• Anonym

Råd om intimrakning

Hej!
    Har lite problem. Jag står inte ut med att ha det hårigt där nere =P
    Har nu kille och då är jag, ja faktiskt, livrädd för lite stubb. Han sover över hos mig varje helg och det kan då hända lite, om ni förstår =P
    Att raka varje vecka, eller ja varje fredag blir det, är ett litet problem. Så här gör jag:
    Låter hyveln ligga i isvatten (har hört att det är bra för det håller stålet ehm... hårt och vasst). Rakar med 3 bladigt rakblad (Venus) och med raklödder som innehåller aloe vera som ska mjuka upp och sånt shit...
    Har jag inte rakat på typ en månad så blir det skitbra. Men nu när jag rakar varje fredag så blöder det och så blir det ju såna där dryga fläckar (inte inflamerade hårsäckar utan pga blödning).
    Provade med ett rakblad på 2 blad, men det blir ungefär samma som ett helt nytt huvud med 3 blad, det är jättevasst och så blöder jag.
    Eftersom det blir så torrt efter när man rakar så ofta så har jag provat smörja in med babyolja, men dom där j**la bloddropparna tittar likt förbannat ut =P

Min kille går ju aldrig ner på mig, så han ser ju inte hur det ser ut, men JAG stör mig på det... är perfektionist =P
    Men om han går ner med handen så skulle han ju känna om det är stubb, därav rakningen =P

Är det någon som har nåt råd om hur jag ska undvika torrhet och småblödningarna? Kanske en hyvel med ett blad men hittar inte det =(

• Svar på tråden Råd om intimrakning
  • Em00

Anonym (Bullen) skrev 2008-01-17 23:17:52 följande:

Efteråt vet jag inte riktigt om man kan göra så mycket. Jag kör lite oparfymerad lotion ibland, men bara på den vanliga huden så att det inte kommer in på fel ställen. Det hjälper mot det torra.
    Skölja med kallt vatten och sen ta på nåt rakvatten eller så..
    oparfymerad finns ju på apoteket..
  • Anonym

Prova hårtbortagningsmedel, sägs ju hålla i ett tag har jag hört. Själv kör jag med kniven när jag hinner, Vihar inga direkta problem kanske därför.

• Anonym

Anonym Bullen:
    Njaa... han har aldrig sagt något... alltså det är inte han som säger nåt. Det är JAG som hatar det =P det är JAG som stör mig haha

• cynikern

Enligt min fru gjorde det mer ont att föda barn än att vaxa.
    Jag har ju inte fött barn så jag kan inte jämföra men det går väldigt fort över och det är inte så farligt som man tror innan.
    Våga vaxa! :)

• Anonym

Haha ok men vad bra då =) Jag som tyckte att föda barn inte gjorde så märkvärdigt ont haha =P

• PPC

För att göra rakningen perfekt finns ganska enkla medel att ta till.
    -Se till att ha mjukat upp huden och håren i samband med en varmdusch.
    -Ha alltid en en bra och framförallt vass rakhyvel. Slöa blad
    river av håret mer än det skär.
    -Skölj rakhyveln efter varje vartannat drag i hett vatten.. Nej
    det gör inte ont... faktiskt mindre :)
    Bra rakhyvlar blir inte slöa så fort.
    -Använd alltid någon form av rakkräm. Man skall Inte lita på att
    det som säljs dagligvaruhandeln är så bra. Oftast är det mest
    anpassade för benen och under armarna. Om du skall raka på
    känsliga ställen där huden är skörare så använd riktigt bra
    produkter. Obs detta gäller även för killar...
    Oftast är de för män bättre, än de för kvinnor. Dessutom är de mycket drygare lite dyrare men utan kosntiga tillsatser, vilket är bra då man är på ett ställe man inte önsakar sveda och lidande ;)
    Men de är också mycket bättre på att resa upp de minsta och
    kortaste hårstråna vilka oftast är den som ställer till problem
    Tex. Bodyshops rakkräm på burk (mild och riktigt bra)
    Decleors Rasage Callin (stavning?) (otroligt dryg, en fingertopp räcker faktiskt, lite svalkande)Den absolut bästa. :)

Avsluta all rakning med att skölja helt rent, gärna med svalare vatten för att stänga porerna.
    Om du skall smörja in dig, skippa det nyrakade området ett tag eller använd produkter som är lämpade för sådant utan alkohol.
    Mitt val är en olja från Declor för män, extremt dryg(1droppe, räcker)härlig naturlig doft, något dyr.
    Har aldrig fått ett enda inåtväxande hårstrå och utan kliande utväxter och då har jag känslig hud. :)

Hoppas detta gör era fortsatta rakningstillfällen till små sköna eggande spastunder istället för ett problematiskt oskönt och blödande h-vete ;).

• Anonym

Wiii tack så mycket! =D

• Anonym (balsam)

Använd balsam istället för rakgel! Det funkar jättebra för mig. Jag helrakar ett par gånger i veckan, ibland har jag gjort det varje dag periodvis om jag vill vara riktigt riktigt len. ;)Beror helt på vad man är i för situation. Dock är det bra att "vila" lite då och då. Stubb är inte farligt, men inte så kul när man har en ny kille förståss...

Hade också lite problem med hårsäckarna i början men jag tror att huden vänjer sig på nåt sätt när man har rakat regelbundet ett tag..

• Anonym

Mellan rakningarna kan jag rekomendera scrubbning antingen med sånna där vantar eller ngn peeling duschkräm.

Efter rakningen använder jag INVIT HYGIENE sexleksaksrengöring.... hör o häpna, både jag o killen använder det. Det är en gel med alkohol som stänger porerna o förhindrar uppkomsten av inåtväxta hårstrån- tillsammans med scrubben då!

• Anonym

Fråga, är det mindre risk för hårsäcksinflammationer om man vaxar? Här är en till som har ständiga problem efter rakning

• Anonym

Alltså, min syrra använder en sån där ladyshaver, eller vad det heter, en sån där apparat som "noppar" ut håren. Och hon får inåtväxande hår och inflammation ibland... kanske likadant med vaxning? =/

• Agapi

Får mycke mindre problem när jag vaxar. rekomenderar de verkligen. Fast jag gör de själv hemma, har inte vågat mej på att gå till salong än. Blir mycke lenare och håller sej läänge + att de nya stråna blir så mycke mjukare och inte så stickit som raknings stubb.

• gladihatten

Det finns några enkla men bra tips som jag kört med alltid.

1. duscha och tvätta schamponera som vanligt, ta rakningen sist så att din hud är riktigt mjuk och uppvärmd. Raka under rinnande vatten, utan något annat.
    Tänk på att inte raka på samma område flera gånger för att "vara säker på att det är borta", det är då det blir irriterat.

2. Du kan smörja med en vanlig dagcreme till ansiktet, UTANPÅ musen, på venusberget där du rakat. aldrig inne så klart.

har alltid funkat för mig!

Svar på tråden Råd om intimrakning