• SaraF

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Hej!

Åh, vad skönt att läsa era inlägg och inse att vår dotter är normal och att det finns fler! Hon är nästan 7 månader och har sovit så bra sedan vi började med läggrutiner. Numer somnar hon helt själv på kvällen. Men sedan någon vecka tillbaka har hon börjat sova oroligt och vakna redan runt 01.00 och jag har ammat henne för att hon ska kunna somna om.

I natt tänkte jag att jag skulle lära henne att somna om själv. Vi vyssade, sjöng och hon fick ligga i vår säng, men hon bara bökade och vaknade och skrek var femte minut... Vid 04.00 gav jag och min sambo upp... Hon fick bröstet och somnade direkt och sov till kl 08! Konstigt att hon kan somna så bra på kvällen vid 20, men sen vaknar till regelbundet. Ja,ja, det är väl bara att ta upp henne och låta henne snutta. Jag tycker lite synd om grannarna också eftersom väggarna är ganska tunna...

Tycker ni att det är bättre att ta fajten redan nu och vänja henne av med att snutta på natten för att somna om?

• SaraF

Sqti: Så resonerar jag också! Vill hon ha tutten är det väl inget jätteproblem egentligen (även om en del kanske dömer...) Hellre det än en kamp varje natt! Men jag tänkte också sätta gräns på 1 år eftersom jag inte heller tänkte amma längre än så, mne då kan man ju ta fajten på semestern när inte sambo ska upp och jobba.

Har vi tur kanske hon helt enkelt vänjer sig av med nattsnuttandet själv när hon är redo!

• SaraF

Achwell: Tack! Det var här om natten jag fick utbrott över att behöva gå upp stup i kvarten och jag undrade när man ska få sova en hel natt??? Men egentligen tycker jag väl att det är ganska ok att snutta henne några gånger under natten.

Det jobbigaste nu tycker jag är de här kort-uppvaken när hon skriker men inte riktigt är vaken. Som om hon drömmer en massa otäckt! Det är väl som ni säger att de har separationsångest och en massa att bearbeta, men är bearbetningen så otäck?? Stackars lilla pyret! Man undrar vad som rör sig där inne, och så kan jag få dåligt samvete för att jag är så självisk för min egen nattsömn... Jag som ändå bara struttar omkring hemma hela dagarna..

Hoppas ni får sova hyffsat i natt!
    Kram kram!

• SaraF

Jag tror att tutten blir lite som nappen, hon kan inte somna utan den på natten...

Nej, min tjej har inga tänder än. Hon har bitit med gommarna ett par gånger och redan det gör *ont, så då har jag sagt ifrån på skarpen, så det har hon faktiskt slutat med.

Sqti: Hur gammal är din tjej?

Visst är det svårt när man resonerar med sig själv och inte vet riktigt hur man ska göra. Man vill ju bara sitt barns bästa!! Igår när jag var ute och gick tänkte jag: "Tänk om jag skulle förstöra mitt barn, det hänger ju faktiskt på mig hur hon blir som person!" Vilket ansvar!! Men man kan ju inte göra mer än sitt bästa! Med kärlek kommer man långt!

• SaraF

Hej hej!

Intressant det där med maten, det har jag också funderat på. Min tjej får gröt vid 17-17.30 och sen ammar jag henne vid 19.30 innan jag lägger henne runt 20. Jag tänkte att hon kanske var hungrig och att det var därför hon vaknade, så under 1,5 vecka försökte vi att ge välling innan amningen, men hon totalvägrar så nu har vi gett upp det. Vi prövade att pappa gav för att hon inte skulle se mig, men icke.

I natt kändes det som om hon bökade mindre och hon sov faktiskt utan pip till 02.30, men sen var det bök fram till 08. Vi får se hur det går nu. Min tjej (7 månader) sover inte heller så mycket. Ca 12 timmar på natten och max 1,5 timme på dagen. 1 timme på förmiddagen ute i vagnen och 30 minuter på eftermiddagen (under protest) Men jag tycker det känns alldeles för tidigt för att sova bara en gång!

Hoppas ni får sova i natt och samla energi!

• SaraF

Va skönt för er som det börjar gå bättre för!! Jag håller tummarna!

Här går det snarare utför... Idag vägrade hon sova middag på eftermiddagen (Jag gav upp efter 2 timmars skrik) och sen var hon ju jätte-super-trött på kvällen, så det blev läggdags tidigare än normalt, hon sov redan 18.45, i en kvart.... Sen skrek hon hjärtskärande i en halvtimme och nu börjar det visst om. Hon är ju så trött å att ögonen blöder! Varför inte bara somna då???

Hur sover era små middag? Kör ni läggmetoder för att sova middag också?? Var man än läser står det om nattsömn, men inget om att sova middag! Hon är ju bara 7 månader så två lurar, en förmiddag och en eftermiddag tycker jag allt att hon behöver! Det visade ju om inte annat kvällen tydligt!

I natt ammade jag flera gånger för att hon inte skulle ligga och skrika, men kanske blir det då konstigt för henne att hon ibland får tutta till sömns och andra gånger måste somna själv? Men hennes pappa blir tokig av att hon skriker på natten så jag får inte köra sova-själv-metod då... Nu tänker jag iallafall prova Tass-metoden som Achwell tipsade om under kvällen så får vi se till natten hur det blir.

Lilla stumpan, inte roligt att vara så trött och gråta så hemskt i sin säng... Mammahjärtat svider...

Sov gott allihop!

