• 28april

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Vad skönt att vi inte är ensamma.....
    Har en snart 9 månaders son som sover som en kratta. Så här ser det ut för oss. Somnar runt 21. Ca 22.00-22,30 drömmer han mardröm men då är det bara att ta upp i famnen så somnar han om på 5 minuter så det gör inget (mer än att jag tycker synd om honom). Oftast sover han sedan till 00 ca för att sedan börja vakna 1 ggr per timme. Ibland räcker det med att vagga sängen och sjunga lite men några ggr per natt ska det bäras, vyssjas mm. Det tar 30-90 minuter. Runt 06-07 vaknar han för vet inte vilken gång i ordningen och är då omöjlig att söva om så då går vi upp. Han säng står på min sida så det är alltid jag som vaggar i hopp om att det ska funka. Tyvärr vägrar han somna med sin pappa sedan 1-2 månader både på kväll, dag och natt. Mao jag börjar bli j-kligt trött. Är det helg får pappa gå upp och ta första vakna passet som är ca 1,5 tim så jag får sova den tiden men är inte jag där när han sedan blir trött så skriker han hysteriskt tills jag kommer....
    Skummade lite i tråden och såg att det ska visst vända efter 1-3 månader. Såklart är det 3 månader som gäller för oss då men då borde det ändå peppar peppar vara över om en månad eller så...;)
    Har inte velat testa att ge honom eget rum då de ju är i en separationsångestfas men ändå så undrar jag om det är så att vi stör varandra?
    Kan tillägga att han inte tar napp eller flaska så jag ammar ett mål på natten runt 01-02 men märker att det knappt finns nån mjölk alls nu....
    Hoppas verkligen vi alla får sova snart...
    Styrkekramar till alla!

• 28april

Här har vi haft ännu en knasig natt. Tur att det är helg snart så mannen kan ta lillkillen så jag kan få någon timmes extra sömn på morgonen, det behövs nu...

Ullegulle: Jag har trappat ner på nattamningen genom att sjunga, gunga istället för att mata. Tar ett mål taget så han hinner vänja sig. Har funkat bra än så länge. Ska snart ta sista målet också, hoppas det går lika smidigt:) Lycka till

Achwell: Hoppas planen går bra!

Igloo: Vad har ni för rutiner?

Hoppas vi alla får sova bättre snart!

• 28april

melker007: Vad skönt att det blivit bättre. Hoppas verkligen det håller i sig, det är ni värda.....

• 28april

Ilene: Lider med dig, vet hur det känns.
    Melker007: Vad skönt att ni fick lite sömn:)
    Siabellon: skönt med en hel natts sömn, det är nog min högsta önskan nu....:)
    Solsken i blick: Hoppas det vänt för er

Styrkekramar och lycka till till er alla från en som just varit igenom den värsta natten någonsin. Har inte fått sova mer är 30 min i sträck och den längsta sövningen tog 1,5! timmar. Börjar faktiskt bli riktigt orolig för att snart klappa ihop helt.....

• 28april

didilej: Det du skriver låter jätteintressant. Kan man läsa mer om det nånstans? Låter som om något som kanske skulle funka för oss. För nåt måste vi göra innan vi blir helt knas alla.

• 28april

Didilej: Tack för infon, tyvärr kan jag ingen finska.....
    Vi provade nu ikväll och det gick faktiskt väldigt enkelt, peppar peppar (vet knappt om jag vågar skriva det)
    Räckte faktiskt med att gå igenom de 4 stegen en gång så sov han sedan (var tvungen att ta alla stegen för han lugnade sig inte förrän han var i famnen). När han lugnat sig i famnen la jag ner honom, höll kvar handen en liten stund och gick sedan ur rummet. Inte ett pip hördes och när jag kollade efter en liten stund sov han.
    Hoppas hoppas denna natten blir lite bättre.

Styrkekramar till er alla

• 28april

Vågar knappt skirva det men vi testade tassmetoden redan igår och O somnade 19,40 och vaknade 06.10 och däremellan var han bara vaken 4! gånger. Varav en gång var han vaken ca 30 min och mumlade lite för sig själv och sedan somnade han om själv, det har inte hänt på gud vet när....hoppas hoppas....

