• Anonym (vilsen)

HJÄLP- Jag har förlorat mig själv och vet inte vem jag är!

Jag vet inte vem jag är längre. Det är en sån obehaglig känsla och jag kan inte vara mig själv, för jag vet inte hur jag är.
    Det kanske låter konstigt men jag har faktiskt ingen aning. Det käns som att jag r en tom människa och om jag ska göra eller säga något så måste jag göra det helt mekaniskt och ta på mig en roll, för anars fungerar jag inte. Det är som att jag inte har någon själ. Detta är särskilt jobbi.gt pga att jag har två små barn att ta hand om.
    Vet inte vad som lätt till detta men en gissning från mig själv är att det kanske beror på att jag brytit ner mig själv. Har haft en jobbig barndom men jag tar det från att jag träffade min man. Jag blev inte direkt kär eller förälskad i honom men han stod för trygghet och jag orkade inteblisårad eller lämnad igen. I mina tidigare förhållanden kände jag mig aldrig säker och killarna gjorde alltid slut. Med min man kände jag mig trygg och säker och kände på mig att han är inte nån som kommer lämna mig. Jag ville så gärna att jag struntade i att jag kanske inte kände så mycket som jag borde. Eller jag älskade honom men kanske inte på rätt sätt. Jag vet inte men han skulle bli en jättebra pappa och det var viktigt för mig. Det blev ialla fall vi och min stora önskan var nu att få
    barn. Men det visade sig att det inte skulle bli lätt. Jag mådde ständigt dåligt över barnlösheten. Jag "levde" inte under denna period och förlorade både vänner och jobb. Alla pengar sparade jag också till IVF. En dag blev jag med barn som var "det enda" jag ville. Men jag kände inte den totala lycka som jag trodde jag skulle känna och blev besviken på mig själv pga det. Sen fick jag en sjukdom som gjorde att jag inte kunde koncentrera mig på så mycket annat. Sen föddes min son och jag blev igen väldigt besviken på mig själv när jag inte grät av lycka när han föddes. Jag började älska honom efter födseln men just när han föddes så kände jag ingen lycka eller kärlek. Undrar fortfarande vad det är för fel på mig:( Sen har jag mest varit konsentrerad på honom och inte tänkt så mycket på annat. Det jag i så fall tänkt på är att jag måste bete mig mer moget och vuxet när jag träffar andra föräldrar pga att jag alltid är yngst och på något sätt ville bevisa att jag var mogen att vara mamma och för att passa in.
    Sen föddes mitt andra barn och jag blev återigen besviken på mig själv för att jag inte kände lycka direkt vid födseln.
    Nu sitter jag i alla fall här med två barn att ta hand om på dagarna och jag känner mig så deprimerad och lättirriterad. Jag är allt annatän den underbara mamma som jag drömde om ochtrodde att jag skulle bli. Jag trodde att ett barn i sig skulle göra att jag inte behövde något annat och att jag alltid skulle sväva på moln.
    Jag vet inte vad jag "ska bli när jag blir stor", jag vet inte var jag vill bo, hur jag vill bo, vad jag har för stil, vad jag vill göra om dagarna , vad jag känner eller någonting. Jag vill bara ta tag i mitt liv nu och göra det jag vill för att kunna må bra och för att bli en bra mamma åt mina barn. Men jag vet ju inte vad jag vill! Jag vet inte ens vad jaghar för personlighet. Jag känner mig som sagt helt tom. Hur ska jag kunna hitta mig själv????? Jag kanske aldrig ens har varit mig själv och nu är hela jag borta:( Hjälp-vad ska jag göra??????????

• Svar på tråden HJÄLP- Jag har förlorat mig själv och vet inte vem jag är!
  • Anonym (förvirrad)

Gud vad jag känner igen mig i dig, känner mig också helt tom, trivs inte alls med mitt liv, även om många av mina vänner avundar mitt liv utomlands, underbar bostad, fritt, 2 barn osv. Men jag känner långt i från så, jag hade också en bild på att bli en sån underbar mamma, men är långt ifrån det, lättirriterad, orkar inte engagera mig.

Vet inte heller vad jag vill bli när jag blir stor, känner att jag inte hade något att falla tillbaka på, vi br här pba hans jobb, så jag känner att jag bara följer efter honom i hans lilla bagage. Jag vet inte heller vilken stil jag har på kläder, känner ingen identitet, vet inte vilken inredningsstil jag vill ha i lägenheten, kan inte bestämma mig för nåt, för jag vet inte vad jag vill eller tycker om... osv

• AnneSophie

Vilken jobbig situation TS. Jag förstår att du tänkt mycket på detta då ditt inlägg är så genomtänkt och välformulerat.

Får jag fråga hur gammal du är?
    Och om du tillåter dig att drömma obegränsat, vad drömmer du då om?

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Anonym

Jag känner ochså igen mig ! Är mammaledig med två små barn och ska snart börja arbeta. Har aldrig riktigt trivts med det jag jobbar som men är ändå kvar. Har alltid varit osäker och när man ser tillbaka på ens liv så känns det som om man haft så många olika roller..men det är kanske många som kännt så? "så många kvinnor som jag spelat och aldrig gjort det bra" (eva dahlgren) stämmer in riktigt bra...

