• Igloo79

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Här med - en som sover dåligt. Mycket dåligt. Det tillhör tydligen separationsfasen som de kommer in i i denna ålder.

• Igloo79

Känner så väl igen mig i mycket av det ni skriver. Hur många använder napp? Vi hade jätte stora problem. Lillan kunde vakna allt mellan 10 - 20 gånger per natt. Jag överdriver inte. Vissa nätter jag jag inne hos henne minst en gång i timmen. Ibland mer. Fick aldrig mer än 30/60 min sömn åt gången. Det var verkligen tärande. Insåg att det var nappen som störde. Hon vaknade så fort hon tappade nappen. Vi började natta henne utan napp. Visst det blev en massa gnäll, men nätterna blev bättre. Inte perfekta, men bättre. Nu vaknar hon kanske 3 - 4 gånger/natt. Vissa nätter bara 1 - 2 gånger.

• Igloo79

Ja, jag förstår vad du menar med ångest Siabellon. Man det inte hur natten kommer att bli och om man kommer att få någon sömn. Man vet att man med största sannolikhet kommer att vakna flera gånger om ens få sova.

• Igloo79

Hua, vi har varit ute och rest i några dagar. Sova har det inte varit tal om. Vaknat minst en gång i timman och velat amma, leka, busa, ha napp - ja allt helt enkelt.

Nu är vi hemma (sov hemma i natt) och fick en helt ok natt. Hon vaknade bara 4 gånger.

Det här med nappens vara eller inte vara - jag tror man helt enkelt måste hitta det som fungerar för sitt barn och sin familj. För en del fungerar det, för en del inte.

Här fungerar det i alla fall för tillfället. (Dock var jag illa tvungen att låta henne få den när vi var på resande fot - men vi får ta nya tag).

Dock vill vi få henne att somna i egen säng, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga ännu, så jag avvaktar med det tills jag vet vad jag vill göra.

• Igloo79

God natt allihop. Nu ska jag knyta mig (är helt slut). Hoppas att ni alla får sova. Det hoppas i alla fall jag på här borta.

• Igloo79

Melker: Jag tror du blivit bönhörd...I alla fall om du bad att vi andra skulle få sova. Fick sova 12 timmar i natt. Var uppe en kortis och gav flaska och fick somna om. Men behövde det också. Hade migrän så att allt snurrade och jag mådde illa igår

• Igloo79

Melker och siabellon: Hoppas att ni får bra nätter. Ni förtjänar det.

Solsken i blick: Dottern äter ca 250 ml på kvällen innan hon somnar. Vaknar på natten och vill ha välling (har hittills ammat - men nu vägrar hon) Då får hon mellan 150 - 200 ml och slukar allt. Jag tror att hon är inne i en tillväxtperiod. För hon äter både lunch och middag (riktig mat i pureform) på dagen, samt två ordentliga mellanmål samt en protion gröt på morgonen. Hon har inte ätit så här mycket på länge. Vi får se om nätterna blir bättre av detta ätande också. Hon är förresten 8 ½

• Igloo79

När inget fungerar brukar jag tänka att det bara är tillfälligt. Det kommer inte att vara hela livet. För det tror jag - att det bara är tillfälligt.

Vi har haft några mindre bra nätter nu, men det är mest mitt fel. Måste bli bättre på att hålla goda rutiner igen. Har slarvat en del med det. Det är så lätt att man slutar när allt verkar bli bättre. Men som sagt - får återgå till bättre rutiner.

• Igloo79

Achwell: Jag vill bara säga att jag också tänker massor på allt sådant - vad händer om detta blir en vana...måste jag börja om igen...tänk om hon inte komme ur detta.... etc

Men jag blir tokig av att tänka så, så för att hålla mig lagom "frisk" så försöker jag tänka att det bara är en fas. Och ja, vi har fått börja om igen - i alla fall delvis. Känns lite jobbigt, men det är som du skrev, för dotterns skull jag är hemma, inte för hem, mat etc.

Visst ät det mysigt att vakna till en leende bebis. Å va' gosigt.

Ska väl försöka natta lilla damen här snart. Får se vad det blir av det hela. Dagvilorna har varit lite knasiga. Blev senare än vanligt. Så hon kommer nog inte somna i vanlig tid. Och jag som hade tänkt komma igång med normala rutiner igen....

Ullegulle: Här nattammas det fortfarande. Hon är snart 9 månader. det var lugnt ett tag med det, men nu verkar hon vara inne i en växtperiod helt plötsligt och vill äta massor (både natt och dag). Har en gång fått rådet att ge vatten i nappflaska på natten när man vill sluta nattamma. Hur äter hon på dagarna? Det kan ju spöka också. Om hon inte får i sit tillräckligt på dagen så tar hon igen det på natten. Får hon vanlig mat på dagarna och när började ni med det? Det har stört en del i nattsömnen också. Alltså när vi började med smakisar och så. Det resulterade i mer mat på natten. Det kan vara så många faktorer.

• Igloo79

Här har vi börjat införa vanliga nattningsrutiner igen efter att ha slarvat en del den sista tiden. Det gick sådär. Nattningen tog lååååång tid och hon vaknade en del på natten. Men jag vet ju att det gett resultat tidigare (kort effektiv nattning och få uppvaknande på natten) så jag fortsätter ett tag till. Har bara gjort det en natt. Förhoppningsvis blir det samma resultat denna gång. Och om det blir bra ska jag vara noga med att inte slarva med rutinerna i fortsättningen.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?