• kodoktorn

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

För oss är det också helt upp åt väggarna. Nu i kväll vill hon verkligen inte somna. De senaste nätterna har varit helt galna hon vaknar minst 5-6 gånger och vill äta minst 1 gång.
    vi flyttade henne till eget rum i går för att hon inte ska bli störd av oss vilket hon verkar bli. Härom kvällen var hon så arg för att hon vaknade när vi tände lyset och gick och lade oss att hon skrek i närmare en timme, ända tills vi släckt och låg tysta i våra sängar. Jag vet att det kan vara dumt att flytta henne när hon är i separationsfas men det går ju inte att vi råkar väcka henne heller. Får väl se hur det går, vi får ge det några nätter.

• kodoktorn
    Svar på #13
    Så var det för oss också. De flesta tycker att vi är knäppa när vi säger att vi slutade med napp när hon var 6 månader men man vill ju sova för sjutton. Det var bättre ett tag men nu har det varit sämre igen. Igår natt var dock underbar, hon vaknade 01.30 och ville äta, somnade direkt efter att hon ätit och sov till 06.40. Sen var det lite mer som vanligt i natt igen.
    Igloo79 skrev 2008-01-17 20:08:46 följande:
    Känner så väl igen mig i mycket av det ni skriver. Hur många använder napp? Vi hade jätte stora problem. Lillan kunde vakna allt mellan 10 - 20 gånger per natt. Jag överdriver inte. Vissa nätter jag jag inne hos henne minst en gång i timmen. Ibland mer. Fick aldrig mer än 30/60 min sömn åt gången. Det var verkligen tärande. Insåg att det var nappen som störde. Hon vaknade så fort hon tappade nappen. Vi började natta henne utan napp. Visst det blev en massa gnäll, men nätterna blev bättre. Inte perfekta, men bättre. Nu vaknar hon kanske 3 - 4 gånger/natt. Vissa nätter bara 1 - 2 gånger.
  • kodoktorn

Det var inte så besvärligt som jag trodde att få henne att sluta med napp. Första natten gallskrek hon i en timme när hon insåg att hon inte fick någon napp när hon vaknat till, kvällen därefter var det besvärligt i 20 minuter och sen verkar hon ha glömt bort vad det var. Hon har sett nappen någon gång efter det men bara tittat förvånat och undrat vad man ska med den till, så nu har de åkt till napparnas sälla jaktmarker - soptippen el förbränningsugnen.

• kodoktorn
    Svar på #32
    Vi har ökat på matmängden genom att ge middag av riktig mat och göra kvällsgröten till ett mellanmål i stället. Jag tycker att vår tjej sover lite bättre nu, det dröjer i alla fall längre tid innan hon vaknar. I natt vaknade hon inte förrän 3, 3.30 nånting.

Solsken i blick skrev 2008-01-19 23:24:20 följande:
    Vår dotter (7mån) har sedan några veckor börjat vakna mer på nätterna. Förut sov hon mellan 22-07. Nu händer det att hon vaknar 1-3 gånger per natt. Kanske är det inte jätteextremt, men det är stor skillnad mot förut. Ibland vaknar hon och är jätteledsen, men oftast verkar hon pigg . Brukar mata henne och hon äter ganska bra första gången på natten. Sedan får hon sova i vår säng och så vaknar hon ibland några gånger till och äter. Då är jag så trött att jag matar henne liggande. Har de nån tillväxtperiod vid 7 månader tro?Hur mycket välling får era barn? Vi ger 220 ml och ofta äter hon upp det. Kan man ge mer eller är det för mycket? Fick tipset av bvc att ge mer mat på dagen. T.ex. börja med mellanmål. Nån som har testat?
  • kodoktorn

I natt sov hon ändå bättre, jag får hoppas att det håller i sig. Somnade vid 19.30 och vaknade inte förrän 04.10 och ville äta. Jisses jag sov ostört från halv tio till 04.10, det har inte hänt sen hon föddes. Från halv fem till sju sov jag desto sämre måste ha legat illa för jag är jättestel i nacken och har en grym spänningshuvudvärk i dag.

• kodoktorn

Uppenbarligen berodde den goda nattsömnen för några nätter sen på att hon ätit mycket mer än vanligt. I går och i förrgår åt hon mer som vanligt och ville inte äta hela sin middag med följd att hon har vaknat 3-4 ggr och gråtit och inte velat bli lämnad ensam i rummet igen. Jag får väl kämpa på med att försöka få henne att äta mer. Skam den som ger sig.

• kodoktorn

Halloj!

Det var längesen jag var inne på den här tråden. Dottern var 8 månader när den startade och är ju drygt 9 månader nu. I natt sov hon för första gången hela natten, somnade vid 19.30 och sov till 05.45. Vi vaknade vid halv tre av att hon inte vaknat och sambon var tvungen att gå in till henne för att kolla att allt var bra. Hoppas att det håller i sig. Det kanske beror på att jag slutade amma för 4-5 dagar sen och sambon tagit nätterna sen dess och bara gett henne vatten så det kanske funkar med vatten flaska.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?