• Kajsa05

Tips till spel för 3-åring...

Vår stora tjej blir 3 i feb. Jag tycker själv det är så skoj att spela spel. Men när vi ska göra det så tröttnar hon nästan direkt. Vi kanske har för svåra? Jag har memoryspel med olika djur. Vi brukar använda 4 par åt gången så det inte ska bli så svårt. Men det tröttnar hon nästan direkt på.
    Har ni några bra speltips??

• Svar på tråden Tips till spel för 3-åring...
  • mammatalman

använd fler kort till memoryt. "kasta gris" brukar fungera men då får den vuxne räkna. Lotto eller vad det heter när man har en bricka med 9 rutor o figurer o tar upp kort o de ska passa.

• Maria med 3

Tårtspelet tycker barnen här är kul coh spökungar. Tårtspelet är lite memorytyp, men spökungar då slår man med färgräning och ska få in alla sina spökungar i spökhuset (de har olika färger på kedjorna). lusen även om det är svårt att sätta ihop delarna så är inte själva spelet så svårt.

• Jen 82

Vi har tårtbitsspelet, som ett pussel typ när man ska hitta sina bitar typ frukt eller leksaker etc. lite som memory - det gillar både 2 och 3,5 åringen.

Stora tjejen fick också båda fem myror är fler än fyra elefanterspelen i julklapp (siffror och alfabetet) och det tycker hon är super kul men det är också lite memory princip och är nog roligast om barnet är intresserad av siffror och bokstäver...

• Kajsa05

tack för svaren. Bamselotto har vi också. Det funkar en liten stund.

Funderar på Fem myror... Hon börjar ju bli intresserad av bokstäver och siffror nu. Kanske ska köpa det. Ska även kolla upp det där tårtspelet som ni beskriver, det har jag nog aldrig sett.

• Ulle75

Svenska träspel (Kärnan) Har många bra, vi har spökungarna, och in i stallet. Men det finns fler.

Bamses Honungsjakt (Kärnan) är oxå popis.

• madeleine78

vi har spelet Alibaba hemma, och det är populrät hos vår 3-åring...

supereneklt spel som går ut på att du ska lasta en kamel så full med packning som de går innan har blir arg och "reser" sig upp och allt sprätter iväg..
    Man får ta ett kort och sen leta på samma grej som är på kortet och sätta dit på kamelen.
    spelet är från 5 år såtr de.. men de är skoj och enkelt att de passar ändå.

• madeleine78

In i stallet är oxå ett bra superneklt spel som ska passa frå typ 0 - ---- så alla kan va me

• Marlene B

Puffar tråden då jag också vill veta vilka spel det finns anpassade för 4-5 åringar.

Min dotter har spelat sig less på olika varianter av Lotto (då lägger vi ut alla fyra brickor till henne och använder alla kort så det är inte helt enligt reglerna), ett spel som heter Världens djur och div. pussel.

Fem myror..ska jag dock inhandla

Svar på tråden Tips till spel för 3-åring...