• Achwell

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Här är en till. Jag har försökt att läsa på om detta och talat med läkare och barnsjuksköterskor och de säger så här.

Detta från en barnsjuksköterska;
    Många barn sover oroligt vid 7 - 10 mån (det är olika för alla barn). Vid den här åldern så händer det mycket i barnets utveckling. De flesta barn har perioder när de sover sämre, det är viktigt att ni håller kvar era bra nattningsrutiner och inte ger upp. När barnet vaknar på natten och skriker , försök att göra samma som vid insomningen ,stryka över huvudet och försöka lugna utan att ta upp barnet ur sängen. Det är vanligt att små barn kan vakna flera gånger under natten i olika perioder och det kan vara av olika anledningar. Barnet drömmer, kan bara vakna till och skrika, ibland är barnet inte riktigt vaket. Detta är oftast en övergående period, försök att inte ändra på rutinerna under den här tiden, utan gå in till barnet så hon känner att ni finns där.

Min tjej vaknade efter 1-2 timmar efter att hon lagts på kvällen och jag undrade varför och en läkare sa så här:
    Det kan ibland vara så här under en period runt sexmånadersåldern när dygnsrytmen ännu inte är så tydlig och barnet övergår från tre dagsömnperioder till två. Då kan första timmen efter insomnandet på kvällen fungera som en sen eftermiddagssömn, beroende på att melatoninproduktionen inte startat för natten. Vad man alltid kan pröva är då att hålla barnet vaket så länge som möjligt på kvällen innan hon
    läggs i sängen. För att somna in för natten krävs både att man är riktigt, riktigt trött och att tallkottkörteln har satt igång med att producera sömnhormonet melatonin. Hon kanske har för litet melatonin när hon läggs. Och när hon vaknar till efter en timme kanske hon har tillräckligt med melatonin men hon är inte längre lika trött. Så ni kan pröva att vänta någon halvtimme längre med att lägga henne för natten då kanske bägge kraven uppfylls. När barn vaknar på natten, lär de sig lättare att somna om snabbt om man inte lägger tillbaka täcket som du skriver att ni gör (jag berättade att vi la tillbaka det när vi tittade till henne). Det kan fungera som en belöning av skriket och därmed förstärka signalerandet! Försök att inte ha för kallt i rummet så att hon inte fryser utan täcke på sig. Har hon sparkat av sig täcket vid första uppvaknandet lär hon göra det senare på natten också.

Hoppas det ger lite klarhet för er

Lycka till och håll ut för det är en övergående period.

• Achwell

En sak till, jag har hört att barn som vaknar tidigt, typ 5 vaknar med stor sannolikhet av att de är hungriga. Deras hunger väcker dom och sen kan de efter ammning oftast somna om igen på grund av att deras sömnbehov inte är riktigt täckt.

Det har min tjej gjort. Vaknar typ 5 och går inte att söva om.... hörde av läkaren att deras magsäck "vaknar" vid 5 och att de nog vill ha mat då. Sen är hon vaken i ca 1 timme och sover 3-4 timmar till.

Min tjej är vaken just nu... hua... hon håller låda i sin säng.

• Achwell

moosen--> Javisst barn är olika - tur är väl det

Igloo79 --> Vi använder inte napp. Vi tog bort den strax efter jul då vi i fler veckor fick springa och ge henne den under natten då hon vaknade av att hon tappat den. HUA!

