• didilej

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Achwell - att lyfta upp barnet i famnen och lägga ner det i sängen genast det är lugnt är som hämtat från "Tassmodellen" som är den "sovskola" som vi har följt (och gick från 10-15 uppvak per natt och trassliga läggningar till 0 uppvak per natt och superenkla läggningar på 1½ vecka). Klistar in mina tips från en annan tråd också här ifall någon här kunde ha lika bra nytta av dem som vi hade:

Dagtid: rutiner, rutiner, rutiner. Mat samma tid varje dag, sovtid samma tid varje dag. Massor med ömhet och gos så att närhetsbehover alldeles säkert är tillfredsställt inför natten.

Nattetid: Skippade nattamningen då jag visste att pojken åt ordentligt med riktig mat dagtid. Pappan fick sköta nattningen och de första nätterna så att lillkillen inte skulle bli distraherad av mjölklukten från mig.

Då lillkillen skulle nattas eller vaknade på natten följde vi följande "schema"
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Dessutom hade vi med en snuttefilt alltid då vi hade honom i famnen som vi sedan satte mot hans kind då lade ner honom i sängen igen. Snuttefilten funderade alltså som "trygghetsöverförare".

VARJE gång lillkillen vaknade eller skulle nattas gjorde vi på EXAKT samma sätt.

De första nätterna var lillen nog ledsen (men var ju då i pappas famn och inte övergiven) men på 1½ vecka började han sova 11 timmar i sträck. Den första nattningen och de första uppvaknandena var tuffast då lillen inte alls förstod varför vi inte vaggade/vyssade/ammade/you-name-it men relativt snabbt accepterade han det nya förhållningssättet och insåg att det enda som händer då det är mörkt i rummet är hand-smekning-famn-hand (vilket vi ibland fick upprepa gånger 10 för att poletten skulle trilla ner ;))

Denna metod kallas i Finland tassuhoito och kan väl närmast översättas med tassvård eller tassprogrammet. Grundtanken med förhållningssättet är att lugna barnet och få det redo att somna men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge :) Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

• didilej

28april, jag har flera länkar men tyvärr bara på finska :-/ (bifogar dem dock i slutet av meddelandet ifall någon som kan finska läser här)

Vad jag vet om metoder är att den introducerades för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Jag försökte hitta någon artikel av honom om detta men hittade tyvärr ingen som var öppen för allmänheten (dvs gratis... ). Vad jag vill säga med det här är alltså att metoden står på en stadig vetenskaplig grund.

Metoden är enkel och de viktigaste punkterna är sammanfattade i mitt tidigare inlägg. Det viktigaste är alltså en tydlig dagsrytm med mycket kramar, gos och närhet. Och på natten en för barnet tydlig och förutsägbar rutin där man genom fysisk närhet lugnar barnet och ger det möjligheten att somna själv. Snuttefilten är också viktig! Metoden går att använda oavsett om barnet sover i egen säng eller i familjebädd.

vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm
    www.hus.fi/default.asp

• didilej

Lyllo - jag veeet Den stora skillnaden är att man med tassmetoden får ta upp barnet i famnen vilket gjorde hela skillnaden för mig. Ramsandet saknas också (trots att jag vet att många anser det vara ett av de viktigaste verktygen). För mig kändes det dock inte naturligt att stå och vråla "nu är det natt, sov gott" med basunröst x 8 då mitt barn skriker HUR effektivt det än är sedan då man fått ramsan att sitta. Jag är alltså inte emot SHN eller AW, tassmetoden kändes bara mera naturlig för mig!

• didilej

Igloo79 - jag har också läst på om många kurer och tagit till mig det som jag känner att passar för oss. Jag lärde mig mycket om sömn i Somna utan gråt men tyvärr upplevde jag att många av verktygen där var för subtila - pojken förstod helt enkelt inte vad jag försökte säga. Dessutom fick han ju oftast komma till bröstet till slut och var då precis där han ville och efter 2-3 snuttar sov han gott igen i en timme eller en halv... Det som jag så där på rak arm kommer ihåg att jag lärt mig av boken är tydliga kvällsrutiner som förbereder barnet på att natten är på ingång. Ett exempel på det som jag har tagit till mig av SHN har varit att aldrig "ta morgon" då lillen skriker utan att i stället passat på att knäppa på lampan och visa "nu är det morgon" på när han har varit lugn.
    Tyckte också lite synd om grannarna då vi slutade med nattamningen och mumlade faktiskt något om tänder då vi mötte grannarna på gården och de log tröstande. Nå, de senaste 2 månaderna har det inte hörts varken knyst eller knäpp från oss nattetid så det jämnar väl ut sig

