• Fjärilen

Kan man ändra i deklarationen efter att ha skickat in den redan?

Hejsan!

Har en undran, om man gjort fel i deklararationen (har en vän som dekl. på internet)- kan man då ändra den sedan?

• Svar på tråden Kan man ändra i deklarationen efter att ha skickat in den redan?
  • clara02

jag tror det, jag har hört att man kan ändra 5 år tillbaka, men är jag är ite helt säker.

• Fjärilen

Hm, för vi ser inte var.... hon har angett cirka 6000 kr för mycket i resor med bil, missade att hon inte bott på samma ställe hela tiden!

Är det någon som vet? När hon loggar in på internet står redan att hon deklarerat.

• Mia m Rasmus

Man måste ringa till skatteverket, men jag är inte säker på att man kan ändra den efter att man signerat den

• SaraLisa

Hon kan lämna in en ny, och skriva att det blivit fel och att hon vill att de istället lägger den nya deklarationen till grund för taxering. Lämna den i pappersform så snart som möjligt.

SaraLisa
    skattejurist

• Fjärilen

SaraLisa, vilken tur att du dök upp

Så, alltså.. det handlar ju om cirka 6000 fel och det måste hon väl ändra nu i år... annars blir det inte roligt om någon upptäcker det menar jag?

Det går alltså ej att ändra på internet? Så hon får lämna in den och be dem att de ersätter den gamla, det är bästa sättet?

• Fjärilen

hon fyllde nu i den en gång till på internet... vilket gick bra, men då dök det upp två deklararationer som godkänts liksom!

Kanske det bara är att ringa numret imorrn, och höra vad de säger?

• SaraLisa

jag skulle skicka ett brev och säga att den första blev 6000 kr för mycket avdraget och att det är den andra som gäller. Då har hon skriftligt på att hon har rättat felet!

SaraLisa

• Molnet

JO, jag tyckte det stog att man kunde ändra! Har ni kollat på hemsidan?

• Fjärilen

ok, men nu har hon ju så att hon kan skriva ut sidan med bekr. från internt att hon har deklarerat ikväll... med det rätta beloppet!

VAD kan hända om det blir fel? Menar om de kommer på att man har 6000 kr fel?

• Fru Indosaurie

men ser ni inte på sidan om den hon skickade in nyss är den som "gäller". Att den gamla blev inaktiv när hon postade den nya?

• Fjärilen

Nej för den gamla ligger kvar... men den nyaste med dagens datum då!

• SaraLisa

då har hon ju kvitto - det är den sista deklarationen som ska läggas till grund för taxeringen dvs den med det rätta beloppet. Om hon inte hade rättat och SKV hade märkt det felaktiga avdraget hade hon fått betala skattetillägg med 40 % på den skatt hon undvikit.

• Fru Indosaurie

okej. Då borde det vara den nya som gäller. För man kan ju inte skicka in två st deklarationer.
    Det ska finnas ett val som heter "ändra" i menyn.
    Om du redan har skickat in din deklaration gör du en ny ändring, dvs. skriver själv in det riktiga värdet och skickar in deklarationen på nytt.

jaja hoppas att allt löser sig..

• Ghost

jo det ska gå. jag gjorde det för nått år sedan och det gick utmärkt.

Svar på tråden Kan man ändra i deklarationen efter att ha skickat in den redan?