• latlisa

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Vi körde ett par nätter då sonen på 7mån skulle sluta nattamma, det gick ganka bra från att ha snuttat typ 1 gång itimmen till en gång 03.30. Han somnade själv också, MEN de tre sista nätterna har varit 7jävliga svåt´rt att somna, sover oroligt-kanske drömmer han men man drömmer väl inte hela tiden, kan va tänder på gång eller så är han väl inne i separartionsfasen. Men man är väl optimist och tänker att ikväll bli det nog bättre.

• latlisa

Jag ser ett mönster på min son att dom kvällar han har ätit på tok för mycket gröt precis innan sänggåendet så har han sovit oroligare, bara en tanke.

Melker007 skrev 2008-01-30 09:37:01 följande:
    Hej tjejer och hej ni nya! Trevligt med fler i tråden och skönt att veta att i är ganska många En sak som slår mig är att ni är uppe så sent på kvällen!!! Jag stupar i säng kl typ 20 strax efter M Passar på att sova några rejäla timmar eftersom han sover så lugnt fram till midnatt typ. Mannen är ju borta och vad tror ni händer??? Japp, rätt gissat - en riktigt tråkig natt igen!!! Vaken hur många ggr som helst och nu vill han inte ha särskilt mkt välling som han velat ha innan utan nu är det mest napp, sjunga osv. Han är överraskningarnas man min lille Melker Solsken i blick: Jag började m fullkornsvälling/-gröt för 1 vecka sedan ungefär och det var i samband med det som han började sova längre stunder. Så jag har definitivt märkt skillnad. Igår gav jag dessutom honom gröt som vanligt vid 16.30 och hann även med att stuva i lillen ett mål spagetti köttfärssås innan badet vid 18.30! Det gick ner alltihop och efter badet var det den obligatoriska vällingen i sängen (19.00) och hela den flaskan (220 ml) gick ner den oxå!!!! Och då tänkte ju jag såklart att här kommer det att sovas järnet - men som sagt - upp som en sol ner som en... just det PANNKAKA!!! Han sov ju inte alls längre! Men ok, han var inte vällingsugen men vaknade gjorde han ändå... Kan det vara så att han är "programmerad"att vakna med jämna mellanrum sedan amning och välling trots att han inte idag är hungrig? Att det är gammal vana som kan jobbas bort? Vad tror ni tjejer??? Sqti, du verkar nog ha samma tanke eller?Ja ja, det blev långt det här men nu sover ju M så då får man passa på att surfa runt lite Hoppas att natten har varit bra för er alla trots att flera hade jobbig läggning!Hörs igen och kram på er så länge
  • latlisa

Vet ej om min teori stämmer längre, igårkväll fick han middag 17.30 och gröt (majs och havre) 19.30 på 1dl vatten med hemgjort äpplemos och sen sängen direkt sommnsde medetsamma men sen fick vi stoppa in nappen några ggr. under kvällen, men från 24 så var han ganska orolig och fick liga hos oss, fast det hade kanske inte med för mkt. mat att göra när det var så sent. Han tar inte heller välling och det har jag varit ganska ledsen över, men nu tänker jag att det är positivt istället, det blir ju inga nattmål och man slipper avvänjningen senare. Han ammar en gång mellan 04-06.

• latlisa

Glömde att säga att när pappa ger gröten då kan han göra på 2-2,5 dl vatten men då var nätterna ännu värre.

• latlisa

"S" får middag på kvällen och gröten ca. 2 timmar efter, införde det när jag skulle sluta amma på natten och märkte en markant skillnad 1:a kvällen, sov fler timmar än innan. Jag tror att det är bara att acceptera att vissa nätter är stökigare än vissa men hos oss är det iallafall bättre än innan då han till slut ville snutta varannan timme. Ju äldre han blev dest oftare ville han snutta.

Alicia 72 skrev 2008-01-31 16:28:00 följande:
    Hörni - för att fortsätta matdiskussionen - vad tror ni om att byta ut gröten som jag ger 1.5 timme innan det ska sovas mot ett riktigt middagsmål? Och så småningom kanske få in en välling PRECIS innan läggning?Hon får inget middagsmål idag förutom gröten. Jag har ammat aväldigt mycket än så länge och har inte haft brådska att implementera riktig mat. Så det hon fått hittills är en riktig lunch och ett stort mål gröt på kvällen.Men som sagt - kanske ska byta ut gröten mot en riktig middag och istället lägga gröten till frukost?Blir 1.5 timme innan sovdags lagom för en middag?Alicia
  • latlisa