Melker007 --> Nappen kan mycket väl vara boven i dramat. Han går nog igenom mycket i sin utveckling nu så det kan störa sömnen också. När ni tar bort nappen bestämmer ni själva . Orkar ni hålla ut tills han är förbi det stadiet han är i nu så gör så. Men om ni känner att ni inte kan hålla ut så är det lika bra att ta tag i det nu ändå. Det kan ju ta lite längre tid pga det stadie han är i har jag hört. Men å andra sidan... det kanske blir svårare ju äldre han blir. Kanske ni ska träna honom på att ta nappen själv. Lägg den i handen och för nappen sen till munnen... kanske kan var ngt?

siabellon --> Usch, vilken natt! Kanske ni vill lära honom att somna själv... så behöver ni inte vyssja, sjunga, klappa, smeka m.m? Det hjälper nog både er och er prins. Om han själv kan somna och somna om så sover han kanske längre nätter och så får ni sova. Vad tror du? Visst separationsångesten spelar nog stor roll i hela sömnen..... men... för att hela familjen ska må bättre så kanske ni ska försök lära honom att somna själv? Bara som ett förslag tänkte jag.

Här har natten varit exemplarisk måste jag säga. Lade henne vid 20, hon hojtade till vid 23 och sov sen till 7!!!! Otroligt! Fler såna nätter vill vi ha!

Ha en fortsatt bra dag tjejer!

• Achwell

Jaha.. ena natten exemplarisk den andra en mardröm!

Jepp.. natten som var var riktigt jobbig. Jag var hemma själv också, sambon var iväg på konferens med jobbet.

Hon somnade utan större problem, tyckte att det gick bra med kvällsrutinerna och sånt. Skönt tänkte jag. 22:30 var det kört! Hon vaknade och gnydde, blev tyst igen 23 - jag tänkte "vad bra, hon lär sig". Men.... 10 min senare så var höll hon låda igen... och höll på till kl 01!!! 2½ timme. Jag orkade inte höra henne mer och tog till slut upp henne. Tyst direkt! Inte var det något fel på henne heller... hon ville bara få sin vilja igenom - att komma upp. Så jag försökte få henne att somna om genom att amma, men icke. Hon var så glad o pigg.

Vid 3.30 kom vi i säng......

bläääääää

Nu är sambon hemma så denna kväll/natt kan vi stödja varann ialla fall.

Jag vet hur viktigt det är att vara konsekvent, men jag kunde inte hjälpa det. Jag var trött, ensam och ledsen .. och så en gråtande bebis på det som hållt på i 2½ timme.... så hon fick komma upp.

hua!

• Achwell

Melker007--> Ja.. be åt mig också Håller alla tummar som går att vi alla får sova bättre inatt. Ska ni ta bort nappen eller hur ska ni göra?

• Achwell

Natti natti och sov gott allihopa!

• Achwell

Natten som var, var bättre.. tur det... synd bara att jag hade svårt att sova. Det slår aldrig fel. När lilltjejen sover.. ja.. då har man svårt att sova. När hon inte sover, ja då har man inga problem att somna... *suck*

Hon blev lagd för kvällen nästn 1 timme senare än vanligt. Orsaken var att hon inte var trött vid som "vanliga" läggningstid Så ... ja.. då väntade vi tills gnuggningar kom. Jag lade henne och inte ett pip, somnade lungt o skönt. 45 minuter senare.. OOOOOAAAAAH! Men blev tyst på ngn minut.. hoppas det var det enda för natten och så kan hon sova till.. tja.. vad ska vi säga... typ 7.30 kanske....

Sov gott tjejor!

• Achwell

Ja.. hur har det gått! Det är upponer här tycker jag!?

Hon vaknade 22.30 och skrek i ja.... vid 1 tog jag upp henne igen. Ammade henne och hon var pigg och glad och så mysig. Strax före 2 lade jag henne igen. Sov nu till strax före 11.

Det känns som om hon nu.. vid Denna tidpunkt(nu kl 11:44) skulle kunna tro att det är morgon. Sen sover hon en sväng på em (som hon tror är fm) är vaken ett tag och sover till kvällen (som hon tror är em) vaknar och skriker på natten/kvällen (som hon tror är sen eftermiddag) och somnar om igen på natten (som hon tror är kvällen)...

Det känns logiskt på något sätt... eller?

