Om jag vill låsa specifika celler i ett excel,,,
..dokument, hur går jag till väga?
Jag vill inte låsa specifika rader utan specifika celler så att andra inte kan gå in och ändra på formlerna i dessa celler.
Hur gör man?
Tacksam för svar
..dokument, hur går jag till väga?
Jag vill inte låsa specifika rader utan specifika celler så att andra inte kan gå in och ändra på formlerna i dessa celler.
Hur gör man?
Tacksam för svar
Under Format/Cells/Protection bestämmer du vilka celler som ska vara låsta. Tror att alla celler är låsta som standard. Sen går du till Tools/Protection/Protect sheet för att aktivera låsningen av sidan samt välja lösenord för att kunna låsa upp igen.
Jag provade detta, men kunde av någon underlig anledning enbart låsa ALLA celler, inte bara de som jag vill ha låsta.
Jag vill kunna låsa celler med formler i som ingen annan på jobbet ska kunna ändra MEN de ska kunna fylla i övriga fält som leder till att formlerna räknar ut summan av det jag vill få fram.
Som sagt, alla celler är nog låsta som standard. Markera hela bladet och välj bort låsningen under Format/Cells/Protection, och markera sen enbart de celler du vill låsa, gå tillbaka till Format/Cells/Protection och lås.
Förstod du? Funkar det nu?
Jo nu fungerar det. Tack för hjälpen
Vad bra!