Här har det varit 3 pestiga nätter och inatt var det kulmen och det blev ju inte bättre av att pyjamasen var våt 01.50 och var tvungen att byta sen var ju "S" vaken och skrek mestadels fram till 03.15 då jag tog fram "boppsen" sen somnade han men var ändå inte helt lugn. Inget hjälper varken att ligga hos oss eller att ha honom i famnen, jag till och med gjorde lite vällling i tron att han skulle ta det,men varför skulle han ha ändrat sig. Han kan ha tänder på gång för att han dreglar mer än nånsin och är lite förkyld. JaJa få väl se inatt, ska vara själv med ungarna ikväll och det kan inte bli värre än inatt tänke jag.
    Grattis till alla er som fick en bra natt och hoppas att det håller i sig.

• latlisa

Nån här som har erfarenhet av silonsalva? Tycker att "S" blivit rödare av den? Kan bajset fräta när det är tänder på gång?

• latlisa

Natten till söndagen var helt OK, sov från 20.15 till 23.00 då börja han att skrika, jag provade allt, då kom mannen hem och han sa att det luktade bajs, stackars liten, jag är förkyld och då försvinner mitt luktsinne helt jag hade ändå kört ner näsan och kände ingenting och han som är så röd i baken, men ny blöja och salva och han somnade om medetsamma och sov till 03.00 då fick han amma och sen till 07.30. Fler såna här nätter önskar vi men utan bajs. Har nu smörjt honom med pevaryl för att kolla om det är svamp. ingen annan salva hjälper.
    Lycka till alla med nattningarna!!

• latlisa

God Morgon Allihopa, Hoppas att alla har haft en bra natt!
    Själv har vi haft två bra nätter nu. Bara ett par st. nappinstoppningar och ammat vid femtiden. Igår sov han till 8.30 och idag till 7.00. Brukar braka loss igen så fort man säger något,(varför är det så), så nu är jag beredd på en stöknatt. Ha en bra dag och önskar att ni som är sjuka är bättre idag.

• latlisa

Igloo79:Så avundsjuk jag blir på att du kan gå ut i snön, vi bor utanför Halmstad och vi lär väl inte få någon snö denna vinter, tänker att "S" kommer aldrig att få uppleva snön för vintrarna finns inte längre.

• latlisa

"S" har varit dålig i magen idag och om det är tänderna som jag tror och hoppas - Hur länge är dom dåliga i magen, rumpan är röd ock knottrig Ajajajajajaj, är det någon som har erfarenheter?

• latlisa

Börjar också fundera på Ikea och att ordna till ungarnas rum (3st.) det ska flyttas runt lite och behövs en del förvaring.
    Natten till idag var sådär, "S" somnade inte förrän 21.30 och var vaken mellan 3.00 och 04.20, men han skrek inte, vaknade sen 7.30. Svår att somna på fm. och sov bara 1,5 tim och har inte fått att sova mer idag. Tror att natten blir jobbig för jag har märkt att ju sämre han sover på dagen desto sämre på natten.
    Nu sover han iallafall - nehe nu skrikerre han - i med nappen, lite täppt i näsan.

• latlisa

Fick upp en gång till otröstlig , fick näsdroppar och sover just nu i vår säng tog ca 40 min.

• latlisa

Hej allihopa! Jag har inte skrivit på länge men jag är inne och läser nästan varje dag och följer alla framsteg och bakslag. Här hemma är det som vanligt nattning vid åttatiden och alltid något uppvak men på det stora hela så är det väl OK för det mesta. Undrar om dom kanske är för små för att vi ska begära att dom ska sova hela natten utan något uppvak? Själv är jag ganska nöjd om "S" somnar utan massa skrik. Innan barnen kom hade man säkert uppvak också, typ toabesök och dricka, eller vad tror ni? Lycka till med alla nattningar ikväll!!

• latlisa

Här var det en också en katastrofnatt, börja redan på kvällen att han inte ville ha sin kvällsgröt, sen skrek han hysteriskt när vi la honom, så vi tog ner honom efter en stund, trött var han gnuggade ögonen hela tiden, till sist somna han med pappa i våran säng, men från midnatt och framåt så ar det oroligt låg tillochmed vaken en timme. Sen idag på fm. sov han bara 45 min. och nu så la jag honom i sin säng och till slut har han somnat under skrik och protester.

• latlisa

Ännu en som inte var så värst bra, ville inte ha sin kvällsgröt och sen skrek han mycket vid sänggåendet, mannen sprang en gång i halvtimmen fram till midnatt men sen var det ganska OK. Ammade vid femtiden och sov sen till strax innan sju. Sov bra på fm vilan.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?