Kolla om en person är straffad eller anmäld för brott? Var? Osv..
Om man kollar ifall en person är straffad eller anmäld för ett brott - får personen ifråga reda på att jag har kollat det? Det är polisen man kollar hos va?
Om man kollar ifall en person är straffad eller anmäld för ett brott - får personen ifråga reda på att jag har kollat det? Det är polisen man kollar hos va?
vet inte om den infon är för allmänheten! har svårt att tro det! men du kan ju alltid kolla!
Utdrag ur brottsregistret är EJ offentlig handling och endast vissa har tillstånd att få ut sådan information samt personen ifråga själv. Om man är anmäld för ett brott betyder INTE att man är skyldig till brottet ifråga!
det var vad jag trodde! men om man ska anställa tex en barnflicka! Får man då inte veta om hon är anmäld för tex pedofili!? eller är det också förbjudet! jag menar alla jobb man söker så vill dom ju ha ett utdrag ur brottregiftet!!
Anonym (nej) skrev 2008-01-16 10:02:51 följande:
Man kan ju själv få utdrag ur brottsregistret. Om man söker jobb på dagis osv måste man ju ofta själv skicka in ett utdrag. Man får bara reda på om personen i fråga är dömd, inte anmäld eller misstänkt.
aha okej då förstår jag!!
Anonym (nej) skrev 2008-01-16 10:06:06 följande:
Jag ringde till tingsrätten en gång för att kolla upp mitt ex. De uppgav hans domar över telefon, utan att jag behövde säga vem jag var ens. Ville jag ha detaljer så skickades det via brev. Så tror det är offentliga uppfgifter, annars gjorde de väldigt fel!
Domar är offentliga uppgifter och eftersom man inte kan vara anonym i en rättsal så kan man säkert göra så. Men det finns ju ingen nationell databas där man kan söka efter namn eller personnummer och få upp domar över den personen. I så fall får man ringa runt till alla tingsrätter där den personen kan tänkas ha begått brott osv.
Frk Svår skrev 2008-01-16 10:15:11 följande:
Även om han bott i samma stad kan han ha begått brott i en annan stad. Domen hamnar i den tingsrätt där brottet är begånget.
Jag borde kanske veta varför det är sådär, men det gör jag tyvärr inte
Förtydling: Jag borde kanske veta varför brottsregistret inte är offentligt medan domar är, men det vet jag inte