• Fialottis

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Hej, här är en till med detta problem.. Vår dotter är 7 mån+1v. Hon har alltid sovit jättebra, har eget rum nu och sovit hela nätter sedan hon var någon vecka (förutom amningen på natten när hon ammade).
    Sen någon vecka tillbaka så vaknar hon alllltid ca 22,30 och är orolig, ledsen och störd i sin sömn. Tar oftast en timme med gnäll innan hon verkligen somnat igen.
    Hon är lätt att lägga, somnar i sin säng utan problem. På natten sedan vaknar hon oftast ett par ggr men då räcker det oftast att jag stoppar in nappen så somnar hon om igen.

På dagarna sover hon numera bara 2 ggr.

Har förstått att det är ungefär så några av er har det.. har ni några tips till oss?
    Kanske ni redan skrivit det, men det är 27 sidor att läsa igenom i tråden..
    Hoppas att både ni och vi får en hyffsad natt!

• Fialottis

Ja, det känns bra med lite stöttning.. Än så länge har jag bara varit inne hos henne 3 ggr och det har varit tyst nu i 20 minuter så kanske man kan gå och lägga sig nu!
    Jag har läst att man ska försöka att inte ta upp barnen när de piper, gör inte ni det heller?

• Fialottis

God morgon!
    Ang. eget rum så flyttade vi E när hon verkade störas av att vi lade oss, pappas snarkningar mm och det gick bra. Det är inte förrän nu hon börjat strula.

Kvällen igår var sådar rolig.. Hon vaknade exakt kl 22,30 som vanligt och bökade och gnällde i sängen. Lugnade sig när jag buffade i rumpan och stoppade in nappen.
    Höll på så i 1,5 timme med ca 10-15 min mellanrum. Precis lagom så att man trodde att hon somnat och att jag själv börjat slappna av lite för att sova..
    Vaknade bara till en gång vid 04,00 och då räckte det med nappen sen sov hon till 7,45. Hyffsad natt men tråkig kväll!

Tack för tipset ang. läggningstiderna. Ska testa det i kväll och så om det går, oftast är hon så trött så hon vill somna när hon får vällingen, men jag ska försöka.
    Ska även vara lite mer noggran med sovtiderna på dagarna så att hon får sin sömn då, och inte somnar i bilen typ 7 minuter innan vi är hemma och ska av bilen igen ( hon vaknar alltid då, sover inte i sin bilstol).

Nu är det snart dax för morgonluren, då ska jag faktiskt oxå lägga mig en stund! Även om hon bara sover i en halvtimme kan det vara skönt. Hon sitter i sin gåstol i V-rummet nu, har varit tyst ett tag så hon grejjar nog med DVD skivorna så jag får gå nu..

• Fialottis

Då var E nattad.. Gick smidigt och snabbt, hon var jättetrött. Jag försökte hålla ut och lägga henne lite senare som ni föreslagit.

Hon har sovit ganska mycket under dagen (totalt ca 3 timmar) så jag får se vilken nytta det gör på sömnen i natt.
    Hon lär väl vakna vid 22,30 som vanligt!

Lycka till ni andra oxå där ute!

• Fialottis

Här har det oxå varit en bra natt! Inget uppvak kl 22,30 som alltid annars! Satt och kollade på TV, lite stressad för man väntar ju bara på att walkie-talkien ska starta..
    Gick till sängs med samma stress men inget hände förrän 04,00då hon pep till men det räckte med nappen då och sen sov vi till 08,00.

Igår var en bra dag med tider och sömn, undrar om det är det som spelat in? Hon var även riktigt trött när jag la henne en halvtimme senare för mormor passade henne på kvällen och då är det alltid mycket aktivitet!!

Idag är det babysim och hon kommer säkert att somna i bilen på väg hem så då lär väl EM inte bli något vidare och kvällen blir oxå påverkad..
    Men vi får la se! Jag vill ju simma med henne oxå, hon älskar ju det!

Igloo: Känner igen det.. Och när man sen tänker tillbaka så kommer man inte ihåg hur många ggr man varit uppe på natten!

Sqti: Typiskt att nåt sånt händer när de precis somnat..Skönt hon somnade om snabbt igen.

• Fialottis

Då var E nattad. Pappa gjorde det idag, han har även tankat närhet ikväll då jag var på viktväktarna!
    Hon envisas med att vända sig till mage i kväll för första gången. Hon sover ALLTID på ryggen på nätterna annars.. Får väl se hur det påverkar nattens sömn.. Hur sover era bebbar?
    Vänder ni tillbaka de?