Det känns upponer just nu....? Hur sjutton ska man få rätsida på det? Ska man vid nästa tillfälle... säkert ikväll, köra på samma, men vid 7.30 på morgonen väcka henne? Då kommer hon upp på "riktig" morgon.... och kan sova "riktig" fm och senare "riktig" em och till slut för natten....?

Helt knasigt ju!

Kram på Er!

• Achwell

Solsken i blick:
    De kan ju bli mer "klängiga" och mer mammiga när de är i åldern 7-10 månader. Det är ju då separationsångesten kommer. De upptäcker att de inte är en enhet med mamman eller pappan utan att de är en egen person. Därför tycker de att det är jätteläskigt att vara utan mamma eller pappa. De kan t.ex gråta när man lämnar dom i ett rum, om det bara är för ngn sekund.

Att hon äter mindre på dagen beror på att hon äter mer på natten. För att komma ifrån nattmaten så får du helt enkelt kämpa på och ge henne mer mat på dagen och inget på natten. Men jag förstår att du väljer att amma henne till söms... då sover hon ju.. ett tag... men.. det bästa är att få henne att somna själv.

Natten här var superbra! Lade min tjej vid 20 och vi gick upp vid 9! Hon hojtade till en sekund vid 21 igår, men det var det enda. Synd bara att man själv sover som en kratta! Jag drömde om olika typer av alvedon... sån huvudvärk har jag haft... *suck*

Hur har det gått för er andra?

• Achwell

Paulo-->
    Hon skriker nästan konstant i 1½ - 2½ timmar. Den sista halvtimmen mattas det av och det blir tyst ibland. Till slut somnar hon ... av utmattning antar jag Det är jättejobbigt att höra henne.

Vi har haft kontakt med Dr Eckerberg (han som tagit fram 5 minuters metoden). Förut när hon vaknade (för ngr veckor sen) så var vi in var 10:e minut och varje gång hade hon sparkat av sig täcket, så det la vi på och sa godnatt och gick. (Vi kände att var 5:e minut bara gjorde hennes skrik värre.) När Eckerberg fick veta att vi la på henne täcket så gav han råd om att Inte lägga på henne täcket för det "kan" fungera som "belöning" på hennes skrik. Sen tyckte han att vi kunde testa att lägga henne ca 30 minuter senare än vanligt. Detta på grund av att han tror att hennes melatoninnivå är för låg när hon läggs. Melatonin är ju ett sömnhormon och det behövs för att man ska kunna sova ( i USA kan man köpa det i tablettform för att kunna sova). Så han trodde att orsaken till att hon vaknade var dels för att hon tror att det är en sen eftermiddagsläggning och när hon vaknar så har hon melatonin men har sovit ett tag och är inte så trött och därför orkar hon skrika.

Vi har kört med 5mm sen hon var 5 månader och det fungerade kanon. Efter 1½ vecka med metoden så sov hon hela nätter - dock med napp. Sen började hon tappa nappen och då var det hej igen.

Vi känner dock nu att det verkar inte "hjälpa" att köra 5 minuters metoden. Det är ngt annat. Hon skriker oavsett man är in var 5:e, 10:e eller inte alls, i drygt 2 timmar. Det måste vara ngt annat tror vi. Hon är ju 7½ månad och är i separationsångest-perioden (som är mellan 7-10 mån) och kanske är rädd när hon vaknar, vi är inte där... hon kan ha drömt, det gör dom en massa nu...

Så nästa gång hon vaknar så ska vi göra så att vi väntar ngr minuter först för att se om hon somnar om. Gör hon inte det så går vi in var 10:e minut i ca 30 min. Blir det inte bättre så tar vi upp henne och sitter med henne i hennes rum. Tänder inga lampor. Sitter med henne tills hon lugnar sig, inget tröst eller så.. bara sitter med henne så att hon lugnar sig, säger inget. När hon lugnat sig så lägger vi henne igen....

Det är våran plan... och nu slog babymonitorn på.. så jag får ta och testa vår plan verkar det som.

Hoppas mitt svar var ngt att ha!

Lycka till!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?