Melker och Achwell: Vad skönt att det går år rätt håll.
    Håller verklige med om att det är skönt att prata med såna som har samma problem och som vet vad man menar och känner. Bara det gör att det känns lite bättre....det är guld värt:)

Hoppas vi alla får sova hela nätter snart, kramar

• 28april

Igloo och Didilej: Håller med er. Har också läst om en massa kurer men har tidigare tyckt att det antingen varit för myxket skrikande (vilket jag inte tror att min kille skulle bli tryggare av eller lära sig somna själv av) eller så har det varit för diffust (som i somna utan gråt). Tassandet känns som en kanonmedelväg. Jag vill hålla om min kille när han är ledsen, kan liksom inte bara låta ligga.
    Sedan så tycker jag att det är jätte bra att man har en rutin som talar om exakt hur man ska hantera nattning och uppvak.
    Fast det blev en liten anpassning igår kväll. Nattade som vanligt och när liten inte somnade utan blev ledsen gick jag in igen och då blev han genast lugn, behövde inte "tassa". Så fort jag gick mot dörren började han gnälla. Så efter några test att gå ut slutade det med att jag satte mig bredvid sängen, sa inget, utan bara var där och då somnade han lugnt efter en liten stund. Kanske fel att göra så men......
    I övrigt har vi haft en helt ok natt, fyra uppvak varav inget krävt att jag lyft upp honom:) det går verklige framåt.

Igloo och solsken i blick: trist med förkylningar, hoppas det går över snart. Vi är peppar, peppar förskonade än så länge.....

• 28april

Oj vad ni skriver flitigt:)

Igloo och Didilej: Ang att vakna för tidigt så har vi bestämt att före 06 är det inte morgon. Innan dess får Oscar ligga själv om han inte är ledsen. Blir han ledsen så kör vi enligt tassmetoden. Det verkar funka för oss....
    När vi började med tassmetoden för 5 dagar sedan så tog jag också bort sista nattmålet. Vet inte riktigt om det har påverkat men jag tror att lillkillen nu vet att det är ingen vits med att vakna på natten, ingen mat, inget kul, bara mörkt och tråkigt.
    Dock gjorde vi flera förändringar när vi började med tassmetoden så svårt att isolera vilken som hjälpte. Provade också den första natten att låta liten sova hos oss igen för att vi misstänkte att det skulle bli många uppvak och vi gjorde det främst för min del eftersom jag då skulle kunna tassa utan att gå upp. Så sedan i lördags tassar vi både vid nattning och ev uppvak på natten. Jag slutade amma samma kväll och han sover hos oss igen. Men det funkar! Inatt sov han från 21 till 05,30!!! Jag la handen på hans mage nä han blev orolig och han somnade om 1 timme till så 06,30 var han vaken men det är ju helt ok.
    Kanske är det inget av ovanstående som gett resultat utan helt enkelt det att han kommit ur sin fas? Han är ju 9 månader nu.....

Solsken: Oscar somnar vid samma tid som din Alva, vet att många förespråkar tidit nattning men det funkar liksom inte hos oss. Kanske våra små inte behöver lika mycket sömn? Jag börjar tro att Oscar inte har så jättestora sömnbehöv...
    Började med fullkornsgröt för ca 2 veckor sedan men märker ingen skillnad på mättnaden. Alicia m fl så märker jag ingen skillnad till natten vad gäller orolighet. Han äter sin sista gröt vid 20 och somnar sedan 21-21,30. Vi ger Sempers fruktgröt.
    Melker: Håller med dig om att det kan vara en vana att äta på natten. Så är jag säker på att det blev för min kille då jag märkte att han mest snuttade på nattne och han var inte vidare hungrig på morgonen alls. Nu har vi slutat helt med nattmaten och det har gått jättesmidigt. Lycka till!

Hoppas ni alla får sova snart, lycka till!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?