Igloo: Men va läskigt.. Jag hade blivit skraj! Men sen e jag ju lite tramsig oxå!

Achwell: Typiskt att tanden ska strula nu.. E har nog oxå tand nr 3 på väg upp nu, ser ut som det!
    Vad innebär tassmetoden? Du kan ju bara skriva lite kort om du orkar!

Vi hörs väl senare när det är dax för uppvak.. Jag HOPPAS ju att vi inte gör det iofs!
    Kramar på er!

• Fialottis

Inget uppvak här heller än... Nu testar jag att gå och lägga mig tidigt för en gångsskull!
    Hon har lagt nappen utan att säga nåt så kanske jag får gå upp och stoppa i den senare men än är det lugnt.

Achwell: fortfarande lugnt hos dig oxå?

God natt!

• Fialottis

Låter som om det har gått bra för de flesta i natt!
    Här gick det oxå bra, inget uppvak förrän kl 04,50 och då räckte de med nappen sen var hon tyst igen. Vaknade för morgonen redan 07,30 iofs, men hellre det än uppvak på natten!

Hur sover era barn, mage eller rygg?
    E sov på mage hela natten och det var tydligen bekvämt!

Nu e det vilodags för E och städdags för mig!

• Fialottis

Vi flyttade in E på eget rum vid jul. För att vänja henne lite innan dess så lät jag henne sova eftermiddag där i sin nya säng, vi var där inne och lekte på dagarna lite (på golvet).
    Jag har oxå köpt en napplampa som vi har på och jag har även en annan lampa eller tänt i hallen utanför så att hon skall se att det inte är helt svart i huset!

Dessutom så var vi lite extra på "G" när hon skulle sova där de första nätterna, så att man var där inne på studs om hon blev orolig, så att hon skulle känna sig trygg och så..

Det är säkert lite olika hur man gör, men så gjorde vi iallafall!
    Det känns lite konstigt när man flyttar in dem, men det går "över" efter några dagar!
    Vi flyttade tillbaka E i några dagar när hon var sjuk så jag kunde hålla ett extra öga på henne.

Lycka till!

• Fialottis

Hej på er! Vår kväll och natt har varit bra! Hon somnade vid 20,30 supertrött.. Jag hade en massa folk här hemma i gårkväll så hon blev ordentligt road!

Vaknade till vid 23,15 och jag trodde det var kört men sen sov hon hela natten till kl 07,10 då hunden skällde som en galning vid ytterdörren..
    Hon brukar inte göra det så det måste ha varit nån på tomten :( Jag gick och la mig igen men vid 07,45 tyckte Elin att det var dags att gå upp!

Idag har jag varit ute med en kompis och promenerat så FM vilan blev ute, jättefint väder ju!
    Vi håller oxå på att få lite ordning på våra sov rutiner igen.

Vi har alltid haft fasta tider osv. men jag trodde att det inte var så "farligt" om man släppte lite på dom nu när hon ändå är så pass gammal (somnar lite i bilen osv) men det har spelat jättestor roll för oss med så nu e det fasta tider igen!

Solsken i blick: Ang. vällingen. Jag har kokt vatten färdigt i kylen (vi har egen brunn) sen bara värmer jag det i micron och öser i 4 mått välling och skakar så e det klart.. tar bara 40 sek!

• Fialottis

Här är det oxå precis nattat.. Hon var trött och pipig men när hon fått välling vid 20,00 så blev hon pigg och var vaken till 20,30. Hon kräktes sedan så det var till att byta kläder och tvätta lite! Tror det var en hick eller rap på tvären som gjorde att vällingen kom upp.
    Får hoppas det inte blir mer för hon var magsjuk för 2 v sedan och det var inget roligt alls.

Nu sover hon, utan nappen!? Hon som alltid velat ha napp innan, skumt! Men tanden där uppe är snaaaart ute så kanske det skaver lite?

Achwell: Skönt att nattningen gått bra.. håller tummarna att natten oxå blir bra! Jag brukar se samma mönster på Elin, när hon samlat på sig lite sömn så sover hon mindre på dagarna. Dessutom brukar man märka att hon tar igen det dagen efter om hon haft en "dålig sömndag"!

• Fialottis

Hm... Nu är nappen inne igen! Hon gnällde lite och fick nappen, sen dess har det varit tyst! Men klockan är inte så mycket än ju så det kommer kanske snart..

Achwell: Hon har 2 tänder som hon fick i början av december, och sedan är det en på gång där uppe.

