ska jag stoppa i den? Ska jag pensla den med olja? Jag vill att den ska vara saftig och gärna smaka mycket ( typ vitlök är gott )

Snälla hjälp mig. Alla tips är välkomna och jag är ganska hungrig så är ni snabba så blir jag extra glad

• Svar på tråden Hel kyckling i ugn! Behöver tips!
  • Zazla

det är förresten en ganska lite kyckling....

• turia

jag skulle nog skära loss vingar, bröstbitar o lägga in de på en ungssäker form, snitta de lite.. gnid in den m vitlök, olivolja, örtkryddor, sakt, peppra,spruta över lite flytande milda..sen tjoff in i ugnen 175g ca 30 min

• Zazla

okej tack men om jag inte orkar dela den då? Hur ändras graderna och tiden isåfall?

• turia

samma tid...kör så¨det ryker!!
    Provskär sen...det ska inte vätska

• musli

ca. 1 timme per kg brukar man räkna med... provstick med något spetsigt på några ställen så ser du om det kommer genomskinligt eller rosa saft ut... är det rosa är den inte klar...

• Tintomara

Jag gör jätteofta helstekt kyckling (är för lat för att dela den ) Brukar alltid köra 1 timme och 15 minuter i 200 grader. För en kyckling på ca 1,3 kg blir det bra. Använder en glasform med lock när jag gör den. Stekpåse är också bra. Då blir den inte torr.

• loopyMamma

Jag steker alltid kycklingen i lergryta. Bara att blöta grytan 10 minuter, fylla kycklingen med vad man vill, krydda och vips in i en kall ugn. Sätt ugnen på 250 grader och efter 75-90 minuter är det klart. Kycklingen blir aldrig torr och av spadet kan man koka en god sås. Lycka till

• turia

jag tror att hon ätit sin kyckling vid det här laget

• Zazla

Haha, japp det har jag Och det blev jättegott

Men en lergryta skulle jag behöva införskaffa faktiskt, det låter smaskigt...

• lata kocken Johanna

som med allt kött

lågtemperaturstekning ger saftigt mört kött (80-120grader)

lägg på bröstsidan (alt en sida i taget) eftersom det är låren som tar längst tid

• Zazla

lata kocken Johanna: Oj, så om jag kör på ca 100 grader, hur länge tror du den måste vara inne då?

• lata kocken Johanna

dubbla tiden minst så ett par kanske tre timmar

• Zazla

okej, det låter ju värt att vänta på Jag får nog åka och köpa fler kycklingar, haha

• sötasofie

Jag gör alltid fågel på anglosaxiskt vis, eftersom det är min sambo - köksguden - som lärt mig.

För att få smak på kycklingen skall du fylla den, då steks den också fortare och jämnare eftersom den liksom steks innifrån också. Tips på god fyllning är;

2 fintärnade brödskivor (vilket bröd som helst går bra och det kan gärna vara lite torrt)
    1 ägg
    salt och peppar
    3 vitlöksklyftor
    1/2 hackad lök

Rör bara ihop alltihopa till en geggamoja och stoppa in i kycklingen och sedan sätter du den i ugnen på 175 grader i 30 minuter per halvkilo.

För att få fin smak på skinnet, och inte torka ut, skall du drapera ett paket bacon över kycklingen från början och ta bort baconet när du har 30 minuter kvar. Det går fint att äta också!

Svar på tråden Hel kyckling i ugn! Behöver tips!