• Anonym

Jag känner ochså igen mig ! Är mammaledig med två små barn och ska snart börja arbeta. Har aldrig riktigt trivts med det jag jobbar som men är ändå kvar. Har alltid varit osäker och när man ser tillbaka på ens liv så känns det som om man haft så många olika roller..men det är kanske många som kännt så? "så många kvinnor som jag spelat och aldrig gjort det bra" (eva dahlgren) stämmer in riktigt bra...

• Anonym

ursäkta, datorn hängde sig..

• Anonym (vilsen)

förvirrad:

ja, jag lever ju på min man vilket kan få mig att känna mig värdelös ibland.

Och det där med vilken stil man har kanske inte verkar vara en så stor sak isig, men om det gör verkligen till. Jag känner att jag ialla fall vill ha en fast punkt där jag trivs. Tex hemmet. Jag vill göra det trivsamt för det är ju här jag tillbringar ALL min tid. Men jag vet ju inte hur jag ska inreda. Har också otroligt svårt att bestämma mig för saker för jag vetju helt enkelt inte vem jag äreller vad jag vill. Min man säger att jag får välja vadviska hitta på så att jag mår bättre, men jag känner inte för någonting ju. Jag känner att jag kan inte ta mig för någonting när jag inte vet vam jag är. Orkar inte ta hand om mina barn längre.

Anonym:

ja, det är en tänkvärd låt.

AnneSophie:

Jag är "bara" 25år.

Jag vet inte riktigt vad jag vill om jag fårdrömma obegränsat.

Jag vill bara vara lycklig och känna mig trygg i och älska mig själv. För somdet är nu tycker jag ju inte om mig själv.

Men något jag absolut vill ha är vänner. Varken min man eller jag har någon att umgås med. Det stör inte min man så myckret. Han tycker det räcker med arbetskamraterna under arbetstid. Men jag har ju varken arbete eller vänner och träffar därmed aldrig folk.

Så min dröm är väl att ha en annan familj som vi kan umgås med hela familjen.

• Anonym (vilsen)

oj, vilka mellanrum det blev i inlägget

• Catla

Känner igen mig i en hel del du skriver. Jag är åxå 25 kommer från en jobbig bakgrund väldigt otrygg o full av svek o andra saker jag inte riktigt vill skriva. Jag har två barn..väntar mitt tredje. Jag kan säga att jag har inte kunnat vara den mamma jag velat vara till mina två barn för jag har gått in så mycke i mig själv o min extrema tomhet. Jag började fylla den med massa saker som inte passar ihop med familj o barn o ansvar. Jag kände mig själv som ett vilset barn.Visste inte vem jag va,hur jag ville se ut,jag kände mig dubbel i allt jag kände o gjorde.Kände mig falsk o förvirrad! Jag fick borderline diagnos 03 men hjälp fick jag nu 07..och kan säga att de har varit till hjälp!

Nu väntar jag ju mitt tredje barn..kan hantera alla känslor bättre. Vissa dagar faller man ner,men man plockar upp sig snabbare.

Du kanske inte gillar terapi...men du har aldrig gått?el går du?

För mig kändes de skönt att få min diagnos för de förklarade väldigt mycket av känslor o beteenden...även om man inte ska göra diagnosen till en identitet,som man lätt kan. Men man kan åxå få den rätta hjälp man behöver.

babblar bara..men känner för din sits..o hoppas verkligen att allt ordnar sig!

• Eisa

Jag mådde också sådär en period, just den här känslan av att inte ha ett naturligt "jag" utan man måste tänka hela tiden "vad borde jag säga nu för att det ska se normalt ut?" osv. Ingenting kom naturligt.

Jag tror att det kan vara någon slags utvecklingskris. Kanske kan det hjälpa att göra något drastiskt, bara bryta upp från det liv man har och skapa ett nytt, eget, för då blir man liksom tvungen att hitta sig själv igen.

Egentligen vet du precis vem du är, du är du hela tiden, och du vet vad du mår bra av och inte mår bra av. Du har hela tiden tillgång till kärnan av ditt jag.

Vad vill du göra med ditt liv, fantisera helt fritt!

• Anonym (vilsen)

Vill tillägga att helst skulle jag nog vilja flytta från denna stad och börja om någonannanstans. Vi har ju ändå inga vänner som håller oss kvar här och jag har ju inget jobb. Jag tycker det är så jobbigt att stöta ihop med folk här och känner hur jag börjar bli folkskygg. Hade ingen rolig skoltid och jag vill helst inte se människorna som jag gick i skolan tillsammans med. Min man kan tänka sig att flytta så jag kan i princip bestämma om vi ska det eller inte. Men det med att ta beslut är ju som sagt inte min grej och när det gäller ett så pass stort beslut så känns det ännu svårare och ännu mer förvirrande.

Jag funderar också på om det är fel att ta barnen härifrån där dom har sina släktingar. Vad tror ni?

Vet också att jag behöver vänner för att må bra. Men när självkänslan är låg och förvirringen total så känns det rätt omöjligt att kunna "skaffa" vänner. Det är väl svårt ändå i vuxen ålder.

Men jag måsteju på nåt vis börja med att hitta mig själv och må bra i mig själv. Men hur gör man det?

Hur tarman reda på vem man är????????????????

Tror ni en flytt och miljöombyte är bra eller är det bara att försöka fly. Jag tycker ju att det är jobbigt att stöta ihop med folk från mitt förflutna här.

Svar på tråden HJÄLP- Jag har förlorat mig själv och vet inte vem jag är!