• Naty

Myrinvasion, och ingen hjälp!

Igår kväll så såg jag ett par stycken myror i köket, detta är andra året i rad som jag får en myrinvasion. Jag satte ut myrdosor o det har inte hjälpt, i morse kryllade det myror i hela köket, o då menar jag hela. I lådor, på diskbänken, i skafferiet, golvet, på spisen.... ja som sagt, de va överallt. Så jag ringde till min husvärd tidigt i morse o sa att anticimex måste komma. Jag hade ju som sagt samma problem förra året, i april månad så kom myrorna, o även då på en fredag o jag fick ingen hjälp förän flera dagar senare.

Min husvärd ringde upp mej efter en stund o sa att hon har mailat anticimex, så jag ringde de själv o sa att de skulle komma idag, då säger han i tel att de inte kan, även fast jag sa att det är jätte akut o att jag inte kan ha myrdosor o myrgist o sånt framme när jag har en 15 månaders hemma som springer runt o stoppar allt i munnen.
    Han sa att de skulle komma nån dag nästa vecka.
    Hur kan man göra så?? NÅN DAG? Då kommer ju hela lägenheten krylla av myror.

Köpte myrr, det där pulvret idag men det hjälpte inte, har ävne dammusigt o torkat golven men icke sa nicke.
    Var tvungen att kasta allt iskafferiet för de kröp där, socke,r pärlsocker, ströbröd,cornflakes, bröd.. + att jag har varit tvungen att äta mat UTE för attdet inte är nån ide att ställa sej olaga mat när de är på besticken o spisen o i kastrullerna...

Jag är så förbannad på de! Hur man de låta en vänta så här , fast jag har barn hemma och det är flera hundra stycken.. har sett några i badrummet också, o så nyss en i sängen. jag börjar snart gråta, där är så äckligt!! Innan anticimex kommer så kommer myrorna att sprida sej till alla rummen.

Jag vill veta vad jag har för rättigheter angående detta? Har jag rätt att kräva sänkt hyra för denna månad eller ersättning för allt jag kastat o att jag inte kunnat äta hemma? vart ska man vända sig? Jag är djupt besviken på hur alla har betett sig..

Jag fundrar på att gå o sova hos min mamma idag för jag vågar inte sova i sängen av rädsla av att vakna med 100 myror på mig och dottern..

Vad kan man göra??

• Svar på tråden Myrinvasion, och ingen hjälp!
  • Julienne

Vi brukar också få in myror varje år..... Vi bor i hus så då har vi "vattnat" runt husgrunden med ett medel som man löser upp i vatten. Det har hjälpt. Fast som jag förstår det så bor du i lägenhet? Det enda jag kan säga då är myrdosor. Då tar de med sig giftet till boet och det utrotas inifrån. Tar ett tag men har alltid funkat för oss.

• Lenagbg

jag gjorde mitt eget myrmedel , lite diskmedel, såpa och vatten och sprayade på dem dem dog och har inte sett några fler inne hos oss, det var i förra året

• nennie81

försök att itta myrgången och ös på med vitpeppar

• Maggi74

Bor du i bostadsrätt?
    Vi flyttade till radhus (bostadsrätt) förra året och på sommaren så invaderades både kök och vardagsrum av myror, de var överallt!!!!! Vi ringde till Anticimex och sa var vi bodde och de kom bara någon dag senare och besprutade genast längst alla golvlisterna och sedan dess har där inte funnits en enda myra i vårt hus!!! Dessutom debiterades bostadsrättsföreningen, så det kostade inte en krona!!!!!

• Naty

vi betalar inte för anticimex utan det ärhyresvärden som ska göra det. Nu har vi haft myrorna i 3,5 dag!! ohh det är så jobbigt, har inte varit hemma sen torsdag kväll o det ser för jävligt ut..
    ska ringa anticimex imorgon också o höra om de kommer.', o sen ska ja ringa hyresvärden o säga till de att vi kräver sänkt hyra denna månad.

• Beloved

myror hatar verkligen kanel.
    Blanda myrr med varmt vatten och häll ut där myrorna finns.
    Vet du varifrån de kommer in så sätt silikon över där.

Sen vad anticimex sysslar med är ju lite udda.

Det finns fler företag än anticimex som sysslar med myror ex nomor (nomor.se)

• Beloved

du kan ju annars erbjuda lägenheten till din hyresvärd

• pofsan

Vi hade myror i vår gamla lägenhet. Det var sånadär som blev flygmyror efter några dagar. Jätteäckligt för de var i hela köket och i vardagsrummet.

Anticimex kom och sprutade något medel som funkade så att när myrorna fick det på sig så levde de i några dagar för att de skulle sprida medlet vidare till så många andra myror som möjligt. Sedan fick vi gå och städa upp döda flygmyror överallt i flera dagar.

Jag har för mig att medlet var väldigt starkt och man fick inte ha djur eller barn inne på ett dygn och sedan skulle man hålla sig borta från de sprejade områdena tills alla myror dött (skulle ta ca 2 veckor) Lätt att hålla sig borta från både kök och vardagsrum.....

Vi fick ingen sänkt hyra av hyresvärden, de tyckte att de hade åtgärdat problemet genom att ringa Anticimex. Sedan var vi myrfria i ca 2 månader sedan kom dom rackarna tillbaka. Vi ville dock inte utsätta varken oss eller hunden för Anticimex medel så jag köpte en tub med ett myrmedel som heter Nipon. Ser ut som en limtub där man droppar ut en droppe där myrorna kommer in (eller i en myrgång), myrorna tycker det är jättegott och äter och matar sina ägg med det där och så dör de allihopa. Vi blev aldrig av med myrorna helt (dom blev av med oss istället ) de försvann i perioder och varje gång de kom tillbaka så droppade vi Nipon och kunde på så sätt hålla dom borta.

Hoppas att du blir av med dina myror-och försök att pressa hyresvärden.

• giz

yes diskmedel seriöst......vi hade hela diskbänken full..jag drog en sträng vid kaklet där diskbänkskanten är å sen på diskbänken...... värkade nästan som dom drogs sej till det å där dog dom.... sirap där dom är på kvällen å sen på morgonen skrapar man bort det.

både yes å sirap tar bort lukten från de som dött så dom andra myrorna blir inte varnade

• littletiger

Naty:

hur har det gått med myrorna?

• ming

Vi får också myror varje år, då vi bor på bottenvåning.

Tips: All livsmedel med socker ska in i kylen.

Sen är det egentligen bara att vänta på Anticimex. Jag har alltid dammsugaren ståendes framme så jag tog varenda myra om jag såg dem.

Svar på tråden Myrinvasion, och ingen hjälp!