Inlägg från: Ullegulle78 |Visa alla inlägg
  • Ullegulle78

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Här har ni en till med en liten som plötsligt började sova sämmre i 7 månaders åldern...
    Vi blev helt chockade eftersom hon sovit hela nätter från 2 månade och frammåt.
    Hon vill äta mycket på natten och vi är lite oroliga för att hon ska få hål i tänderna..
    Hon har redan sex tänder (ganska tidig med dem..) och man vill ju inte behöva laga dem på en bebis..
    Någon som har bra tips på hur man minskar ner/ får bort nattätandet?

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Ullegulle78

nu ammar jag inte över huvudtaget, jag ger flaska och har så alltid gjort..
    Hon äter bra på dagarna. Så pass mycket mat att jag ibland skulle bli mätt på det..
    Har testat det där med vatten men det funkade inte så bra tyvärr. Arg och hungrig bebis blev resultatet.. Men vi kan ju alltid försöka igen.

Igloo79 skrev 2008-01-24 18:31:20 följande:
    Ullegulle: Här nattammas det fortfarande. Hon är snart 9 månader. det var lugnt ett tag med det, men nu verkar hon vara inne i en växtperiod helt plötsligt och vill äta massor (både natt och dag). Har en gång fått rådet att ge vatten i nappflaska på natten när man vill sluta nattamma. Hur äter hon på dagarna? Det kan ju spöka också. Om hon inte får i sit tillräckligt på dagen så tar hon igen det på natten. Får hon vanlig mat på dagarna och när började ni med det? Det har stört en del i nattsömnen också. Alltså när vi började med smakisar och så. Det resulterade i mer mat på natten. Det kan vara så många faktorer.
  • Ullegulle78

Usch! Igår var värst läggningen på lääänge.
    Jag började straxt efter 20.00 och 21.20 hade jag 2 bitmärken i överarmen. mörbultad mage och bröst av sparkar, inget tålamod och ett gråtande och övertrött barn.
    Tack&lov kunde maken ta över...

Är det möjligt att gå från pigg och glad till övertrött och sur utan att passera "trött"??
    Jag är så mör i dag. Både själsligt och kroppsligt. Riktigt skönt att vara på jobbet hela dagen..Oskyldig

• Ullegulle78

Jag har börjat "tassa" nu!
    I natt blir andra natten... Maken tog natten till idag.
    Han sa att det var ganska jobbit men funkade ok ändå.
    Vi har under en period försökt få bort nattätandet (dottern äter välling/ersättning på flaska) och det har varit svårt, nästintill omöjligt...
    Men sen fick vi tipset om att späda "nattmaten" lite åt gången (tex: 1:a natten 75% välling, andra natten 60&,  3:e natten 50% osv. osv.)
    Igår var 1:a natten med bara vatten i flaskan!
    Det har också gått bra att införa en snutte. Vi har en liten tummendocka som vi använder. Greppvänlig och mjuk.. (dessutom har vi två st av den, om en skulle försvinna..)
    Ska bli spännande att se hur det går i natt. *fasar*

• Ullegulle78

Det är inte lika gott med vatten, så tanken är att hon ska sluta "snutta" helt på natten.
    Men om det inte funkar så får hon gärna dricka vatten på natten. Snart kan hon hantera flaskan själv så då behöver vi inte vakna för att hon vill dricka...
    Jag är själv väldigt törstig på nätterna så jag kan sympatisera med hennes "ovana"

Igloo79 skrev 2008-01-28 23:07:53 följande:
    Ullegulle: Undrar om nattmatandet. Blir det inte bara att ni ersätter vällingen med vatten och det blir det hon vill ha i flaska? Eller slutar nattmatandet helt?Achwell: Jo natten var helt ok. Färre uppvak. Och ok tror jag också för att jag nu är inställd på att ta nattvaken på ett annat sätt än jag varit tidigare. Förut har jag bara önskat att hon kunde somna om utan att jag behövde ta mig ur min varma säng och blivit frustrerad när jag måste vakna hela tiden. Nu är jag inställd på att vakna och hjälpa henne. Lite för att jag äntligen har format en liten plan och hoppas på att den fungerar.Alicia: Har ingen lättsövd bebis (ibland kanske) Dock vaknar hon ganska ofta på natten och vill också minska (egentligen helt få bort - men får ta lite i taget) på uppvaken. Har ni napp eller annat ni använder när ni "söver" bebisen? Vi har nu tagit bort nappen och det har blivit lite bätter. JObbar nu med att få henne att sluta amma/äta. Eller slutat har hon gjort för nu ger vi henne inte mer, men hon har inte riktigt accepterat det, då det kommer en del protester.
  • Ullegulle78

En fråga om "tass-metoden":
    Nu håller maken på att lägga dottern. I går och i förrgår lade vi henne i vår säng men nu ser jag att maken lagt henne i sin säng.
    Kommer det sabba rutinerna? Hon har lagt sig samma tid (20.00 tiden) och har samma snutte men sover som sagt inte i samma säng..
    Orolig..

• Ullegulle78

Tack för svaret!
    Försökte inboxa dig men det funkade inte,  därav frågan i denna tråd..
    Det kanske vore dax med en ny tråd: "vi som "tassar" våra barn" ?
    Många fler borde få tips om denna metod!

didilej skrev 2008-01-30 08:57:50 följande:
    Ullegulle78 - huvudsaken är att barnet läggs där det är meningen att det skall sova så att barnet liksom vet var det är då det vaknar till på natten! Du behöver inte vara orolig, fortsätt bara att lugnt och systematiskt följa samma rutin på kvällen och natten!Igloo79 och Achwell - Härligt att ni börjar se resultat! Jag förstår Achwell att det kändes som ett nederlag med nappen men en gång är ingen gång två gånger är en ovana som det brukar sägas. Vår pojke tog aldrig napp så jag är ingen expert på det men jag tycker mig ha läst att ifall man inte får babyn lugn kan man ge nappen men ta bort den då barnet somnat (har tyvärr ingen aning om hur det skall gå till...) så att barnet i alla fall kommer från vanan att alltid måsta ha nappen i munnen för att sova. Men som sagt - har själv inga praktiska erfarenheter av det.Välkommen alla nya! Hoppas att ni kan hitta tips och råd i den här tråden!
  • Ullegulle78

Kommer inte in på din sida överhuvudtaget..
    Ja, gör en ny tråd!!
    Denna metod är så mänsklig och bra för dem som samsover också..

didilej skrev 2008-01-30 09:37:41 följande:
    Hmm, undrar varför min inbox inte funkar, det är ju lite störigt...Jo, har också funderat på en egen tråd. Då kunde man liksom sammanfatta alla tips i ts... vad tror ni andra om det?
  • Ullegulle78

här var det kaos efter några lugna nätter. men det är inte så konstigt eftersom dottern min är förkyld...
    hoppas hon piggnar till snart, måste ju vara jobbigt för henne att vakna var 20:e minut...Gråter

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?