Nu ska jag försöka slappa lite och sen sova! Hörs i morgon igen allihopa!

• Fialottis

Här har det oxå varit en bra natt, inget uppvak alls förutom det när hon fick nappen, men det var ju vid 21,30 tiden. Superskönt!

Hon vaknar redan vid 07,30 men ligger kvar och snackar i sin sång så jag kan ligga och dra mig lite, skönt.. Idag steg vi upp ca 08,15.

Achwell: Skönt att bebben vaknar utsövd och glad, man känner att förutsättningarna inför dagen är mycket bättre då ju!

Idag är det fredag och Tex-Mex kväll med några vänner som har tvillingar. De är Elins bästisar så det ska bli roligt!

Ha en trevlig kväll och helg allihop!

• Fialottis

Hej på er!
    Hos oss har det varit en bra helg, mycket aktiviteter.
    I går var vi hos några vänner och Elin somnade fint i sin vagn där, lades över i sin säng när vi kom hem och hon pep inte förrän kl 05,00 och fick då nappen instoppat på nytt! Sen sov hon till 08,30.

Achwell; jag har oxå funderat på det med att dom vaknar "för tidigt", dvs runt 07,00 äter och sen e trötta efter en timme igen..
    Igår kväll ville inte E ha någon middag precis så jag gav henne lite gröt vid 19,00 och sedan välling som vanligt vid 20,30. I morse sov hon ända till 08,30.. Undrar om de kanske vaknar för de är hungriga och inte helt utsövda?
    Kanske jag ska försöka lägga in ett litet mål med gröt vid 19,00 och se om det blir bättre.
    Väntar några dagar och ser hur det utvecklar sig först.
    E äter nu 5 ggr per dag varav två är välling och ett är mellis.

Hur äter din tös?

• Fialottis

Här har det gått bra, hon somnade på typ 2 minuter.. Var jättetrött i kväll.
    Vi har det precis likadant som du Achwell, Elin piper och gnäller oxå hela tiden när hon äter. Äter inte fullt så mycket som vanligt men det mesta går ner under gnällandet.
    Hon stoppar sin hand i munnen efter varje tugga, som om det gör ont i tandköttet där tanden snart bryter ut.

Får hoppas det går över snart.. Jag hade gjort smaskig kalkongryta med grönsaker till henne idag men inte det heller var så lockande tydligen!

Nu e det snart fikadags så ni får ha det bra tjejer.
    Hoppas vi får en god natts sömn precis som i går, helt utan uppvak!

• Fialottis

Här har nattningen gått bra, inte ett enda pip från sängen!
    Tror oxå att det vänt för oss nu, hon vaknar inte så ofta på nätterna nu. Händer nångång men det räcker med nappen då.
    Det har varit ganska sega 3-4 veckor men kanske man kan slappna av lite på kvällarna nu..

SaraF: Elin sover oxå två ggr per dag.
    Jag håller ganska hårt på våra tider, både med mat och sovande. Hon mår bäst av det har jag märkt..
    Jag lägger alltid henne 11,00 för en FM vila och då sover hon ca 45 minuter.
    Sedan sover hon andra gången kl 15,00 och då ca 1,5 timme. Är vi iväg eller ute så försöker jag fixa till det så hon sover antigen i sin vagn eller hos någon kompis.
    Hon nattas hon vid 20,15 tiden och det funkar bra nu.
    Jag har märkt att bara 10 min sömn i bilen på vägen hem eller så, kan ställa till det mycket för oss! Därför blir det mycket sång i bilen :,)

Alla barn är ju individer men detta passar för oss.. Har du någorlunda fasta tider så hon vet vad som "väntar" på dagarna?

• Fialottis

SaraF: Ja, så tyckte jag oxå i början, att man var bunden.. Men man får överväga vilket som är bäst kanske? Och man vänjer sig att planera och göra saker mellan och under sovtiderna tycker jag.
    Tex. försöker jag göra mina aktiviteter på Fm för då ska hon bara sova en kostare stund och det kan hon göra var som helst nästan! Och på Em brukar jag försöka vara hemma för då ska jag ändå fixa med maten till både henne och oss, städa lite kanske osv..

• Fialottis

Hej, här var det en katastrofnatt.. Vaknade varannan timme och pep. Det räckte iofs att stoppa in nappen men man ska ju ändå upp och in på hennes rum. Och sen har jag fått jätteont i ryggen, så det gör ju inte saken bättre. Kan knappt bära tösen ju!
    Får hoppas hon vilar lite snart (ligger och pratar i sängen nu), så lägger jag mig oxå.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?