Inlägg från: Solsken i blick |Visa alla inlägg
  • Solsken i blick

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Vår dotter (7mån) har sedan några veckor börjat vakna mer på nätterna. Förut sov hon mellan 22-07. Nu händer det att hon vaknar 1-3 gånger per natt. Kanske är det inte jätteextremt, men det är stor skillnad mot förut. Ibland vaknar hon och är jätteledsen, men oftast verkar hon pigg . Brukar mata henne och hon äter ganska bra första gången på natten. Sedan får hon sova i vår säng och så vaknar hon ibland några gånger till och äter. Då är jag så trött att jag matar henne liggande. Har de nån tillväxtperiod vid 7 månader tro?

Hur mycket välling får era barn? Vi ger 220 ml och ofta äter hon upp det. Kan man ge mer eller är det för mycket? Fick tipset av bvc att ge mer mat på dagen. T.ex. börja med mellanmål. Nån som har testat?

• Solsken i blick

Vår natt såg ut såhär: Hon somanade 21.45. Vaknade och var jätteledsen nån timma senare för hon hade vänt sig till mage i sömenen, vilket hon avskyr. Somnade om snabbt. Tror hon vaknade nån gång till och jag stoppar in nappen. Sedan vakande hon vid 01 och det funkade inte att ge henne nappen. Hon ammar och sedan somnar hon bredvid mig i sängen. Sen vaknar hon vid 04 och snuttäter och sedan nån gång till. Som ni ser har jag inte riktigt koll på vad som händer.

Eftersom jag har varit van vid att sova nästan hela nätterna är jag så trött att jag har börjat ligga ner och amma henne, vilket gör att vi båda somnar om snabbt. Men jag funderar på om det är det som gör att hon vill äta oftare? Alltså att hon ligger nära och känner "mjölkdoften"?

Sen har hon börjat äta sämre på dagarna. Förut kunde hon äta en hel stor barnmatsburk. Men nu är det olika från gång till gång. Försöker laga egen barnmat, men den vill hon knappt ha längre. Det enda som hon äter bra av är vällingen på kvällen... Hon har precis fått sin tredje tand och varit lite gnällig över den, kanske är det...?

• Solsken i blick

Menade att jag inte hade så bra koll eftersom jag halvsover Och ursäkta alla felstavningar!

• Solsken i blick
    Melker007 skrev 2008-01-21 14:39:43 följande:
    Så, precis hemkommen från bvc där jag kräkt av mig allt om nätterna och sömn! Kändes ganska bra faktiskt Natten har varit lika tråkig som vanligt men det var enligt bvcsköterskan "helt normalt" - som allt annat... Hon sa att det är vanligt vid 7 mån ålder och håller ofta på i 1- (håll i er nu) 3 månader!!!!! Så det är bara att hålla ut och fortsätta upprepa mantrat "det går över, det går över, det går över..." på ens sömnlösa nätter.Hur var annars era nätter? Märkte ni av att jag bad?
    Herregud 1-3 månader Eller jag ska väl inte gnälla så mycket. Vissa här verkar ju hade mycket värre men ändå
  • Solsken i blick

Upplever ni att era barn är mer "mammiga". Tycker att min Alva har varit det några veckor, men det har alltid varit okej med hennes pappa. Igår då jag var hemifrån några timmar var hon jätteledsen och tittade mot ytterdörren hela tiden Pappa fick inte ens ge henne välling. Nån som känner igen det? Hoppas verkligen detta bara var en engångsföreteelse. Ska ju börja jobba i maj...

Hade stora problem att få henne att somna i natt. Fick amma henne till sömns. Vet att det inte är bra och man vet ju inte hur länge till man kan amma heller. Hon somnade vid tolv och jag la över henne till hennes säng. Sen vaknade hon efter nån timma, otröstlig och så har hon sovit bredvid mig i sängen resten av natten. Hon har nog vaknat 1-2 gånger och ätit...

Har försökt få i henne mer mat dagtid, men jag tycker bara hon äter mindre och mindre... Hon vill amma mer istället.

• Solsken i blick

Vi har haft en bra natt här. Igår var vi borta på förmiddagen och min dotter har svårt för att somna i famnen så hon sov inget på förmiddagen. På eftermiddagen sov hon nästan två timmar.

Hon har ju varit lite dålig med maten på senaste, men hon åt ganska bra igår. Middag vid 17. Vid 19 gav jag henne ett extra mål mat - gröt. Sedan såg jag att hon var trött och så drack hon 80 ml välling. Somnade gott, vid 19.45. Om hon somnar så tidigt vaknar hon alltid och är pigg och glad mitt i natten, men det gjorde hon inte! Hon vaknade vid 1 och ammade men sedan sov hon ända till 7 på morgonen! Vaknade nog till nån gång, men inte så jag behövde ta upp henne Hon sov dessutom i sin egen säng även efter att jag ammat henne. Så gott att ha sängen för sig själv!

Undrar om gröten har nåt med detta att göra? Det var ju som sagt ett extra mål, vilket hon inte brukar få. Fast å andra sidan drack hon ju mindre välling. 80 mot 220. Så hon kanske fick i sig lika mycket mat. Visst borde väl 1 dl gröt mätta mer än 1 dl välling? Ska testa att göra detta i kväll också. Fast då ska jag se om hon är pigg nog att vänta med vällingen, så kanske hon får i sig lite mer och jag slipper mata henne vid ett...

• Solsken i blick

Vi har också haft en bra natt Hoppas periden börjar gå över!

Achwell: Typyskt att du inte kunde sova när du hade chansen Jag är likadan när Alva sover på dagen. Har så svårt att koppla av, så mycket man borde göra. Men på natten så går det ganska bra.

Didlej: Vilka bra tips

• Solsken i blick

Vi har haft en jobbig natt! Alva har fått sin första förkyldning och har vaknat hela tiden. Hon har smågnällt både på dagen och natten Stackare! Åh vad vi är trötta idag!

• Solsken i blick

Achwell: Kvällsläggningen är oftast vårt problem. Min dotter är jättepigg och glad. Även om hon nästan somnar vid vällingen är hon extremt pigg då man lägger henne i sängen. Hon ställer sig upp och "skakar galler", skrattar och pratar. Tyvärr så dunkar hon i huvudet otaliga gånger Då är hon inte så glad. Och lägger man ner henne på kudden så står hon snart upp igen Har börjat lägga henne lite senare, då hon verkar trött, men det är inte alltid det funkar heller.

Är trött idag också. Har varit vaken sen sex eftersom Alva inte ville sova mer då. Gick inte att lägga ner henne. Jobbigt för henne att vara så snorig. Inte nog med förkyldningen, tror fjärde tanden är på gång också.

Hoppas ni andra har fått sova i natt Själv ligger jag här på golvet och slöar medans Alva leker. Hoppas inte grannarna ser mig bara då tycker de väl att jag är en slö mamma

• Solsken i blick

Achwell: Tack för tipset! Ska testa det!!! Får se hur det går... Min dotter är väldigt aktiv (fast det är väl vanligt i denna ålder antar jag) och har svårt att sitta stilla. Hon vill vara på golvet och krypa hela tiden. Sitter hon i knät ska hon pilla och greja med näsa, hår och tänder hela tiden Men att dämpa belysningen har jag inte testat...
    Skönt för dig att du har fått sova gott igen!

Ullegulle: En nappflaska till dig också menar du Hoppas det funkar för er! Ska själv testa nåt likande när Alva blir frisk igen om hon fortsätter nattäta.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?