• SaraF

PS: Jag mottager gärna tips på hur ni gör med sömnen under dagtid!!! Vi kör sova i vagnen på förmiddagen (funkar ju jättebra) och sen sova i sin säng någongång under eftermiddagen. Kanske är det bra med superfasta rutiner för middagssömnen, men då blir man ju så bunden. Kanske vill man göra något en helg, eller gå på någon aktivitet så att man går ut på eftermiddagen. Råd?

• SaraF

Tack för svar! Vi har fasta mattider och ganska fasta sovtider, det är eftermiddagssömnen som blivit knas. Vi brukar vara ute och gå mellan ungefär 9.30-11 och då sover hon någon timme eller knappt. Sen lunch när vi kommer hem. Ibland är hon jättetrött efter lunchen och kan somna, men då blir hon för trött sen på kvällen. Idag ville hon som sagt inte somna alls utan bara skrek. Det är jag som varit för velig om när hon ska sova. Men hon har sovit ganska lite, ända sedan hon var nyfödd!

Jag brukar också bara lägga och snabbt säga "Sov så gott" när det är sova-middag-dags, till skillnad från kvällsrutinerna. Nu ska jag verkligen få in en klar rutin när det gäller att sova middag på eftermiddagen! RUnt 14.30-15 låter jättebra, då orkar hon säkert med kvällen också! Jag brukar amma då, så det blir bra att lägga henne därefter.

Peppar-peppar, än sover hon, undrar om vi ska få sova några timmar nu innan hon vaknar!

Tack för alla svar! Nu känns det faktiskt mycket bättre och jag känner mig lite starkare inför morgondagen! Tänk vad velig och förvirrad man kan bli ibland! I eftermiddags när hon bara skrek kände jag mig helt vanmäktig och ville bara in och skriva för att få lite hjälp, och nu har jag fått det! Tack tack!

• SaraF

Hej hej!

Här är det fortfarande samma sak, flera uppvak under natten. Hon somnar så fint själv vid 20 och då är det så sköööönt att bara få vara för sig själv, och det är lätt att bli sittande uppe för sent... Igår fastnade jag i Hillewi Wahls "En fuskmammas bekännelser", rekommenderas starkt! Jag skrattade högt så att sambon undrade vad jag höll på med.

Min tjej vaknar alltid runt kl 1 första gången (ibland vaknar hon tidigare, men då somnar hon om själv) Då har jag precis kommit in i djupsömn själv... Men nu måste jag erkänna: Jag ammar henne till sömns de gånger hon vaknar upp, sen lägger jag tillbaka henne i hennes säng. Jag har ju provat att få henne att sova själv, men då bara bökar och bökar hon och alla är trötta när morgonen kommer. Nu känns det som om alla får sova så gott det går. Tror ni att hon kommer över den här fasen trots att jag skämmer bort henne med att hon får snutta flera gånger på natten?

Det enda är ju att det skulle få vara skönt att få sova lite längre perioder själv... Konstigt nog är jag inte så trött ändå! (Pappa är tröttare), men det är vl mamma-hormonernas förtjänst!

Kram på er!

• SaraF

Hej!

Hurra! Natten till idag somnade min lilla vid 20 som vanligt. Hon hade ett par korta uppvak på kvällen innan vi la oss, men det räckte att stoppa om och säga "godnattramsan". Jag vaknade klockan 03.45 och undrade varför ingen vaknat! 04.15 vaknade hon, ammade och somnade om till 8.30! Skönt med bara en nattamning!

Idag har vi haft besök och hon var rejält trött. Hoppas, hoppas att det har vänt och att det blir bättre nu!

Nu är det filmdags!

Kram!

• SaraF

Hej!

Sqti: Usch! Låter otäckt! Men det går väl inte att vara med varenda sekund när de börjar fara omkring! Hoppas att det gick bra oh såg värre ut än det var!

De senaste nätterna har varit lite bättre med ett par uppvak då jag ammar så att hon somnar om. Sen har hon börjat vakna lite tidigare än förrut, redan kl 7, vilket inte låter så tidigt med tanke på hur en del av er andra har det... I påsk har jag bestämt mig för att ta tag i att lära henne somna om själv, utan att snutta på natten! Hoppas att det kan bli så bra som för Achwell, ett barn som sover hela natten (för det mesta...Håller tummarna för dig!)

Jag provade med välling till frukost i morse, men min tjej vägrar äta det, så det fick bli snuttning istället...

Va tidiga era barn är med att krypa och börja resa sig! Vi övade krypning idag, men eftersom hon avskyr att ligga på mage blir det nog en "rumphasare"! :)

Natti natti!!

• SaraF

Hej hej!

Lördag och pappa och lillan sover! Åh, så skönt att det är alldeles tyst och lugnt i lägenheten och man får en studn för sig själv!

Förrgår natt var hemsk! Det kändes som jag inte sov någonting och vi gik och la oss tidigt igår kväll, fredagskväll... Jag körde Tassmetoden som Achwell tipsade om under natten och det funkade två ggr! Hurra! Vid 5 vaknade jag av att hon låg och bökade hos mig så jag måste ha tagit upp henne någongång under natten för att amma... Kommer inte ihåg. Ojoj, sömnlösa nätter tar ut sin rätt!

Miasiv: Jag känner verkligen igen det där!! Min tjej har också jättesvårt att somna inne. Den här veckan har jag varit ute och gått både förmiddag och eftermiddag för att hon ska somna. Annars somnar hon inte och då blir kvällen så gnällig! Så hon behöver verkligen sova. Jag har kört sömnmetod efter lunch, så hon sover 30 min i sin säng efter lunch, men sen går vi ut vid 4 igen. Det tar ibland en halvtimme innan hon somnar i vagnen, så jag får mortion! :) Längtar till våren när man kan sätta sig och läsa någonstans ute medan hon sover klart!

Trevlig helg på er!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?