fber på små barn?
vart går gränsen för feber? hur många grader alltså
vart går gränsen för feber? hur många grader alltså
På bb sa dom att över 37,2 räknas som feber... Vanligvis brukar tempen ligga på någonstans mellan 36,2 och 37,2 sa dom på bb.
Måste ju bero på vad dom har för vanlig temp oxå! men jag har ingen aning, men skulel gärna vilja veta så jag lägger till denna tråd till favoriterna:)
Jag har gått efter att allt under 38 grader är ingen feber, Över 38 = feber. Sen så ser man på allmäntillståndet. Vissa barn blir inte dåliga av att ha lite feber det kan vara bra för att få dem att tillfriskna snabbare.
På akuten / sjukvårdsupplysningen så har man ( bäbisar) inte feber om det är under 38 om det går över 38 är det feber och det ska SMÅ barn inte ha så då ska man åka in. Så sa de till mig när Majken var ca en dryg månad då.
OM min tös har lite feber tex 38,5 och är pigg brukar jag låta henne sitta i bara en body utan sockar. PÅ så sätt kan febern göra sitt jobb att bekämpa infektionen och luften runtomkring henne i rummet hjälper till att kyla ner lite. Men man får hålla uppsikt på febern så att den inte rusar iväg. Många gånger försninner febern då man plockar av lite kläder. Sen så ger man vatten lite då och då det är både svalkande och gott för de små!!
När sonen föddes, så hade både han och jag en liten infektion (p g a för tidig vattenavgång) med lite feber, det var då vi fick höra att tempen inte skulle ligga på över 37,2 grader.
Men man har verkligen fått höra olika från olika håll, så man vet väl snart inte vad man ska tro.
Och självklart är ju inte ett barn det andra likt. Man får hålla lite koll och använda sitt sunda förnuft tror jag.
Här kommer en bra länk angående feber på barn över 3 månader. www.vardguiden.se/Article.asp
det står även bra på denna länk:
www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
Här är ännu en bra sida med lite gott och blandat inte bara om feber.
www.egenvard.nu/
Lätt att det blir missförstånd då man inte vet hur gamla barnen är då det skrivs i trådar, efter som det gäller olika gränser för barn under 3 månader och över 3 månader. Men det står om båda "åldrarna" i dessa.