• Alicia 72

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Hej!
    Finns det plats för en till med en sömnstrulande 7,5 månaders i denna tråd?
    Min dotter vaknar en gång i timmen från att man lägger henne till det är dags att gå upp. Hon ammas en gång när vi lägger oss vid 22-23 ca och en gång vid 2-3 tiden. Men det är inte amningen som är det jobbiga utan alla uppvak som inte leder någonstans.
    När hon vaknar får man lägga henne på sida med snutte och napp så somnar hon om på 2 röda.

Tassmetoden låter ju kalasbra!! Men jag vet inte om jag har hjälp av den då hon inte är svårsövd. Problemet är att hon vaknar stup i kvarten. Vad tror ni - kan jag använda mig av denna på något sätt?

Skönt att höra att det är fler med samma problem och att flera av er har börjat komma till rätta med sömnen igen! Det ger hopp!!

Alicia

• Alicia 72

Är det någon mer än jag som har en LÄTTSÖVD bebis där problemet inte är insomning utan 518 uppvak/natt? Och hur löser ni det? Känns svårt att "hindra" ett uppvak? Och som sagt - omsövning går på två röda så det är inte det jag behöver hjälp med.
    Vore så skönt att få i alla fall ett pass per natt med några timmars (kanske 2-3) sammanhängande sömn....

Alicia

• Alicia 72

Igloo79; Hon har napp.... Och jag vet ju vilken sömnbov den kan vara varför jag tänkt att jag kanske måste ta bort den. Men samtidigt är hon så duktig på att somna själv med sin napp och sin snutte att jag ogärna testar bara för att testa. Det känns inte riktigt 100 att det ÄR nappen. Ganska ofta har hon den kvar i munnen när hon vaknar.
    Hur länge sen tog du bort nappen? Känns det som att det var den som ställde till det?

Alicia

• Alicia 72

Igloo79; ja, jag kanske blir tvungen att bita i det sura äpplet... :_(
    Såg i en annan tråd att du även flyttat dottern till eget rum, vilket också är något jag har planer på (vet dock inte riktigt om jag ska vänta till en eventuell separationsfas passerat).
    Du får agera försökskanin även här och hålla mig uppdaterad!

Alica

• Alicia 72

latlisa; Gud vad lustigt att du skriver att mycket gröt gör henne oroligare! Har nämligen gått och funderat på vad 17 det är frågan om - den senaste veckan har hon sovit uruselt och framförallt OROLIGT som jag tolkar kommer från magen.
    Har tänkt just på gröten då vi för ett tag sedan började ge lite mer på kvällen. Men det är ju inga revolutionerande mängder mer hon få men det kanske passerat gränsen för vad som är OK då?

vad ger ni för gröt? Och hur mkt vatten har ni som bas?
    Vi har EkoGos mjölkfria gröt då vi för ett tag sedan utredde komjölksallergi (vilket det inte var) och då fastnade hon rejält för den gröten. Men den har 2 (!!) dl vatten som bas.
    Finns det någon extra snäll kvällsgröt tro?

Hon tar inte flaska så för mig är välling inget alternativ tyvärr.
    Ska prova i morgon att backa ett steg i grötmängden så får jag väl amma till förbannelse istället...

Alicia

• Alicia 72

latlisa; en fråga till - hur långt innan läggning ger ni gröt när det blivit oroligt?

Alicia

• Alicia 72

Hörni, ni som mixtrar med napp vs inte napp - märker ni någon skillnad på sömnen de sömnperioder barnet har napp jämfört med de perioder de inte har napp?
    Jag är som skrivet ovan osäker på om det verkligen är nappen eller inte som orsakar uppvaken (även om hon tappar den ofta). Jag upplever dock inte att hon sover längre de perioder som hon inte har napp än de perioder hon har napp.
    Efter amning på natten somnar hon som en stock så då brukar jag inte stoppa in nappen (så klart) men lik förbaskat vaknar hon efter en timme eller så. Fast det kanske är en vana att nappen ska vara där även om den inte satt där när hon somnade?

Alicia

• Alicia 72

Solsken...; Och jag som ger gröt bara 1-1.5 timme innan... (Något jag också flyttat närmre och närmre läggning när jag tänker efter. Inte mycket men ändå)
    Min plan att få henne att stå sig bättre på natten kanske har gått i baklås och resultatet istället blivit att hon vaknar oftare?? (Dock äter hon ju inte så ofta på nätterna längre...)

Någon som vet hur nära inpå nattning man kan ge gröt? Och som sagt - hör gärna av er med tips på snälla grötar då damen inte tar flaska... Eller jag tror inte hon vet vad hon ska göra med den helt enkelt.

Alicia

• Alicia 72

Hörni - för att fortsätta matdiskussionen - vad tror ni om att byta ut gröten som jag ger 1.5 timme innan det ska sovas mot ett riktigt middagsmål? Och så småningom kanske få in en välling PRECIS innan läggning?
    Hon får inget middagsmål idag förutom gröten. Jag har ammat aväldigt mycket än så länge och har inte haft brådska att implementera riktig mat. Så det hon fått hittills är en riktig lunch och ett stort mål gröt på kvällen.
    Men som sagt - kanske ska byta ut gröten mot en riktig middag och istället lägga gröten till frukost?
    Blir 1.5 timme innan sovdags lagom för en middag?

Alicia

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?