• didilej
    Lyllo skrev 2008-01-28 16:12:36 följande:
    Didilej - Jag tycker också tassmetoden verkar smidigare än SHN. Jag tror det inte egentligennhandlar så mycket om vilka verktyg man använder t ex ramsa eller vaggsång utan konsekvensen och lugnet.
    Så sant, så sant!
  • didilej

Igloo79-vi hade också några knöliga nätter där kring 5 på morgonen, det var tuffaste tiden på dygnet... Det var en viljornas kamp, men vi nötte, nötte och nötte samma rutiner om och om och om igen. Och för varje natt blev det lättare! Han kunde länge vakna till den tiden och skrika till helt kort ochb sedan somna om genast. Kämpa på, det kommer att gå bra skall du se!

• didilej

Igloo79 - Jodå. Det tar slut Till slut inser hon att mamma/pappa är envisare. Ni finns där för henne och snart, då hon har kollat tillräckligt många gånger, tror hon på det. Så här står det i mina papper (ber om ursäkt för den något klumpiga översättningen). "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga ordning i sin värld och som gör världen förståelig. Vanor hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd. Sådana här sammanfogningar kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt." Det är alltså på grund av detta man måste upprepa samma sak, gång på gång på gång tills bebisen så småningom lär sig. Men det är ingen superdupersnabb process. Men den pågår hela tiden, varje natt, varje uppvak, för er!

Jag tyckte att det var svårt att hålla några riktigt fasta tider då morgnarna började lite olika tider varje i början. T.ex. om lillen gnisslat sedan 5 kunde man ju inte på något sätt vänta tills klockan var 9 innan det var dags för morgonluren. Jag försökte hålla någonslags tider och kollade att det inte blev för många sovtimmar dagtid men de riktiga rutinerna föll nog på plats först sedan då lillen började vakna 7 varje morgon.

Skickar styrkekramar inför eventuella "nötnings-sessioner" i natt !

• didilej

Igloo79 - jättefint jobbat! Det är just det som är trixet att få babyn *redo att somna* men att babyn somnar själv utan hjälp utifrån! Keep up the good work

• didilej

Ullegulle78 - huvudsaken är att barnet läggs där det är meningen att det skall sova så att barnet liksom vet var det är då det vaknar till på natten! Du behöver inte vara orolig, fortsätt bara att lugnt och systematiskt följa samma rutin på kvällen och natten!

Igloo79 och Achwell - Härligt att ni börjar se resultat! Jag förstår Achwell att det kändes som ett nederlag med nappen men en gång är ingen gång två gånger är en ovana som det brukar sägas. Vår pojke tog aldrig napp så jag är ingen expert på det men jag tycker mig ha läst att ifall man inte får babyn lugn kan man ge nappen men ta bort den då barnet somnat (har tyvärr ingen aning om hur det skall gå till...) så att barnet i alla fall kommer från vanan att alltid måsta ha nappen i munnen för att sova. Men som sagt - har själv inga praktiska erfarenheter av det.

Välkommen alla nya! Hoppas att ni kan hitta tips och råd i den här tråden!

• didilej
    Ullegulle78 skrev 2008-01-30 09:04:46 följande:
    Tack för svaret!Försökte inboxa dig men det funkade inte,  därav frågan i denna tråd..Det kanske vore dax med en ny tråd: "vi som "tassar" våra barn" ? Många fler borde få tips om denna metod!
    Hmm, undrar varför min inbox inte funkar, det är ju lite störigt...

Jo, har också funderat på en egen tråd. Då kunde man liksom sammanfatta alla tips i ts... vad tror ni andra om det?
  • didilej

Igloo79 - jag har några funderingar. Är hon ledsen då hon vaknar på natten? Om hon "bara" är vaken, behöver ni göra något alls då? Kunde ni vänta tills hon blir ledsen och då visa "nu är det natt, nu sover vi". Alltså ingripa bara om hon är ledsen annars visa hur tråååkigt det är på natten

• didilej

Sitter och skrattar åt att "skitsnack" Man trodde liksom inte att bajshumor var kul förrän man själv fick barn!

• didilej

I de finska artiklar om sömn som jag har här hemma står faktiskt att man gärna skall ha hellyystankkaus (ungefär ömhetstankning) timmen före man går och sova, så jag tror nog att ni är på helt rätt spår då ni tänker massor med närhet och gos Och hur härligt är inte det att "måsta" gosa med små, små sötnosar

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?