• Anonym (...)

Kan man tugga nikotin tuggummi när man är gravid?

Kompisen och jag diskurerar och hon säger att man kan och jag säger nej...Så kan man tugga nikotin tuggi när man är gravid? Elle jag kanske borde skriva får man?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-16 10:58
    Formlerar om frågan...Skulle en BM/läkare rekommendera att man tog nikotin hjälpmedel istället för att röka när man är gravid?
  • Svar på tråden Kan man tugga nikotin tuggummi när man är gravid?
  • JessicaB

Det är väl klart man får det, lika som att man får röka när man är gravid.
    Sen hur bra det är är ju en helt annan disskusion, men du frågade om man får. Och svaret är Ja du får göra precis vad du vill när du är gravid....... finns inga lagar som säger annat pga en grav.

• Anonym (...)

Jag vet att man får göra som man vill MEN vi körde ihop oss på om det är rekommenderat tuggi eller ej..och jag har kollat på apotekets hemsida men inga konkreta svar....:=)

Smulan06 skrev 2008-01-16 10:45:49 följande:
    Det är väl klart man får det, lika som att man får röka när man är gravid.Sen hur bra det är är ju en helt annan disskusion, men du frågade om man får. Och svaret är Ja du får göra precis vad du vill när du är gravid....... finns inga lagar som säger annat pga en grav.
  • Empo

Nikotintugg är lika dåligt som cigg och snus.. Så ska du sluta, måste du sluta med allt. Även fördröjningsmetoderna!

• JessicaB

Nej självklart är det inte rekomenderat, lika som rökning inte är det.

• Ancha

Jag vart rekomenderad att använda nikotin tugg första tiden när jag slutade röka. Hellre det än att röka hela grav.

• Anonym (...)

Ancha, min kompis blev rekommenderad att ta tuggi början men hon försökte iaf helt utan...

Självklart är ju inget som har med rökning att göra bra...=) men endel kan ej bara gå cold turkey och det var därför jag var nyficken om någon fått *rådet* att använda andra hjälpmedel som bla ancha här ovan...=)

• JessicaB

J arekomenderad fråm BM kan man bli att en kort peroid använda nikotintuggummi el plåster t ex

• grynis

Har hört att nikotintuggummi, plåster etc. t.o.m. är värre för fostret än vanlig rökning. Varför det är en fördel med nikotinplåster m.m. för en vuxen person ist. för cigg är p.g.a. att du ej utsätter lungorna då för all skit, men just nikotinet, som är betydligt farligare för fostret än för dig, få ju bebisen då alltså i sig ändå..kanske t.o.m. i starkare dos än om du skulle ha rökt.

Nej! Sluta helt med intag av de uppenbara gifterna, det är nog med gifterna du får i dig annars dagligen bara i trafiken, sånt du inte kan göra nåt åt.

Och JA, jag har rökt. I 13 år! Slutade så fort jag såg ett plus på stickan. Skulle aldrig vilja utsätta en annan individ för onödiga gifter, det är EGOISTISKT!

• Astrosmurfan

Min bm sa att det var värre med nikotintuggummi än med cigaretter för man har inte forskat tillräckligt om dem.

Hon sa att försök sluta, men blir det överjävligt nå´ngång så ta då en cigg och försök hålla nere antalet / dag

• Anonym (...)

Grynis,

Jag har aldrig rökt när jag var gravid ....Kompisen o andra sidan har det skit tufft...Och det va därför hon undra om hon under en kortare period kunde ta tuggi eller dyl....

• Anonym

Nikotin som nikotin. Gör det INTE. Nikotinet i sig är farligt för barnet, precis som att snusa eller röka. Så hoppa över allt med nikotin i. TACK!!!

• buffylinn

Hej!

Jag slutade röka när jag fick plus, men istället för att sluta tvärt så trappade jag ner. Gick mycket bättre för kroppen han bli "van" med mindre o mindre och tillslut inget.

Det är svårt att sluta röka men ett barn är en riktig bra anledning.

Om man vill röka så kan man börja med det efter.

Hoppas att det går bra!

• Anonym (...)

Buffylinn,

jag sa till kompisen att trappa ner om det hjälpte henne bättre...När jag plussade slutade jag oxå tvärt men jag förstår oxå andra som har problem och dömmer dom inte för det...Anser att så länge man försöker är man på rätt väg...=)

Svar på tråden Kan man tugga nikotin tuggummi när man är gravid?